/ Forside/ Interesser / Helbred / Ernæring / Spørgsmål
10  erling_l 304
frugtkoncentrat - hvor kan det købes?
Fra : johnnyBP
Vist : 960 gange
25 point
Dato : 27-01-19 22:43

Hvorfor betale for vand vi har gratis i hanen, samt fragt i dyre domme for at få det leveret.
Jeg mener frugtjuice (appelsin, æble m.m.)
Da jeg arbejdede på Thulebasen kunne vi købe dybfrosset koncentreret juice og selv blande det med vand.
Det syntes jeg var fantastisk, og vil godt gøre det herhjemme, men jeg kan ikke finde nogen forhandlere af juicekoncentrat, trods det, at næsten al færdig juice er fremstillet af koncentrat; læs selv etiketten på din næste juice fra rynkeby eller andre.
"Linds" sælger koncentreret æble og appelsinjuice (ikke frosset), men der findes utallige andre varianter: citron, grape, annanas, mango bare for at nævne nogen; men hvor kan de købes?
Jeg hører gerne om forhandlere her i Danmark eller udlandet, hvor man kan købe det.
OK - prisen har betydning, men hvad gør man ikke for klimaet i dag?
MVH
Johnny
PS point er ikke min stærke side- men jeg forhøjer da gerne efterhånden som jeg får flere point

Kommentar
Fra : poten

Dato : 27-01-19 23:10
Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 28-01-19 06:03

Citat
................... men hvad gør man ikke for klimaet i dag?

Øeh, du 'redder' da ikke klimaet ved at købe koncentreret juice!

Godt nok fylder et koncentrat meget mindre, end et blandet produkt under transport.
Men der er altså brugt en del energi, en hel del faktisk, på at 'koge' saften ned til et koncentrat.
Så 'klima/CO2 aftrykket' er nok nogenlunde det samme for begge produkter.

I 'gamle dage' havde Irma et meget lækkert frossent appelsinjuice koncentrat, der blot skulle fortyndes med vand.
Ved ikke om de stadig har det.

En hurtig Google søgning på 'Juice koncentrat' giver en masse muligheder - https://www.google.com/search?client=firefox-b-ab&q=k%C3%B8b+juice+koncentrat

Kommentar
Fra : johnnyBP

Dato : 29-01-19 01:32

Tak for indsatsen begge 2. men jeg spurgte efter et sted hvor man kunne købe det, og ikke hvordan man søger på google. Når i nu har gjort jer den ulejlighed at søge, så kunne i da også have kikket søgeresultaterne igennen. Den eneste listede forhandler som ikke udelukkende sælger engros er Linds, og dem kender jeg godt. Resten er hovedsagelig artikler om emnet eller om skum eller bare om frugtjuice i almindelighed samt en enkelt grossist i elektronikdele.
Og til dogvillestar - Ja der bruges energi til at inddampe det, men det har jeg ingen indflydelse på uanset hvor meget jeg køber til husholdningsbrug. Derimod sparer jeg den lokale transport af vand, og selv om det kun er en mikroskopisk besparelse så er den der. alle små tiltag tæller.

Der er altså endnu ikke indløbet et kvalificeret svar, men holder spørgsmålet åbent lidt endnu

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 29-01-19 10:51

Du må vist selv til at fryse ned i mindre portioner.
I 2009 forsøgte jungejuice.dk, at importere lynfrosset juice fra Brasilien i små portionsposer, men er ikke at finde!
http://kolindkuren.dk/2009/08/21/sadan-vil-jeg-drikke-juice/
http://kaspercoshop.dk/shop/200-slush-puppie---fruit--ice/1424-appelsin-fruit--ice-koncentrat/

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 29-01-19 11:28

Forstår ikke dit problem, alle større butikker bugner da med frugtjuice af den ene og anden slags.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 29-01-19 14:27
Kommentar
Fra : johnnyBP

Dato : 29-01-19 15:11

Hej abbaba -
Ja men det er allerede opblandet med postevand. Jeg leder efter koncentreret juice jeg selv kan fortynde. Det fylder og vejer meget mindre.
Prøv at se her hvad der findes - alt sammen koncentreret, men man skal købe 10 tons af hver slags for at kunne handle her. https://lemonconcentrate.com/juice-concentrates/
Sådan et udvalg har jeg ikke set i Danmark.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 29-01-19 16:10

Jeg ser dagligt juice der er koncentreret, så går ud fra der ikke er fyldt vand i, eller ikke ret meget.
Dem der bliver til 20 liter fra en ½ flaske koncentrat.
Og måske ikke lige 20 liter men meget.

Måske en spejder forretning eller lignende har det du søger, overlevelses mad.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 29-01-19 19:44
Kommentar
Fra : rotw

Dato : 30-01-19 06:59

1. I gamle dage tog det længere tid at transportere mm.
2. Idag kommer det i vakumtanke i så store mængder til bla. Rynkeby mf
3. Prisen på juice i butikkerne er blevet så billig at det ikke kan betal sig at sælge koncentrat der er frossen
4. Der er åbnet så mange steder med friskpresset juice?
5. Køb frisk frugt og en juicepresser det smager bedere og er mere miljø rigtigt

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 30-01-19 08:37

Korrekt, med en slow juicer i huset, er det helt fuldstændig slut med at købe juice i en biks!
Det sker aldrig mere