/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Norvarm gasovn - blæseren vil ikke tænde
Fra : Bille1948
Vist : 291 gange
300 point
Dato : 30-01-19 11:04

Har sådan en i min udestue, og pludselig her til morgen vil blæseren ikke tænde, når jeg trykker på knappen, den "hopper" tilbage igen.

Nogen der har et godt bud på, hvad der kan være galt? Og hvordan fejlen udbedres?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 30-01-19 16:39

Jeg tænker et kvalificeret gæt må være at enten magler den forbindelse til elværket, eller også er den gået i stykker....

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 30-01-19 16:51

Den mangler ikke forbindelse til elværket, da lampen i knappen lyser, når jeg trykker den ned, anden effekt er der ikke.

Jeg tænker på en sikring et eller andet sted, men hvor?

Der er ikke meget man kan komme til, og det er nok valgt med omhu.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 30-01-19 16:59

Hvis der ikke er meget at komme til, er det vel heller ikke meget der kan gå i stykker...
Du kan jo kortslutte kontakten og se om blæser kan køre...
Da det ofte er en lav-effekt ventilator. Skal du nok også lige tjekke om møllen kan køre rundt. Hvis den er groet fast, er det forklaringen, så kan WD40 være en løsning.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 30-01-19 17:54

Jeg kan ikke komme til at kortslutte noget som helst.

Der sidder 3 kontakter ved siden af hinanden. Den første er blæseren de 2 andre hvert af de 2 varmelegemer. Der kommer heller ikke lys i dem, og ingen varme fra varmelegemenerne.

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 300 point
Dato : 30-01-19 17:59

Hm det er ikke let at fejlrete i blinde....

Træk stikket ud af stikkontakten...

Kig ind til ventilator fra dem varm side (der hvor den varme luft skal komme ud... )
Kig op i toppen af denne over de øverste varme tråde, og se om der der er et lille kontaktsæt... Der er åbent... Der er ofte en termosikring der kan slå fra hvis luften hindres. Hvis denne er slået fra, kobler den ikke ind af sig selv igen. Den kan dog hjælpes med en lille skruetrækker, hvis man forsigtigt trykke på den ene kontakt fjeder.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 30-01-19 18:01

Kan også være lavet som en lille ting med 2 spadestik og en tynd rød knap der popper ud, og kan trykkes tilbage...

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 30-01-19 18:04
Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 30-01-19 19:08

Den med termosikring var også min tanke, men i sådan en gasovn er stort set alt lukket hermetisk inde.

Der sidder f.eks. et gitter fast monteret foran ventilatoren og varmelegemerne, så det ikke er muligt at komme derind, så det er nok en ny gasovn.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 30-01-19 19:10

Den er jo blevet samlet på en måde... Så kan den vel også skilles ad....

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 30-01-19 19:26

Det kan du have ret i, men der er tydelig forskel på kvalifikationerne på dem, der samlede den, og ham, der nu - måske - skal til at skille den ad igen.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 31-01-19 01:22
Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 31-01-19 14:57

=>rotw: Kender dem godt, men ovnen kan ikke læse.

Godkendelse af svar
Fra : Bille1948

Dato : 31-01-19 15:03

Tak for svaret Benjamin.Hansen.

Nu er ovnen sat ud i garagen til sønnen kommer på besøg, og kan skille den ad. Han var inde på det samme.

Ny gasovn med varmeblæser opsat.