/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Hvad er mine rettigheder??
Fra : izmir-pingvinen
Vist : 532 gange
50 point
Dato : 02-02-19 22:52

Hej allesammen.

Jeg var på en Tyskland tur i går sammen med en ven, hvor vi handlede ind og fik noget at spise osv.

Da vi skulle tilbage til Danmark blev vi stoppet ved grænsen. og jeg tror det var 2 kvindelige hjemmeværns folk som kom og stillede en masse personlige spørgsmål til os.

Så som
Hvor har i været?
Hvad har i lavet der?
Har i haft kvindeligt selskab?
Hvor skal i hen nu?
Hvor bor i?
Har i taget stoffer?
Har i taget kokain?
Har i drukket?

Vi fortalte dem at vi hverken har drukket eller taget stoffer, alligeveller skulle min ven ind til drug test. Han var der inde i 15min cirka.

Og det var koldt udenfor, så jeg spurgte en betjent som stod der, om jeg gerne måtte starte motoren på min bil for at varme mig.
Det måtte jeg ikke, så jeg skulle vente i kulden i et kvarter.

Efter et kvarter kom min ven ud, vi fik vores pas tilbage og fik lov til at køre igen.

Mit spørgsmål er hvor mange af spørgsmålene har man pligt til at svare på??

De havde fået vores pass så de kan bare slå op på deres computer og se hvor vi bor. Hvis de vil vide det.
Og hvad kommer det andre ved hvor jeg har været eller hvad jeg har lavet, eller hvor jeg skal hen...

Mit andet spørgsmål er må jeg gerne filme med min mobiltelefon ´s kamara, hvis de stopper os en anden gang??
Og begynder at stille os alle mulige spørgsmål, så jeg har noget dokumentation på at jeg intet ulovligt har gjort eller brudt nogle love.

Hvilke love og paragraffer beskytter os borgere, er der en lov der beskriver hvor meget en borger har pligt til at svare??

Ellers kan de jo spørge om alt, som hvornår har du sidst haft sex med fruen?

Jeg håber der er en som kan oplyse mig om mine rettigheder.

På forhånd tak for hjælpen og god lørdag til alle

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 02-02-19 22:58

De spørgsmål de stillede - de fleste af dem - har de lov til at stille, og I skal bare svare.

Det med "kvindeligt selskab" er nok lidt tvivlsomt, men de har nok bare kedet sig.

Du må IKKE filme.

Kommentar
Fra : izmir-pingvinen

Dato : 02-02-19 23:12

Tak for svaret Bille1948

Vi svarede også på alle spørgsmålene, jeg kan bare ikke forstå hvad de skal bruge dem til.

Så myndighederne må gerne filme os, men vi må ikke filme dem når de stopper os og stiller en masse spørgsmål? Jeg syntes det er uretfærdigt men jeg respektere loven hvis det er sådan den er.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 02-02-19 23:41

NÅR VI SER TV UDSENDELSER FRA GRÆNSERNE RUNDT OMKRING I VERDEN, STILLES DER OGSÅ EN MASSE SPØRGSMÅL.
DET ER FOR AT FORHINDRE KRIMINALITET, IND OG UDFØRSEL AF FORBUDTE VARER, ISÆR NARKO, PENGE, SAMT ALT MULIGT ANDET.

HVIS DU REJSER TIL ET SYDAMERIKANSK LAND, OG KUN SKAL VÆRE DER I FÅ DAGE, SKAL DE SIKRE SIG AT DU HAR PENGE NOK TIL AT FORSØRGE DIG SELV, OG OM DU ER SMUGLER, SIDEN DU KUN ER DER I KORT TID.

REJSER DU TIL ØSTEN, SKAL DE SIKRE SIG, AT DU IKKE UDFØRE FLERE PENGE END DE MÅ.

VI HAR FØR SER RUMÆMERE DER SIGER DE SKAL PÅ FERIE I DK, OG HAR TO PALLETANKE BAG I BILEN SAMT EN PUMPE. MEN DET ER IKKE ULOVLIGT, DE FÅR LOV AT KØRE.

ELLER TO NORDMÆND MED EN MASSE FORSKELLIGE BILNØGLER, DER VIL IGENNEM DK FOR AT KOMME TIL NORGE. NORSK POLITI BLEV ADVARET OM DET, OG TOG DEM I TOLDEN.

MANGE AF TINGENE LUGTER LANGT VÆK. MEN DESVÆRRE ER DET IKKE ALTID DE MÅ GRIBE IND.

GODT DET IKKE GIK VÆRRE, OG I IKKE HAVDE NOGET ULOVLIGT MED.
MVH AG112

Kommentar
Fra : izmir-pingvinen

Dato : 03-02-19 00:04

Tak for svaret AG112.

Jeg har fuld forståelse for at de udføre deres job, og vil forhindre kriminalitet og indførelse af ulovlige vare.

De kan stille alle de spørgsmål de vil, det respektere jeg også.

jeg vil bare gerne vide hvilke spørgsmål jeg har pligt til at besvare, og hvilke spørgsmål jeg gerne må undlade at svare på.

Og jeg kan ikke forstå at de må filme os, men jeg ikke må filme mig selv i min egen bil. Men sådan er loven åbenbart.

Jeg blev bare irriteret fordi det ene spørgsmål leder til det næste spørgsmål.

Har de ret til at vide alt hvad man har lavet, hvor detaljeret skal man svare. Er der ikke noget som hedder privat livets fred..?

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 03-02-19 01:26

Dansk Militær politi har samme beføjelser som politiet, DOG med den tilføjelse af de kan bevise at de har fået det af samme myndighed = Staten.

Og snakker vi om MP eller Hjemmeværn.

Hjemmeværn må i visse tilfælde komme Politi til hjælp, dog med meget små beføjelser uden for krigstid.

Ellers har de INGEN ret til at lave andet end såkaldt Dansk vejhjælps arbejde eller hjælp til samme.

Men igen, er det Grænse kontrol, så er det Satten der har sat dem til at passe på at DU eller andre ikke kommer hjem uden LOV.

Havde du et pas på dig, eller skulle de søge i Danske registre for at finde dig og den familie.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 03-02-19 01:38

Øh, er du sort eller hvid?

Den med en pis prøve tror jeg ikke på, det må de ikke uden en Læge eller andet ukyndigt, men sagligt vidne.

En pind i mundhulen må de gerne bruge, dog skal du have begået/ mistænkt for en forbrydelse der kan give en straf? der svarer til et par måneder i fængsel før de kommer med DNA pinden, så mon ikke i har været søgt eller er kendte danske borgere.

ikke et spørgsmål om race, bare en kendsgerning.
Og det er ikke lovligt at skeldne mellem racer hudfarver og andet, men Danskere vil gerne bevare den lille fredelige plet på verdenskortet rimeligt rent.

Bare for sent, NU
Hvor blev Glistrup af.

Kommentar
Fra : izmir-pingvinen

Dato : 03-02-19 01:39

Tak for svaret abbaba

Jeg havde gyldigt pas på mig som jeg også har skrevet i mit indlæg.

Jeg ved ikke hvilken familie du mener de skulle finde i registret.

Det er ok at den danske stat har sat disse folk til at bevogte grænsen.

Jeg føler bare ikke jeg har fået svar på mine spørgsmål.

1. Hvad må disse ansatte som bevogter grænsen spørge mig om?

2. Hvad har jeg pligt til at svare på?

3. Er det korrekt at de må filme mig, men jeg må ikke filme ind i min egen bil (jeg vil ikke filme for at genere nogen, kun for at sikre at jeg ikke bliver tvungen til at svare på nogle private spørgsmål. Som jeg ikke behøver svare på).

4. Kan en af jer henvise til et webside eller lign. Hvor jeg kan læse om mine rettigheder. Er der en lov i grundloven eller andre love som beskriver vores rettigheder?? Og hvor kan jeg læse disse love henne...

Kommentar
Fra : izmir-pingvinen

Dato : 03-02-19 01:55

abbaba jeg er hverken sort eller hvid, men mere brun i huden. Desuden mener jeg ikke det burde have nogen betydning hvordan ens udseende er.

Der er ikke tale om en pis/urin prøve, de tog en spyt prøve fra min ven. Jeg ved ikke hvilke forbrydelse de mener han var mistænkt for at have begået.

Vi er hverken eftersøgte eller kendte borgere. Vi har aldrig begået nogle kriminelle handlinger, og har heller ikke tænkt os at begå sådanne handlinger i fremtiden.

Vi er lovlydige borgere og skatteydere.

Så jeg ved ikke hvad der skulle have været mistænksom.

Men vi fik lov til at køre videre da de ikke fandt noget som helst ulovligt. Og vi havde også fortalt dem vi intet ulovligt havde medbragt, eller intet ulovligt havde fortaget os. Alligevel blev vi stoppet.

Kommentar
Fra : bodillouise

Dato : 03-02-19 07:42

Vedr sex det kan være at de to kvinder, syntes i var super lækre, så de var interesseret i jer??
Ellers virkede i måske som om i have dårlig samvittighed, og hvis i hverken havde drukket eller taget stopper tænkte de vel på at i have Købt sex.
Ved dog ikke hvilken spørgsmål de må stille, men jeg tror de spørger om så mange forskellig spørgsmål for at få en dialog. Hvis i bliver sur og ikke vil svare tror jeg de mener i har lavet et eller andet.
Jeg sidder altid klar med papir på bil, pas og vi bliver aldrig stoppet.
Tror godt de hiver folk ind afhænger af bil, hudfarve samt hvis folk virker nervøse

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-02-19 09:54

Nu ved jeg ikke, om dit brugernavn er relateret til din oprindelse. Men lad os bare være ærlig: Kommer der folk ved grænsen af arabisk eller afrikansk udseende, bliver de nok ekstra "interesseret".
Og det er der en god grund til. Alle ved jo at de er overvældende repræsenteret, her i landet, hvad kriminalitet angår.

Selvfølgeligt er der lovlydige imellem af slagsen, hvad du åbenbart er en af. Men det kan vagterne jo ikke vide. Så selvfølgeligt, skal du blot svare, på det du bliver spurgt om.
Her er det jo myndighederne, der har fat i den lange ende.

Og glæd dig så over, vi trods alt ikke har Thailandske tilstande.
https://ekstrabladet.dk/ferie/turist-overskred-visum-i-thailand-det-var-11-dage-i-rent-helvede/7498617

M.

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 03-02-19 15:35

Alle borger i kongeriget danmark, har ALTID pligt til at oplyse sit Navn, cpr og adresse, når og hvis den udøvende magt som, f.eks politet eller Hjemmeværnet beder om det. I dit tilfælde var det Hjemmeværnet, som har fået dv. beføjelser via grænsebevogtningen gennem lovgivningen af folketinget.

Dertil er det normal kutyme, at stille nogle få tillægsspørgsmål, så man både sikker sig at du er den du udgiver dig for, samt finde frem til din sindtilstand du befinder dig i. Er du påvirket/nervøs m.m.
Herefter kan politet teste dig for alkohold eller stoffer, hvis De ser det nødvendigt. (Kun den der kører køretøjet)

Og jo.....Selvfølgelige, er helt det op til dig selv, om du vil svare på dv. tillægsspørgsmål, (Du har ikke pligt til at udtale dig) eller nægter at lade sig testet.... men det giver dig kun bøvl, hvis du nægter. En masse tidspil og i sidste ende en anholdelse.

Politiet har ALTID ret til at tilbageholde/anholde personer, som giver mangelfulde oplysninger eller nægter at lade sig testet.

Så i dit tilfælde er alt gået efter bogen...... med pil opad.

Måske dit spørgsmål skulle handler mere om din respekt til autoriteter generelt.

Herfra skal der lyde er stor tak til alle autoriteter, som passer på hvor børn, voksen og land dagligt.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 50 point
Dato : 03-02-19 16:03
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 03-02-19 16:15

Vend det til noget positivt, en oplevelse krydret med humor...

Fryd jer over at deres magtsyge gav dem et negativ resultat

http://nyheder.tv2.dk/politik/2016-06-14-endelig-er-hjemmevaernet-med-ved-graensen

Kommentar
Fra : izmir-pingvinen

Dato : 03-02-19 16:18

bodillouise Tak for dit svar.

Hvilke papirer på bilen er nødvendigt at medbringe.. er det nok med forsikrings papirer, eller skal jeg også medbringe andre dokumenter som reg attest eller lignende??

Kommentar
Fra : izmir-pingvinen

Dato : 03-02-19 16:25

Mosebaek Tak for svaret.

Det kan godt være de er mere interesserede i at stoppe borgere, som seer ud på en bestemt måde.

Jeg vil bare gerne vide hvilke rettigheder os borgere har. Der er vel ikke noget galt i at ville kende sine rettigheder i en retsstat??

Kommentar
Fra : izmir-pingvinen

Dato : 03-02-19 16:34

McBobo tak for dit svar.

Så vidt jeg ved er man ikke forpligtet til at oplyse sit CPR nr. Men kun ens fødselsdato er det rigtigt eller forkert..

Og respekt er ikke noget man får, det er noget man gør sig fortjent til.

Jeg har stor respekt til alle myndigheds ansætte som passer deres job, og udfører et godt stykke arbejde.

Men jeg har ikke særlig meget respekt til de af dem. Som misbruger deres magt, eller ikke respektere borgernes rettigheder.

Kommentar
Fra : izmir-pingvinen

Dato : 03-02-19 16:39

Katekismus Tak for linkene.

Jeg har læst DR linket som du har tilføjet. Og der står der at de ikke har krav på at få svar, på spørgsmål som.

Hvor har du været?
Hvor skal du hen?
Osv.

Men en del af de brugere som har svaret på mit indlæg, siger man bare skal besvare spørgsmålene.

Men det link som du har lagt ind fra DR nyheder siger det omvendte.

Derfor er jeg stadig i tvivl om reglerne.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 03-02-19 18:44

Så må du spørge et sted, hvor de kender svaret
https://www.eu.dk/da/aktuelt/aktuelle-temaer/graensekontrol

Eller kigge lovgivningen
https://www.retsinformation.dk/eli/ft/201712L00159

Godkendelse af svar
Fra : izmir-pingvinen

Dato : 03-02-19 18:46

Tak for svaret katekismus.
Jeg valgte dit svar fordi du henviste til en kilde via link.

Også tak til alle de andre brugere som har svaret.