/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Ms Win 7 på bootcamp Imac
Fra : ingelein
Vist : 261 gange
50 point
Dato : 16-01-19 17:15

Hej
Jeg har hidtil bare trukket externe enheder fra PC/Mac når jeg ikke skulle bruge dem mere. jeg har læst mig til at der på proceslinjen i højre side kommer et ikon frem med et overstreget USB stik. Det skal man klikke på, når man fjerner USB stik eller externe enheder. Men jeg har ikke dette ikon. På Mac tastaturet er der imidlertid en "skub" ud knap, når man vil skubbe en CD ud. Den dur jo selvfølgelig ikke til de enheder jeg nævner. Desuden har jeg en gang læst at man ikke længere behøver at foretage sig noget, når man fjerner externe enheder. Hvad er rigtigt ?
Ingelein

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 16-01-19 17:32

Funktionen i Windows hedde "Sikker fjernelse ......", og den bruger jeg altid efter flere gange at have mistet data da jeg brugte ældre DOS/Windows versioner. Det er sikkert rigtigt at det ikke er så vigtigt at bruge denne funktion mere, men man bør ALTID først fjerne enheden når der ikke længere overføres data til/fra den. Man kan faktisk risikere at miste alt på enheden hvis man fjerner den for tidligt. I værste fald skal den genformateres. Jeg har selv været ude for det.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 16-01-19 17:58

Hej - og tak - men hvor finder jeg denne funktion?
Ingelein

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 16-01-19 19:54

Den er i højre side af proceslinien. På min maskine skal man klikke på hakket/pilen op for at der kommer et lille vindue med iconer hvor et med god vilje ligner en USB-nøgle. Holder du musen hen over denne står der "Sikker fjernelse af hardware ....". Det er denne der skal klikkes på når du vil fjerne en USB-enhed.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 16-01-19 20:24

Mon den også findes på en Mac, der kører Windows?

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 16-01-19 20:38

Igen tak fordi I bruger tid på det. Jeg har ikke det omtalte USB ikon, som er grønt med et kryds eller streg over. Men jeg kan fra proceslinjen vælge nogle indstillinger. Windows stifinder, som kan installere dette ikon. Men det sker først når jeg har gjort et eller andet med et USB medie. Jeg melder mig igen.
Ingelein

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 17-01-19 00:03

Citat
Mon den også findes på en Mac, der kører Windows?

Det er en standard Windows ting.

Citat
Men jeg kan fra proceslinjen vælge nogle indstillinger. Windows stifinder, som kan installere dette ikon. Men det sker først når jeg har gjort et eller andet med et USB medie. Jeg melder mig igen.
Ingelein

Det er absolut ikke usansynligt at den først dukker op når man har gemt data på USB-enheden.

Citat
som er grønt med et kryds eller streg over.

Hos mig er den grå uden hverken streg eller kryds. Hvilken Windows version er det du har?

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 17-01-19 08:55

Win 7
Ingelein

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 17-01-19 13:13

Der skal være en USB enhed tilsluttet før den er "aktiv".

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 17-01-19 14:19

Når du har en eller anden form for USB-drev i USB-porten så prøv at klikke på på den og se om du får mulighed for at vælge noget i stil med "Sikker fjernelse ...." Når du har valgt dette går der fra nul til flere sekunder før den siger at du nu kan fjerne den.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 28-01-19 23:07

Hej. Jeg har forleden dag haft et mindre, ældre eksternt drev tilsluttet og sjovt nok, får jeg nu USB ikonet frem på proceslinjen, men stadigvæk ikke med de nyere og større eksterne drev.
I dag faldt jeg så over denne information i forbindelse med at jeg søgte noget om overflytning af en database til mit fotoprogram ACDSee ultima 8.
"On Windows 7 and earlier, external drives were never considered portable devices by the OS and thus never displayed any data in the import dialog".
Er det forklaringen.... at det nye 2 TB DREV IKKE ANERKENDES SOM ET USB DREV?
Ingelein

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 28-01-19 23:21

Jeg har aldrig oplevet noget sådant. Men jeg erindrer heller ikke at jeg har haft så stort et drev i min USB-port da jeg kørte med Windows 7. Så jeg vil ikke udelukke noget hvad dette angår.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 29-01-19 00:00

Et andet drev på 1 Tb markerer heller ikke, men jeg mener at huske at disse drev ikke kræver "sikker fjernelse" . De markerer heller ikke når de tilsluttes.
Ingelein

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 50 point
Dato : 29-01-19 10:45

Det er helt klart stadig en god ide at bruge sikker fjernelse. Det meste af den information jeg har kunnet finde handler om Windows 10, men prøv at se om der ikke skulle være noget som du kan bruge her:

https://forum.komputer.dk/forum/windows-10/emne/er-sikker-fjernelse-af-hardware-stadig-noedvendig/

https://support.microsoft.com/da-dk/help/4051300/windows-10-safely-remove-hardware

http://www.computerdk.com/Hardware/computer-drives-storage/11587.html#.XFAfdc1Ce1s

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 29-01-19 10:56

Tak for links. Desværre er der ikke noget, der virker. Måske er det et bootcamp problem?
Men..... jeg lader pc og drev hvile et stykke tid og behøver ikke at fjerne, før jeg lukker helt ned. Det er da også gået godt i flere år. Jeg copierer fra det ene externe drev til det andet og håber dermed at have sikret mne data.
Tak for svarene.... lidt spøjst at det virker med det ældre Packard drev.
Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 14-02-19 10:00

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen.