/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
varme i sommerhus på 30 m2
Fra : ljtma
Vist : 359 gange
100 point
Dato : 08-01-19 14:48

Hej. Hvad er billigst/bedst til opvarmning? Har nu 2 olieradiatorer bare til frostsikring, men vil gerne finde en billigere løsning. Overvejer terrassevarmere,. evt. 2stk, en i hver ende at rummet, men kan sådan én opvarme hele rummet, eller varmer den kun "lokalt"?? Vil helst ikke have de der luft til luft varmepumper, for når rummet er så lille tror jeg, at det vil være ubehageligt med den træk der kommer fra sådan én. Vil også være nemmere for mig, hvis jeg bare kan hænge en varme"fidus" op i loftet og slutte den til en stikkontakt (uden at det kommer til at koste en herregård). På forhånd tak for jeres svar.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 08-01-19 15:04

Du vil slet ikke komme til at mærke "træk" fra en luft til luft varmepumpe. Har selv en i en udestue på ca. 30 m2 og du kan jo stille blæseren til flere forskellige niveauer.

ABSOLUT INTET "træk".

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 08-01-19 15:05

Og så er en varmepumpe langt billigere i drift end dem, du foreslår

Kommentar
Fra : Arladude

Dato : 08-01-19 15:26

Hej

Og en varme pumpe kan have den mulighed for tænd/sluk via telefonen hjemme fra .
Jeg tænker på hvis der bliver en lidt varmere dag til vinter

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 08-01-19 15:45

Den er jo termostatstyret så det regulerer den selv, men min kan også tændes/slukkes via min telefon, og jeg kan se temperatur og luftfugtighed i rummet.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-01-19 19:41

Det her bliver også bare annuilleret…..

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 08-01-19 19:44

Pointene er jo brugt, og de kommer ikke retur, så det kan ikke svare sig.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-01-19 21:19

Se mit svar, hvor du har spurgt gratis.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 08-01-19 23:23

Det følger af elementær fysik, at der ud af 1 elektrisk kilowattime kommer en ganske bestemt mængde varme. Den mængde er fuldstændig den samme hvad enten du bruger oliefyldte radiatorer eller "terrassevarmere" . forskellen ligger kun i hvordan de fordeler varmen, og risikoen for brand og ulykker.
Hold dig fra terrassevarmerne.
Brug noget termostatstyret, så undgår du at spilde elforbrug når det er varmere i vejret eller endda solskin.
Varmebehovet har ikke så meget med husets areal at gøre , men mere med hvordan det er isoleret og hvordan vinduer er placeret.
Det er en dyr affære at frostsikre med elvarme. Tap heller vand af og kom frostvæske i toilet.
Aå kan du bare slukke for varmen, når du ikke er der.

Kommentar
Fra : bodillouise

Dato : 10-01-19 15:04

Uden jeg ved og det kan lad sig gør. Kunne man sætte solceller op på taget og lade den være tilsluttet en varmekilde ? Ved ikke om det i praktisk kan gøres.
Gasovn mm er jeg heller ikke så glad for pga brænd fare.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 10-01-19 15:15

Det er helt oplagt at sætte solceller op, og så tilslutte en varmepumpe.

Gasovne dræner rummet for ilt!!

Godkendelse af svar
Fra : ljtma

Dato : 10-01-19 21:06

Tak for svaret transor.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 10-01-19 22:46

=> transor: 1 kWh el til en varmepumpe giver 4-5 kilowat varme.