/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Skal dødsstraf genindføres
Fra : ram2
Vist : 1324 gange
200 point
Dato : 01-07-03 06:12

Skal dødsstraf genindføres?

Jeg har ofte i forbindelse med virkelig grove forbrydelser tænkt på, om dødstraffen burde genindføres.

Den aktuelle sag med Mia fra Ringsted, har fået mine overvejelser til at genopstå, og umiddelbart er jeg tilhænger af, at et samfund skiller sig af med elementer, der i den grad af en eller anden grund har så insuffient en karakter, eller hvad der nu ligger til grund for deres handling, at de kan foretage ugerninger som drabet på Mia, og tidligere Susan.

Hvad synes I?

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 01-07-03 06:27

Hej Ram,
Ja med den aktuelle sag, er det sgu lige før at den burde genindføres.

Men der er selvfølgelig mange problemer omkring det. Kig på USA hvor en del uskyldige sidder på dødsgangen - dèn er jo ikke så hyggelig.

Men der er nu noget om det alligevel - som man siger, øje for øje.

Laurenzio

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 01-07-03 06:53

hej Ram

Ja, det burde den.
Måske noget i den retning, som Singapore bruger. Der er dødsstraf for narko indsmugling. Folk der bliver taget
med narko, på fersk gerning, bliver dødsdømt og den udføres meget hurtigt.

MVH

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 01-07-03 07:47

det er en syg verden vi lever i, men at genindføre dødsstraf, synes jeg ikke umiddelbart man skal, det er for nemt, istedet skulle livstid rent faktisk være livstid....

Ellers skulle man over i en helt anden boldgade, og indføre offentlig hængning for meget alvorlige forbrydelser såsom mord og voldtægt af mindreårige og i den dur....for nogle år siden snakkede man i London om at genindføre hængning på offentlige steder, og alene det at man snakkede om det fik kriminaliteten til at falde men næsten 68% i London området..

Selvfølgelig skal retsfølelsen bevares, således at uskyldige ikke bliver hængt, så denne form for dødsstraf skal kun udføres i de tilfælde hvor der ikke overhovedet er tvivl om skyld.

generelt vil jeg sige at det danske retssystem er fuldstændigt til grin, hvad strafferammer angår, vi er simpelthen en nation af blødsødene mænd og kvinder.....

Håber de finder mia´s morder, så han kan få sin straf.....må hun hvile i fred ......

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 01-07-03 08:01

Hej med jer alle sammen

Ja, når der pludselig sker en så forfærdelig ting som der nu er sket i Ringsted, så virker det rimeligt at genindføre den. Jeg tror bare ikke det er så enkelt. I hvert fald vil det være umuligt at få det gennemført her i landet. Det er så endeligt at tage et andet menneskes liv. En mellemting kunne være at "Livsvarigt" var livsvarig indespærring. Men så længe at al indespærring tager udgangspunkt i, at der for alt i verden skal ske en Rescocialisering med den hensigt at den indespærrede skal tilbage i "samfundet" og være normal borger, så går den vej nok heller ikke. Men "livsvarigt" kunne nok være en rimelig mellemting.

Sren Rskilde

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-07-03 08:44

Umiddelbart ja....Man får en grusom hævnfølelse når der sker sådan noget som i Ringsted. Blandt almindelige mennesker, er det klart at der vil være en form for præventiv effekt, idet man jo ikke selv har lyst til at miste livet.

Der er så bare et men.... De mennesker der begår den slags kriminalitet er antagelig ikke rigtig raske i kasketten. Om de subjekter der begår den slags kriminalitet lader sig afskrække, tror jeg ikke. Derfor vil dødsstraf i sådanne tilfælde være ganske almindelig hævn fra ofre og samfunds side.

Der er et væmmeligt aspekt mere og det er muligheden for justitsmord, den tanke er heller ikke rar. Når man først har eksekveret dommen er det jo svært at sige: "Undskyld, vi beklager".

Hvad kan vi så gøre? Tjaee, vi kan frihedsberøve dem på ubestemt tid, og forsøge at "omvende" dem til almindelige mennesker. Men de slemme psykopater tror jeg bestemt ikke man kan nå, såeehh rent samfundøkonomisk var det nok nemmere at tage livet af dem. Tanken om Mia's "ven", Peter Lundin m. flere går løs rundt på gaden kan få det til at løbe koldt ned af ryggen på en....

Såehh Ram, jeg tror jeg ville tage livet af de værste (med Mia i frisk erindring), men om 14 dage kan holdningen nemt have blødt sig lidt op.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 01-07-03 09:12

Ja, jeg syntes den skal genindføres for den type forbrydelser der åbnede dette spørgsmål !!
Jeg kan ikke se at livstidsdomme er nogen god løsning, som fængslerne er indrettet herhjemme. Tænk på hvad det koster at have folk i fængsel. For prisen af en livstidsfange kan man næsten holde 3 personer med bistandshjælp, eller endnu mere sigende måske bruge pengene til at forebygge andre i at gå samme vej.

Alternativt skal retssystemet laves helt om. Det skal ikke længere være en fornøjelse, at gå i fængsel. Fangerne skulle rent faktisk have lov til at arbejde deres gæld af. Jeg ved godt at alt ikke kan gøres op i penge, men en livstidsdom vil så svare til evig forgældet altså arbejde for livstid.

Sov sødt Mia

Kommentar
Fra : sabelfisk

Dato : 01-07-03 09:22

Hmm.. jeg giver jer ret i, at i denne forfærdelige sag med den lille stakkels Mia, ville man nok få det bedre, hvis man kunne finde gerningsmanden og give ham en straf i form af døden! Men for det første mener jeg personligt, at det ikke er op til os mennesker at dømme, eller retterer sagt hæve os over hinanden, ved at tage hinandens liv/død i vores hænder. Jeg mener at Gud dømmer og straffer, og at der ikke findes nogen dr kan gøre det mere retfærdigt end ham.
Det var min helt personlige mening/tro, men for det andet så synes jeg at det ville være alt for risikabelt at indføre dødsstraf, for det første er vores udvalg af domere og juryer ligesom vores politifolk og retsmedicinere, bare mennesker, der kunne komme til at lave fejl. Men korruption i retssystemet, eller anden form for uretfærdigheder/smuthuller i systemet skal man heller ikke være blind for. Vi som mennesker er ikke kloge/uselviske nok til at kunne håndtere en lov der giver ret til at dømmer andre mennesker til at miste livet, og ville jo også gøre os selv til mordere hvis vi indførte det.

Desuden, fortjener en forbryder af så grov karakter så ikke at leve resten af sit liv i elendighed, i stedet for at slippe med døden?

Det er måske fordi vores fængselsstraffe ikke er hårde nok, at vi føler at der burde være et alternativ til 10 år i brummen, som hedder dødsstraf?

Eller også er det fordi, at indsatte i danmark har en ret behagelig celle, og et udemærket ophold når de kommer ind at sidde?
I de hårde forbrydelses sager burde dette måske gennemgå en forandring?

Men super fed debat at tage op

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-07-03 09:27

Hej ram2

Jeg er ikke tilhænger af dødsstraf. Det er for nem en måde for den pågældende at slippe på. Lad ham/hende komme på slavearbejde resten af sin tid. Det skal vel at mærke være bag lås og slå. Ingen udgangstilladelse på noget tidspunkt. Lad ham/hende rådne op i et fængsel. Det værste ved det hele er de pårørende. Det er dem, der får den største straf. Tænk på dem, som er forældre til en, der har begået et mord. De må have det så forfærdeligt.

Det var mine første tanker mht. dødsstraf.

mvh ans

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-07-03 09:36

Ved ikke rigtigt om det er en fed debat Sabelfisk, jeg synes den indeholder en masse ubehagelige aspekter man skal tage stilling til. Det hele er ikke så sort og hvidt. Og som jeg skrev først: Man rammes af en slem hævnfølelse og magtesløshed når der sker sådan noget som Mia, Susan osv.

Kender du pårørende til et drabsoffer eller kendte du et drabsoffer?

Kender du en drabsmand?

Jeg kan selv svare JA til begge to, og tro mig, den er ikke nem. Det har ikke noget med sødsuppementalitet at gøre, men hovedparten af drabsmænd er nogle sølle skrog. Det er klart at du kan fremskaffe eksempler på dybt afstumpede psykopater (Lundin, Jønke m. fl.), men hovedparten er "skrog" hvor sikringen er sprunget. Og hvor ved "han" det fra. Jo, min far har passet på de slemme i mere end tredive år (faktisk også ham jeg kendte - han fik seksten år for at dræbe sin egen datter).

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 01-07-03 09:36

Hej Ram2 - og alle I andre selvfølgelig;

Skal Dødsstraffen genindføres? Hvis vi et øjeblik prøver at glemme alt om aktuelle sager, som får mange til at reagere i affekt; men prøver at tænke f.eks. 14 dage tilbage, hvor der ikke var nogen aktuel Mia sag; Susan var langt borte - og Peter Lundin var en svag skygge uden betydning. Hvad ville jeres svar så være på spørgsmålet?

Jeg synes mange indlæg lugter lidt af dobbeltmoral. Det er egentlig et ganske simpelt spørgsmål; Enten mener man, at dødsstraf bør genindføres - eller så mener man det ikke! Ingen radikale mellemløsninger, hvor man lige skal mærke, hvilken retning det blæser før man hyler!
Med dødsstraf er der ikke plads til nogle halve løsninger! Ja eller Nej - meget simpelt.

Min holdning har ikke ændret sig gennem mange år - og jeg tvivler på, at den gør det! Jeg er absolut tilhænger at dødsstraffens genindførelse! Jeg kan sagtens se alle de udfordringer det kan give i såvel lovgivning, som administration - men det sødsuppe system via har i Danmark har spillet fallit; og volden er blevet langt mere rå.
Måske vi også skulle diskutere hvilke forbrydelser vi mener der kan berettige til dødsstraf?

/;VH Smitty

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 01-07-03 09:40

Hej til jer alle

Efter at have læst jeres indlæg er jeg blevet overbevist om at en så grov forbrydelse må straffes med LIVSVARIGT som skal være for tid og evighed. Ingen udgang men arbejde så der virkelig kommer en straf ud af det. Med arbejde mener jeg at tjene til livets ophold i den celle som samfundet stiller til rådighed.

Mine tanker går lille Mia´s forældre. Gud hvor må det være forfærdeligt. Jeg ved godt at hendes forlædre ikke læser dette, men må jeres gud være jer til støtte og trøst.

S*ren R*skilde

Kommentar
Fra : Bullerpjevs

Dato : 01-07-03 09:47

Hej alle

Jeg tror, at det er en debat som vil dukke op hver gang (og det er desværre alt for tit), at der er nogle onde mennesker, som udfører disse rædselsfulde gerninger. Jeg er tilbøjelig til at give dig ret (Smitty), vi skal lave en strafferamme - f.eks. ved vold, drab, misbrug osv. ved og med børn - det burde kræve den hårdeste straf, som der overhovedet findes - hvordan kan nogle overhovedet finde på at tage livet af uskyldige og forsvarsløse børn og unge. Det er bare spørgsmålet, hvem skal lave disse strafferammer - med de politikkere som vi har her hjemme, så kan det nok ikke lade sig gøre - de kan ikke blive enige og noget som helst i fællesskab.

Ha en go sommer

Kommentar
Fra : geu

Dato : 01-07-03 10:00

Nej da... Det er jo ikke en straf at dø, men en befrielse for dem. Næ du, heller livstids domme hvor du virklig sider resten af livet. Så har man jo tid nok, til at tænke over alt det man ikke fik ud af sit liv. Så er der jo også mulighed for at retten en evt fejl hvor du ikke er skyldig.

Kommentar
Fra : sabelfisk

Dato : 01-07-03 10:02

3773> Jeg mener ikke at selve emnet er rart at snakke om, det er ikke derfor det er en fed debat, og det ville selvfølgeligt være endnu feder hvis der ikke var nogen grund til at snakke om det, altså hvis alt var lyserødt og lykkeligt Men grunden til at d r en fed debat er; at den giver folk noget andet at tænke på, end alle mulige andre små og ligegyldige ting, som man har tildens til at fylde hverdagen med i et veldfærdssamfumd. Desuden er jeg fuldkommen enig i at der ikke kun findes sort eller hvidt i den her sag, det er jo netop derfor at den kan diskuteres så meget, fordi der findes så mange aspekter.
Jeg tror ikke at et "ja", til dine spørgsmål er det eneste bevis på, at man er klar over hvor forfærdeligt det er. De fleste mennesker har prøvet at elske, og kan derfor også forestille sig hvordan der ville være at miste, uden at prøve det.
Men i mit eget tilfælde kan jeg svare ja til begge spørgsmål. Jeg har en kammerat hvis far har dræbt sin kone (altså moderen). Jeg er altså ikke i tvivl om hvordan det er at være pårørende eller hvordan det er at kende en morder.
Desuden nævnte jeg ikke noget om Lundin eller jønke! (men det var måske heller ikke til mig?)
Smitty> Hvis det er meget vigtigt at få det i en stavelse hvad holdningen er, kan jeg for min del, til spørgsmålet; "Skal dødsstraf genindføres?" kun svare: NEJ!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-07-03 10:10

AT jeg bruger Jønke og Lundin er kun for at anskueliggøre hvilket menneskesyn nogle af drabsmændene besidder. Noget andet er affekt- og "panikdrab". Om vi som mennesker skal hævne os på begge typer drabsmænd og tage livet af dem, synes jeg er et besværligt spørgsmål. Tidsubestemt straf lugter jo ligeledes der hen ad. Resocialisering har jeg svært ved at tro på hjælper særlig mange. Med andre ord er jeg gruelig vægelsindet i det her spørgsmål. Og der kan du da have ret, Sabelfisk, fed debat! Det kan jo være der kommer noget på bordet der kan åbne ens øjne.

Skal dødsstraf indføres: "Jeg ved det ganske simpelt ikke"!

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 01-07-03 10:53

I min perfekte drømmeverden der skulle folk som gør den slags ting straffes med at man først bliver hældt over med kogen bly og så stukket med nogle pinde og så hældes over med kogende jern og kogende zink og kogende bronze og kogende bly og så rulles i fjer..! og så kunne man bare prøve det.!

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 01-07-03 11:08

Der er jo ingen af os der har patent på det rigtige svar, men jeg synes det er alle tiders at lufte sin mening.

Jeg mener i forbindelse med dødsstraf eller ej, at man i det tilfælde en statsaflivning kommer på tale, skal se bort fra hævn, retsfølelse, forebyggende virkning, resocialisering, mv.
For mig er det ganske enkelt et spørgsmål om, vi som samfund har ret til, og ønsker sætter en nedre grænse for hvor afstumpede og fejlkodede individer vi vil acceptere at huse.

Man kunne sammenligne det med, at vi privat også foretager et fravalg af visse mennesketyper. Personer eller grupper af personer, som vi ganske simpelt ikke vil pleje omgang med. Årsagerne kan være vidt forskellige, men det er en ret vi alle har.

Jeg mener godt at dette princip kan overføres til, at en nærmere defineret gruppe af ”ukrudt”, som vi rykker op med rod, for en gang for alle at slippe af med uvæsenet.

Det er klart ,at hvis man anlægger et religiøst synspunkt, vil en lovgivning af denne karakter ikke være svær, måske umulig af indføre, men der er adskillige love i Danmark, som strider mod religiøs opfattelse af regler for et samfund, som vi mener at have behov for.

Det skulle, hvis det blev indført, ikke kaldes dødsstraf, i det ordet straf vil være misvisende. Det er ikke straf i gængs forstand, men samfundets ønske om at skille sig af med elementer, som det ganske enkelt ikke ønsker at eksistere sammen med.

Men alle indlæggene giver jo stof til eftertanke, og giver anledning til mange flere kommentarer, så lad os se hvad der sker.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 01-07-03 11:12

Rettelser:

Skal stå
og ønsker at sætte en nedre grænse

Skal stå
lovgivning af denne karakter være svær,

Ram

Kommentar
Fra : bdg

Dato : 01-07-03 11:14

Hej alle.

Først vil jeg gerne pointere, at livstid er livstid indtil man bliver benådet. Man kan altså med den nuværende danske strafferamme sætte folk i fængsel for livstid (en anden problemstilling er så, hvor hurtig man i dag benåder disse fanger).

Jeg bliver mærkelig til mode, når jeg læser, at man uden tvivl går ind for dødsstraf. For vil dødsstraf overhovedet hjælpe?
Jeg tror på at det vil hjælpe på de mord som er planlagte (makrellen), men langt de fleste mord er affektmord, og sker i forbindelse med en anden forbrydelse, hvilket sikkert også vil komme frem vedr. Mia. Disse mordere vil vi aldrig kunne afskrække med dødsstraf, så hvad er ideen dermed? Det kunne selvfølgelig være, at slippe samfundet for massere af udgifter. Men gør det så staten bedre som institution/menneske, at foretrække penge frem for liv? Viser det borgerne den rette vej?

Og hjælper det at spærer folk inde resten af livet! Ikke for den næste der begår et affektmord, for han er ligeglad med den person der sidder inde. Det eneste det hjælper på er, at de ikke går ud og gør det igen! Men hvor mange har begået så syge drab som bl.a. Mia, og når de så er kommet ud efter f.eks. 14 år, så begået et nyt?

Der bliver også talt om, at vores strafferammer er alt for slappe. Men er det ikke bevist til overflod, at jo længere folk sidder i fængsel, jo mere kriminelle bliver de?

I starten af 1900 tallet var der en dansk justitsminister ved navn Alberti. Han indførte "Albertis pryglelov", som gik ud på, at folk som maksimum fik 14 dages fængel første gang. I de 14 dage kunne de kigge på et ur, og hver dag på et bestemt tidspunkt pr. fange, kom der flere fangevogtere og pryglede den indsatte. Såfremt den indsatte begik endnu en forbrydelse, fik han dobbeltstraf osv.
Alberti sænkede gengangere af fanger med over 50% det første år og derefter med 25 % de næste to år (dette giver ikke 100%, da der tages procenter af de tilbageværende). Hvorfor virkede det? Fordi alle er bange for tærsk! Men er det den rigtige måde at gøre det på? Passer det til det samfund som vi gerne selv vil bygge op og tro på?

Set de sidste hundrede år, så har samfundet, også det internationale samfund, gået i en mere og mere human retning.

Men hvad gør vi så med de folk der begår affektmord, hvis vi ikke vil henrette dem, eller lade dem sidde resten af livet og rådne op, men heller ikke lade dem nøjes med få år i fængsel?
Der er vel to opdelinger:

1: folk med normal sind:

2: folk med en sindslidelse

Der er ikke op til mig at vurdere hvad der skal ske med disse mennesker, men ét er sikkert: de har vel samme krav på liv, som den internationale domstol stiller som krav, at vi skal have som individer, en domstol vi er medlem af og som ikke bruger dødstraf.

Man bruger i dag i indianske samfund en anden form for lovgivning ved mord. Såfremt en af deres begår et mord, bliver han/hun sat ud i f.eks. Alaskas ødemark om vinteren kun iført vintertøj og en kniv. såfremt han/hun overlever de mange uger det vil tage at nå civilisationen, vil han/hun være en fri. Her får personen næsten en dødstraf, men med muligheden for at overleve.

Alberti lukkede "Albertis pryglelov" nogle år efter. Han blev et halv år senere taget for at stjæle af statskassen.

BDG

Kommentar
Fra : teqwhrvl

Dato : 01-07-03 11:17

Om man vil have indført dødsstraf eller ej så bør vores politiker revurdere vores straffelov. General er den for blød, vores straffelov er ikke gearet til de aller grovest former for kriminalitet/forbrydelser der begåes herhjemme.

I et retssamfund vil der altid være nogle der mener, at systemmet ikke gør det godt nok, det vil også være svært for den politiker der står frem og siger '' Dødsstraf bør genindføres herhjemme '' hvilken argumenter
Om man vil have indført dødsstraf eller ej så bør vores politiker revurdere vores straffelov. General er den for blød, vores straffelov er ikke gearet til de alderst grovest former for kriminalitet/forbrydelser der begåes herhjemme.

I et retssamfund vil der altid være nogle der mener, at systemet ikke gør det godt nok, det vil også være svært for den politiker der står frem og siger '' Dødsstraf bør genindføres herhjemme '' hvilken argumenter skal vedkommende bruge andet ind retsfølelsen, da ingen er herre over andre.

Men jeg tror nu ikke på '' at der må være en GUD til '' for ifølge kristendommen er det forbudt at stjæle og slå ihjel.

Til alle jer der tror det vil være en straf i sig selv, at tvinge dem til at arbejde, da vil jeg lige fortælle jer at der er arbejdspligt i de danske fængsler. Ønsker man ikke at arbejde da bliver man udelukket fra fællesskabet med de andre indsatte. Man skal også huske på at man ikke kan påtvinge nogen noget hvis de ikke ønsker, at modtage '' arbejde '' husk på, at ved tvang avler man kun modstand '' hærværk/vold '' det er jo også mennesker der passer dem.

Hvad siger i til det nye Fængsel man bygger i Østjylland, man får eget værelse med bad og toilet. Nogle vil nok mene at de får det bedre ind de gamle på plejehjemmet, men det åbner også for nogle muligheder ang. afsoningen. Man får mulighed for totalt at isolerer den enkelte person fra de øvrige indsatte, men psykologerne vil sige de tager skade af det ? kan i huske svømmeren der blev isoleret i 1½ år fra de øvrige indsatte/arrestanter han fik erstatning for varig mén.

Som Far til en dejlig Datter på 10 år, grimmes jeg ved tanken om hvad der må være sket med Mia'' Føler med hendes forældre''. Tænk hvad det stakkels barn måske er blevet udsat for inden hun blev slået ihjel, sikke en smerte, desperation, afmagt og fortvivlelse må have stået i hendes øjne, jeg bliver sku helt dårlig.

Jeg arbejder selv i systemet, så hvis I spørger mig om Dødsstraffe skulle genindføres da vil jeg sige klart JA, hvis det er 100% klarhed for om det er den dømte der er skyldig ?????

En hilsen til Mia

Fra en fortvivlet FAR

Kommentar
Fra : bdg

Dato : 01-07-03 11:33

Hej

Hermed et udsnit af EU´s årberetning om menneskerettigheder:

3.4.1.1 Afskaffelse af dødsstraffen.
Situationen i verden
I de seneste år har vi været vidne til en gradvis vækst i støtten til kampen for afskaffelse af
dødsstraf. I dag har 123 lande1 afskaffet dødsstraffen i forskellig grad: 75 har afskaffet den
totalt, 14 har afskaffet den for almindelige forbrydelser, 29 har afskaffet den de facto, 2 har
valgt at afskaffe dødsstraffen i deres egenskab af medlemmer af Europarådet og 3 har ved lov
vedtaget et moratorium for henrettelser. Ikke desto mindre er der stadig 72 lande, der har bevaret
dødsstraffen.

BDG

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 01-07-03 11:58

Hej teqwhrvl

Tak fordi du oplyste mig/os om arbejdspligten i de danske fængsler. Jeg havde godt nok hørt at nogle lavede tøjklemmer og den slags, men jeg troede det var på mere eller mindre frivillig basis.
Det letter afgjort på min retfærdighedsfornemmelse, når du skriver at Kurt Thorsen og Lundin sidder ved siden af hinanden og samler klemmer (billedligt talt)

Kommentar
Fra : dreyer

Dato : 01-07-03 12:10

Der skal sættes hårdt mod hårdt.
Ved mindre førstegangsforseelser, så som tyveri og den slags, kan man nøjes med en ordentlig bøde eller strafarbejde, men fortsætter det skal der ikke være den blødsødenhed vi i dag ser i det danske retssystem.
Jeg mener dog også at de kriminelle skal i behandling, så de har en chance for at komme ud af det kriminelle miljø. Skoleskibet Fulton virkede eftersigende glimrende!

Ved de grove forbrydelser så som voldtægt og tilfældige mord er dødsstraf bestemt værd at overveje. Det skal dog siges, at det skulle være 100% sikkert at det nu er de rigtige der bliver dømt, så vi ikke får de der halv-rascistiske tilstande man har hørt om i USA, hvor de sorte står for skud, bare fordi det er nemt at give dem skylden.
Jeg ser ingen grund til at de virkelig farlige forbrydere skal leve i fængsel på livstid på samfundets regning, samfundet har bedre ting at bruge sine penge på end at skovle penge ind i den slags døgninstitutioner.

Kommentar
Fra : Bofh

Dato : 01-07-03 12:44

Jeg mener at det er forkert at slå ihjel, bare for at vise, at det er forkert at slå ihjel.

Det er påfaldende, at der altid er en masse der pludseligt vil have dødstraffen genindført, når sager som Mia kommer ud i medierne. Hvis man mener at dødstraffen skal genindføres, er der fint med mig, men så må man mene det hele tiden.

I stedet for den hykleriske debat om dødstraf, kunne det være mere konstruktivt at debatere, hvad man kunne have gjort for at forhindre at det skete. Jeg ved det ikke, men det skulle såmænd ikke undre mig, om Mias morder er en sindsyg person som adskillige gange er blever nægtet hjælp at det danske sygehusvæsen.

/Thomas

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 01-07-03 13:06

>Bofh / Thomas.

Hvad påfaldende er der i at starte en debat, i forb. med en aktuel sag.
Er du ikke mere tilbøjelig til at diskutere f.eks. hygiejnen på restauranter, hvis du lige har været udsat for en salmonellaforgiftning. Man kan godt have en konsekvent holdning til et givet emne, uden at debatere det hele tiden.

Din nedladne bemærkning om "Hyklerisk debat om dødsstraf" kan du stoppe skråt op, og når du vil slynge om dig med ord, der er dig fremmed bør du nok lige slå dem op først.

Din dumsmarte klaphatteholdning om at man hellere skulle se, hvor samfundet har svigtet, er så langt ude at det skriger til himlen. [Det er samfundets skyld]

Havde du forestillet dig, at samtlige borgere i Danmark skulle gennemgå en dybdepsykologisk test, for at sortere dem fra der havde ondt i karakteren, og derefter behandles, så de ikke ville begå handlinger som den omtalte.

Det er vel klart for enhver, at Mias morder er sindsyg, og det der netop diskuteres er hvordan man forestiller sig, at de skal behandles, efter de har begået deres ugerning, ikke hvad man kunne ha' gjort inden.

Forstod du overhovedet noget af dette - Nej vel

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-07-03 13:10

ram2 -> Mine første tanker gik lidt i samme baner som ans' og hvis kommentar jeg kan tilslutte mig.

Jeg går heller ikke ind for dødsstraf !

Når det er sagt, kunne jeg tænke mig at spørge: Hvor mange af jer har været i fængsel ?
Jeg har (ikke for noget alvorligt... selvom fængsel altid er en alvorlig sag) og der er ikke særlig sjovt
Tvangsarbejde kan jeg heller ikke tilslutte mig. Det er der i princippet allerede for de svageste fanger.

Hvad straffen skal være for mord, mener jeg bør afhænge af, om det er i affekt, forårsaget af vold eller overlagt mord.
ad1. 2-4 år
ad2. 4-8 år
ad3. 8-16 år

Er det mord på børn under 15, vil jeg mene, der skal lægges 4 år til hvert af tallende ovenover.

Tjae... det er bare min uforbeholdende mening. Kedeligt, men relevant emne; desværre.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Overmark

Dato : 01-07-03 13:33

Ja Ja

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 01-07-03 13:37

Velkommen Overmark.

Det er altid rart med nye brugere, der har en god kommentar eller deltager med sin viden til fælles glæde.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 01-07-03 14:05

Hej Ram2

Jeg synes ikke, dødsstraffen skal genindføres, og jeg mener heller
ikke, at retssystemet er for blødsødent.

Det danske retssystem bygger på, at folk skal behandles humant,
og det er efter min mening et meget prisværdigt princip.

Amerikanske tilstande er ikke min kop te.

De bedste hilsner
Rellom

Kommentar
Fra : Bofh

Dato : 01-07-03 14:08

Jamen dog Ram2.

Hvorfor åbner du denne debat ?

Du er ikke ret gamme vel ?

/Thomas

Kommentar
Fra : Bigboss_mann

Dato : 01-07-03 14:12

Nej dødsstraffen skal ikke genindføres i Danmark. Jeg mener hvis man nu har lavet noget som takseres til dødsstraf ( og hvem skal tage stilling til det ) burde man lade folk side i et fengsel som dem vi høre om i mellemøsten hvor der ikke er en skid at lave og ikke noget at se på, det vil være en straf man kan tag og føle på, for nogle år siden engang i 80'er var der en moder nede i Tyskland der skød sin datters morder i ratssalen hun syntes hans straf var for mild skulle hun så også have en dødsstraf ? det er svært nem min mening er at vi ikke skal genindføre dødsstraffen

M.V.H.
Bigboss

Kommentar
Fra : bdg

Dato : 01-07-03 14:15

hej igen

uanset hvor mange der sidder og kigger ind i en væg, og uanset í hvor lang tid, så hjælper det ikke på disse affektmord...

BDG

Kommentar
Fra : bdg

Dato : 01-07-03 14:16

hej igen

glemte noget

uanset hvor mange der sidder og kigger ind i en væg, og uanset í hvor lang tid, så hjælper det ikke på disse affektmord...det er derfor det hedder affektmord, fordi det sker pludseligt...

BDG

Accepteret svar
Fra : sabelfisk

Modtaget 200 point
Dato : 01-07-03 14:28

Ram2> Ja selvfølgelig fravælger vi folk i vores hverdag, fordi vi alle er forskellige, og fordi vi ikke kan med alle mennesker. Men vi slår ikke de mennesker i hjel som vi ikke gider at se på, vi vender bare den anden kind til, eller går vores vej. Jeg synes på ingen måde man kan sammenligne, individer vi fravælger i hverdagen, med de forbrydere som vi ville "fravælge" samfundet, hvis vi brugte dødsstraf.
Folk jeg vælger fra gør jeg mig ikke til herre over, jeg har intet imod at de eksistere, bare de ikke har indflydelse på mit liv.
Hvis vi derimod ville fravælge nogle af samfundets forbrydere, ville der være en forskel, for så stopper vi ikke alene deres indflydelse på vores liv, men også på deres.
Et liv er et liv, og hvis du tager det er du morder!
Jeg holder stadig på at en forbryder skulle leve et elendigt liv, hele resten af sit liv, og at dette burde være definitionen på "livstid". Det er meget muligt at dette ikke ville gøre forbryderen mindre kriminel, men hvis forbryderen aldrig ville gå på fri fod er det jo lige meget, hvis han er isoleret for omverdenen, må han for min skyld gerne sidde og være nok så kriminel! Det ville jo ikke røre os "uden for".

Kommentar
Fra : sabelfisk

Dato : 01-07-03 14:28

Ram2> Ja selvfølgelig fravælger vi folk i vores hverdag, fordi vi alle er forskellige, og fordi vi ikke kan med alle mennesker. Men vi slår ikke de mennesker i hjel som vi ikke gider at se på, vi vender bare den anden kind til, eller går vores vej. Jeg synes på ingen måde man kan sammenligne, individer vi fravælger i hverdagen, med de forbrydere som vi ville "fravælge" samfundet, hvis vi brugte dødsstraf.
Folk jeg vælger fra gør jeg mig ikke til herre over, jeg har intet imod at de eksistere, bare de ikke har indflydelse på mit liv.
Hvis vi derimod ville fravælge nogle af samfundets forbrydere, ville der være en forskel, for så stopper vi ikke alene deres indflydelse på vores liv, men også på deres.
Et liv er et liv, og hvis du tager det er du morder!
Jeg holder stadig på at en forbryder skulle leve et elendigt liv, hele resten af sit liv, og at dette burde være definitionen på "livstid". Det er meget muligt at dette ikke ville gøre forbryderen mindre kriminel, men hvis forbryderen aldrig ville gå på fri fod er det jo lige meget, hvis han er isoleret for omverdenen, må han for min skyld gerne sidde og være nok så kriminel! Det ville jo ikke røre os "uden for".

Kommentar
Fra : Bigboss_mann

Dato : 01-07-03 14:29

Hej BDG

Rigtig nok der er ingen straf lige meget hvor stor den er der kan få folk til ikke at handle i affekt det var nu heller ikke det jeg mente jeg mente de overlagte forsegelser

M.V.H.

Bigboss

Kommentar
Fra : teqwhrvl

Dato : 01-07-03 14:32

Er det affekt, eks. at cykle rundt for at finde en mindreårig at begå voldtægt på. Nej det er forsættelig '' altså planlagt '' er det herefter affekt, at man prøver at skjule sin forbrydelse ved at slå ihjel.

Jeg spørger bare??

Det første er planlagt med forsættelighed.

Det andet ?? i Mias tilfælde havde hun ikke en chance for, at forsvare sig imod den forbrydelse der blev begået imod hende. Hvem ved måske mordet også var planlagt for at slette alle spor.

Affekt bliver skabt pga. ophidselse og skræk.

Psykopater mærker ikke smerte og har ingen forståelse for andre.

Sindslidende hører som regel indre stemmer.

Med de redskaber vi har tilrådighed i dag, er risikoen hvis minimal for justitsmord. I nyere tid kan jeg kun huske Pedal Ove sagen, men hvor meget manipulerede journalisterne ikke med tv'et.

Henrik

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-07-03 14:32

Den med at sortere folk og aflive dem man ikke bryder sig, var der vist en fyr nede sydpå der øvede sig i for en del år siden.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-07-03 14:45

Hai igen...

For at ingen skal være i tvivl; går jeg heller ikke ind for livtidsstraffe.

Selv den værst tænkelige forbrydelse begået gentagne gange, vil jeg mene er sonet på 25 år.

Jeg mistede 1 år af mit liv ved, som ung, at begå en tåbelighed. Det tog mig mange år at indhente det forsømte. Jeg følte at alle andre havde overhalet mig på det år, så jeg kan levende sætte mig ind i, hvordan det er at sone 5, 10, 15 år.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : teqwhrvl

Dato : 01-07-03 14:55

Hej molokyle

Som Pædagog må du da have lært '' forståelse andre mennesker ''.

Det kan godt være du lærte noget ved at afsone 1 år. Men det er desværre et få tal det gør det, ca. 85 % af afsonerne er genganger så hvad forslår du ??

Har man først slået en ihjel, er den næste ikke så svær.

De fleste mennesker der begår kriminalitet, mener ikke de har gjort noget forkert.

Henrik

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-07-03 14:58

...og psykopaterne, Molokyle? Er tidsubestemt ikke fornuftigt nok der? Lundin?

Kommentar
Fra : teqwhrvl

Dato : 01-07-03 14:58

'' forståelse for andre mennesker ''

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 01-07-03 15:14

>bofh.

Jo, gammel nok til at indse at dit indlæg er noget bavl.

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 01-07-03 15:16

Davs igen!

Nogle vil gerne have bragt ent humanistisk vinkel ind i den debat Ram2 har rejst - atter andre giver udtryk for direkte middelalderlige forhold, som et retssamfund som vores aldrig kan acceptere.

Når man nu af humanistiske grunde er så meget mod dødsstraf for de groveste forbrydelser; men ikke har noget mod livstidsstraffe - gerne kombineret med hårdt arbejde; hvor er humanismen så blevet af?
Det virker ærlig talt som om, at nogle mener vi skal tilbage til sidste århundres start, hvor der var Tugt-, Arbejds- og Forbedringshuse. Send fangerne ud og banke sten til landevejen ( eller andet hårdt fysisk arbejde ) så de rigtig kan mærke deres forbrydelse! Vi må endelig ikke slå dem ihjel - for det er ikke en straf, men en udfrielse!
Synes I ikke, at den skurer lidt i ørerne nu?

Dødsstraf er samfundets form for hævn - ingen tvivl om det! Skal vi virkelig bruge ressourcer på at indespærre - og beskytte mod medfanger - en person som f.eks. Susans morder? Er det humanistisk at udsætte fængselspersonalet for den pligt at skulle omgåes - og beskytte - sådan en person? Et fængselspersonale, som måske selv er forældre; eller har søskende i samme alder som f.eks. Susan eller Mie? Skal der ikke tages hensyn til dem?

Jeg mener ikke, at vi som samfund har nogen grund til at lade f.eks. Susans morder overleve. Heller ikke "Jønke" for hans prestige mord på "Makrellen" - ej heller Peter Lundin.
Inden den næste kommentar kommer gennem tastaturet, så spørg dig selv, hvad du ville føle, hvis det var dit eget barn eller søskende der blev overfaldet, misbrugt, myrdet - hvad ville du føle ved det?
Hvad vis det var din kone/kæreste der på vej til/fra arbejde blev overfaldet og voldtaget?

Har vi ikke nogle humanistiske forpligtigelser overfor ofrene - og deres pårørende?
Forestil dig, at have en 16 års datter der er blevet overfaldet - og voldtaget - og forbryderen slipper med en mere eller mindre "symbolsk" straf fordi han var beruset, havde det "hårdt" hjemme - og kun lige var 18 år!
Han når knapt nok at komme ind i fængslet før han skal prøveløslades - og re-socialiceres! Til gengæld kan offeret risikere at møde den samme person igen - hvad med hendes frygt? Hvad med hendes liv?

Desværre er der forbrydelser der er så grove, at vi som samfund må beskytte både ofre - og andre mod samme forbryder - af den eneste logiske vej må være dødsstraf.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 01-07-03 15:20

>molokyle

Du gør dig i det mindste, som mange andre, nogle konstruktive tanker, i modsætning til den der ”bofh”.

Der er jo mange "slags" mord. og selvfølgelig har det samme konsekvens for alle ofrene. Men et vigtigt element i bedømmelsen af karakteren af et mord, er fortsættet. Hvilke intentioner den person havde, der forårsagede et mord, er efter min mening altafgørende, og jeg mener bestemt ikke at alle mordere pr. automatik skal statsaflives. Den meget begrænsede gruppe der er tale, er dem der ikke fatter omfanget og konsekvensen af deres handling.

Hvis ikke en morder p.gr.a. sindsyge, retardation, karakterinsuffiens el. lign., kan forstå rækkevidden af sin handling, hvordan kan man så forvente, at vedkommende kan bringe sit adfærdsmønster til ophør. Det er jo netop kendetegnet for personer, der har omtalte dysfunktioner, at de ikke kan indse, at det de gør er forkert, eller de er fuldstændig ligeglade.

I disse tilfælde mener jeg, som jeg anførte i mit indledende sp., at et samfund har ret til at skille sig af med dem.

Dette skal selvfølgelig ikke være et show, som man ser det i USA, og det skal heller ikke foregå ved middelalderlige metoder eller ved ”special effects” som gas eller strøm mv.

I øvrigt er der nu i tråden ligesom en tendens at slå alle typer af mord over én kam.
Affektmord, rovmord, jalousimord og osv. Den form for mord, som jeg mener måske bør omfattes af en lov om afliving, er udelukkende mord som begås af personer der er så afvigende, at samfundet ikke kan have dem i blandt sig.
At spærre dem inde for livstid er ikke en human måde at behandle et menneske på, hvis livstidsdommen er for pålydende. Hvis der er mulighed for løsladelse, men ikke opstillet konkrete betingelser, er det at holde et menneske for nar.

Til Sabelfisk.
Det var en sammenligning, som du selvfølgelig ikke skal overføre 100 %, for selvfølgelig slår vi ikke de personer ihjel, som vi ikke vil omgås. Men under normale omstændigheder har disse ”fravalgte” jo heller ikke nogen form for indflydelse på liv og død for dig og dine.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : sabelfisk

Dato : 01-07-03 15:27

Jeg ved godt det lyder usandsynligt med justits mord i vore dage, men man skal ikke være blind for at der findes nogle; "blinde løgnagtige, egocentriske kolde tabere" af mennesker. (også på toppen!!!)
Molekyle> Det er meget muligt at den stakkels morder ville føle han gik glip af 10 år af sit liv. Men hvad fanden gør det lille barn så? Deet Er det ikke netop den straf vi søger efter? at morderen skal føle han bliver straffet for at have voldtaget og drabt et lille barn? Vi sætter jo ikke kun kriminelle i fængsel fordi vi ikke ved hvad vi skal gøre af dem, men bare ikke gider at se på dem i vores samfund. vi sætter dem jo også derind for at de netop skal straffes!
Jeg er da ked af at du har mistet et år af din ungdom, men har det ikke fået dig til at tænke dig om? Din ugerning blev dømt, og STRAFFEN var jo netop at du skulle miste et år af din ungdom!
Jeg mener heller ikke at vi bare skal sætte forbryderne bag lås og slå, vi skal også forsøge at hjælpe dem, i hvertfald dem der har mulighed for at blive hjulpet.

Kommentar
Fra : teqwhrvl

Dato : 01-07-03 15:38

For at komme tilbage til Ram2's spørgsmål ang. Mia, hvis der er begået fuldbyrdet voldtægt er der et DNA spor som vil afsløre vedkommende hvis personen bliver pågrebet '' Det håber vi ''.

sabelfisk jeg kan ikke forstå, at du med din alder/viden tør sige, at de leder der sider og regere landet er taber, løgner, egocentriske når de nu kun udfører deres arbejde efter de love & regler der er vedtaget i folketinget.

Jeg tror du skal gå ind i politik for, at blive hørt. Men jeg tvivler at de vil høre på dig hvis du ikke lære at omformulere dine udtryk.

Mvh.
Henrik

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-07-03 15:46

Citat infopaq:

12-årige Mia blev kvalt
12-årige Mia Teglgaard Sprotte, der mandag aften blev fundet myrdet, blev seksuelt misbrugt og kvalt, før hun blev lagt i jorden.
Efter en obduktion af den 12-årige pige er det blevet slået fast, at hun blev udsat for seksuelt misbrug samt, at den direkte dødsårsag er kvælning.

Da hendes lig blev fundet, lå hun med en nylonsnor om halsen.

Leder af Rejseholdet, der har overtaget sagen, Poul Andersen oplyser, at politiet har sikret sig DNA-spor fra forbryderen, som formentlig skal findes i nærområdet.

Poul Andersen understreger desuden, at efterforskningsholdet, der består af 17 mand er optimistisk på grund af mange henvendelser og flere vigtige spor.

Få meter fra det sted, hvor Mia Teglgaard Sprotte blev fundet, har politiet fundet en børne-spade, som menes at være blevet brugt til at grave pigen ned med. Derudover har de fundet en stor schweizerkniv, hvorpå der står ’Mærsk’.

Mia Teglgaard Sprotte forlod fredag sit hjem for at tage hen på en nærliggende legeplads. Hun vendte ikke hjem igen klokken 22 som ellers aftalt.

/Netavisen Infopaq/

Her er det jo helt klart en af de "rare" der har været igang! Jeg må sige at jeg godt kan læne mig op af ram's holdninger til den slags personager. Der er visse individer i vores samfund som vi godt kunne være foruden (hvor afstumpet dette så end måtte lyde).

Kommentar
Fra : sabelfisk

Dato : 01-07-03 15:48

Kære Ram 2> bare lige ind lille kommentar Det var bare en lidt provokerende kommentat for at få dig til at uddybe lidt.... (var ikke helt sikker på hvor hårdt du mente det)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-07-03 15:56

Nå, nu er Ram blevet kær?!?!??

Gad vide hvem der kender nogen der kender nogen der har, eller rettere havde sådan en kniv??

Gad vide om sådan en fyr der laver den slags, ikke ville have godt af en tur i rocker-afsnittet i Nyborg?

Kommentar
Fra : teqwhrvl

Dato : 01-07-03 15:58

Ud fra Infopaq er det jo klart endag meget klar det er overlagt DRAB, man har fundet en kniv og hun er blevet stranguleret med en nylon snor.

Hvis det ikke er fortsæt til voldtægt samt manddrab, hvad fa... er så ??

Øje for øje, tand for tand, men desværre det danske retsamfund vil sige livstid.

Jeg tænker bare, at det ligeså godt kunne være ens egen datter.

Mvh.
Henrik

Kommentar
Fra : sabelfisk

Dato : 01-07-03 15:59

Henrik> Jeg tror du har misforstået min (måske lidt overdrevne kommentar. Jeg siger ikke at vores leder er sådan, er udemærket klar over at politikkere, og autoriteter i danmark udføre deres arb. og følger vores regler. Jeg har endda stor respekt for disse mennesker, da man skal stå model til meget når man er et autoritært ansigt ud ad til.
Jeg mindede bare om at der kunne forekomme " blinde løgnagtige, egocentriske kolde tabere" også på toppen, og de mennesker er netop dem som IKKE følger landets regler. (fx. justitsmord og korruption)
Forstår du?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-07-03 16:07

Næh, Henrik

se vedlagte citat:

Livsvarigt betyder, at Peter Lundin kun kan løslades, hvis justitsministeren godkender det. Ifølge nye regler skal der efter 12 år tages stilling til løsladelse.

Gennemsnitligt afsoner livstidsfanger godt 16 år, før de prøveløslades.

Så med lidt uheld kan man om en halv snes år møde både en Peter Lundin og Mia's drabsmand, hvem han så end måtte være.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-07-03 16:07

teqwhrvl ->
ad1. Jeg har lært mig forståelse og respekt for andre menneskersk liv. Jeg har IKKE lært at forstå alle mennesker, hvis det var det du mente ?

ad2. Hvorfra ved du det er lettere at slå ihjel anden gang?

ad3. Hvem påstår at krimminelle ikke mener at have gjort noget forkert ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : teqwhrvl

Dato : 01-07-03 16:12

sabelfisk

En '' advokat '' skal forsvarer den han/hun er beskikket for, uanset om vedkommende har begået den en eller den anden forbrydelse. Det vil sige at advokaten skal sørge for at straffen bliver så mild som mulig for sin klient.

På nær i en tilståelsesag, hvor alt siger sig selv.

Ved du godt at op imod 70 - 80 % af gangene der bliver begået et mord, kender gerningsmanden og offert hinanden.

Prøv at tænke over det, Mia har måske kendt sin morder, det giver noget af et tillidsbrud.

Mvh.
Henrik

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-07-03 16:15

svar til: Molokyle

3'eren: Sæt dig ned og læs en bog om psykopater. Typisk for psykopaten er en fuldstændig mangel på skyldfølelse. Læs for den sags skyld Jønke's bog!

Lotte Heise sagde (og blev dømt for det): "Jønke er dybt foruroligende psykopat". Netop Jønke har jo bevist at forsøg på resocialisering ikke har virket. Han har jo lige været raget ind i noget igen. Det samme med Lundin, han havde vist også lidt med i kufferten fra united bluff.

Kommentar
Fra : teqwhrvl

Dato : 01-07-03 16:15

Jeg har igennem de sidste 7 år, været ansat i kriminalforsorgen, så jeg har da fået lidt erfaring/snakket med de indsatte.

Mvh.
Henrik

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-07-03 16:26

3773 -> Ok. du nævner et par Psykopater og Lotte Heise. Dét gi'r jeg ikke meget for. De er næppe et udtryk for den 'gennemsnitlige' krimminelle.

teqwhrlv -> Jeg har lavet frivilligt socialt arbejde med hjemløse og narkomaner. Dét giver måske en lidt 'ærligere' dialog med 'De Garvede Krimminelle' og en lidt anden indgangsvinkel til spørgmålet om; at have gjort noget forkert.

Jeg har respekt for jeres synspunkter men:

Jeg tror jeg har givet min kommentar til dette spørgmål og vender først tilbage, når det er besvaret.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : teqwhrvl

Dato : 01-07-03 16:37

molokyle

Hvis du tror, at fordi man lave noget socialt arbejde med narkomanerne og de så herefter vil være ærlig overfor dig, må jeg desværre skuffe dig. De fleste vil sælge deres egen Mor bare for at få råd til stofferne.

Det er trist at vi i vores samfund er mere fikseret på narkomanerne end alle de unge som er førstegangs kriminelle, vi bruger oceaner af tid og resurser på narkomanerne, der er ca. 10.000 - 15.000 af dem og de begår kriminalitet hverdag for, at skaffe midler til deres narkoforbrug.

Men hvad med de unge de skal tegne fremtiden, var det ikke bedre vi brugte nogle flere resurser på dem??

molokyle gennemsnit kriminelle er lige så veluddannet som gennemsnit befolkningen, tænk lige over det.

Vi kan bruge oceaner af midler, men hvis det ikke hjælper hvorfor så bruge det??

Mvh.
Henrik

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-07-03 17:08

Nej nu kan jeg ikke lade værd, selvom det ikke rigtigt er relevant i forhold til ram2's oprindelige spørgsmål, undskyld ram2.

Gennemsnitlige hjemløse og narkomaner er også lige så veluddannede som resten af befolkningen.
En ærlig narkoman? Narkomaner er egoister, men derfor kan de alligevel godt indse, de gør noget forkert, når de snyder deres 'gamle' mor. Og jeg kan garantere dig, de fortryder det og skammer sig, når de bliver clean.

Min pointe er, i forhold til psykopater og krimminelle narkomaner (Jeg har også mødt nogle stykker som ikke er krimminelle; personligt... ikke på arbejde), at de skal behandles som syge mennesker og tages i forvaring, så de ikke længere kan gøre skade. Det er en lægelig vurdering, ikke retssystemets opgave. Her hjælper ingen ad hoc livtidsstraf.

Nok om det. Som sagt nu er det slut for mit vedkommende indtil spørgsmålet fra ram2 er bevaret.

Ha' det... </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-07-03 20:54

Nu har jeg læst de fleste indlæg. Min holdning er ikke ændret. Jeg går ikke ind for dødsstraf. Det er en for billig måde at slippe på. Lad den pågældende selv mærke pinslerne i et fængsel. I det øjeblik, der er tale om voldtægt og senere mord på et uskyldigt barn, bliver det ikke sjovt at være i et fængsel.

Jeg tænker stadig på de pårørende til den skyldige. Det kan være børn, ægtefælle eller forældre. De bliver jo også straffet, og de er helt uskyldige.

Samtidig føler jeg med Mias forældre, de må have det forfærdeligt.

mvh ans

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 01-07-03 21:24

>ans m.fl.

I TV Avisen her til aften var der et interview med Bent Isager Nielsen, en politimand fra Frb, Pol. som siden 1983 har beskæftiget sig med sager som denne.
Han udtalte, at et gennemgående træk hos disse personer er deres manglende skyldfølelse.
De mener de har ret til at handle som de gør, og at for et stort antals vedkommende er det ikke første gang at de har forgrebet sig på mindreårige piger eller drenge. Det har ikke i alle tilfælde ført til mord, men dette er mere et spørgsmål om tilfældigheder.

Ans, du må da indrømme at det er formålsløst at lade en sådan person straffe i gængs forstand. At spærre et menneske inde for resten af livet, velvidende at vedkommende ingen anger vil føle, og at vedkommende mener sig uretfærdigt behandlet, fører ikke til andet, end at personen er afsondret fra os andre.

Den type vi her taler om, mener jeg stadig, at vi har ret til at skille os af med, selvfølgelig efter at det uomtvisteligt er bevist, at vedkommende har begået forbrydelsen, bl.a. med den meget sikre DNA undersøgelse.

Vi har her en mand, som med koldt overlæg, lokker / bortfører en 12 årig pige, kvæler hende med et reb og misbruger hende seksuelt - eller omvendt, hvorefter han iskoldt graver hendes lig ned. Findes der større afstumpethed og kynisme? Har vi ikke ret til at sige fra, og forevigt fjerne ham fra vores samfund??

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-07-03 22:01

Hvem ved om den dømte føler anger eller ej? Det kan være "skuespil" fra den pågældenes side. Måske for at komme ud igen. Derfor synes jeg at det bør være livstid.
Min holdning er stadig ikke ændret, jeg går ikke ind for dødsstraf.
mvh ans

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 01-07-03 22:02

Som jeg på et tidspunkt skrev, er der ingen af os, der har patent på den gyldne sandhed, og den rigtige løsning.

Vi har her haft mulighed for at komme med vores synspunkt, og det var derfor jeg stillede spørgsmålet. Jeg syntes det kunne være interessant at lave en "mini undersøgelse", der kunne vise hvad vej vinden blæser i samfundet.

Jeg har med forbehold for regnefejl, tællefejl, talefejl mv. talt indlæggene sammen, og det er som følger.

Deltagere i alt 21

For dødsstraf 9
Imod dødsstraf 7
Ved ikke 3
Ligegyldige svar 2

Interessant at vide, om dette er et repræsentativt resultat, der svarer til befolkningens i øvrigt.

Kommentar
Fra : teqwhrvl

Dato : 01-07-03 22:14

Her et indlæg, inden min sengetid.

''Mine personlige tanker''
Som FAR til en datter på 10 år, kan jeg føle med forælderne hvilken forfærdelig afmagt de må føle over tabet. Jeg er sikker hvis jeg siger ''at var det mit barn'' skulle vedkommende aflives af Staten eller mig selv, men det er den følese jeg har i mig selv.

For nogle år siden, var der en tv udsendelse fra staterne om et Fængsel det blev kaldt Superfængsel endestationen for dem der var tabt i systemet, disse mennesker ''indsatte'' blev behandlet som vildedyr. De var spærret inde i døgnets 24 timer uden kontakt med omverden, ingen fysisk kontakt med andre/personale alt forgik bag tremmer. Men deres adfærd blev også som dyr der var spærret inde hele døgnet, det var stærke sager at se.

Jeg tænker også på personalet, for selvom de skal behandles på en måde tror man nogle gange, at man kan nå dem.

Jeg så også tv avisen her til aften, det er forfærdelig hvad hun er blevet udsat for.

Mvh.
Henrik

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 01-07-03 22:24

Der kom lige en mere med, og så legede jeg lidt med tallene

Deltagere i alt 22

For dødsstraf 10 = 45,45 %
Imod dødsstraf 7 = 31,80 %
Ved ikke 3 = 13,65 %
Ligegyldige svar 2 = 9,10 %

I alt 22 / 100 %

Kommentar
Fra : sabelfisk

Dato : 02-07-03 09:03

Godmorgen til alle... Jeg har lige endnu et en lille kommentar. Da jeg kom hjem til mine forældre i går, kunne jeg ikke lade være med at føre denne debat lidt videre.
Jeg blev meget overrasket da min far sagde at dødsstraf faktisk ikke er helt afskaffet i Danmark! Det er nemlig muligt at blive straffet med døden, hvis du som militærmand træder (meget langt) over stregen, jeg tror det var mht. korruption, eller spionage. Kan det virkelig passe?
Jeg nægtede faktisk at tro på det, men min far er meget stædig, så nu ville jeg lige høre jer.

tqwhrl/Henrik> Et lille forsinket svar; Jeg er godt klar over at en advokat er ansat, til at forsvare sin klient, og det var bestemt heller ikke det jeg hentydede til, når jeg snakkede om korruption på toppen. Det var at der kunne forekomme dommere eller en jury, som ikke forholdte sig neutral fra starten.
Jeg ved godt at offer og morder oftes kender hinanden, men hvilken relevans har det, i forhold til den kommentar jeg sidst skrev til dig?

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 02-07-03 09:25

Hej Sabelfisk. Du kan hilse din far og sige, at den lov også er afskaffet. Danmark har på ingen måde dødsstraf.

Og din bem. til qwhrl/Henrik, som kommer ind på, at offer og morder kender hinanden, har slet ingen relevans til spørgsmålet.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 02-07-03 09:26

Hej Sabelfisk

Jeg mener den er god nok, man har så vidt jeg erindrer stadig mulighed for at dømme folk til døden for landsforæderi i Danmark. Der skal som sagt være tale om landsforræderi (som når de folkevalgte lyver

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 02-07-03 09:31

Jeg prøver lige igen.

Kig på: http://www.samtid.dk/avisen/nyhedsfoldere/1-november-2002.pdf

[citat]
”Terror”.
Da Danmark i 1930 fik en helt ny straffelov, blev
dødsstraffen formelt afskaffet i fredstid. Først i
1978 blev særloven fra tiden efter den tyske
besættelse ophævet, og den militære straffelov
blev ændret, så hverken civile eller militærpersoner
kan henrettes for landsforræderi eller
krigsforbrydelser.
[/code]

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 02-07-03 09:31

Nåh ikke

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-07-03 09:47

Lige en hurtig kommentar.

sabelfisk -> Ja, i den forbindelse er dødsstaf ikke afskaffet i danmark, men mener også at kunne huske, der skal være militær undtagelses tilstan eller krig før den kan effektueres.

Omkring argumentet; 85% af alle krimminelle er gengangere, hvilket skulle kunne tolkes som, de intet fortryder, mener jeg stadig ikke holder vand. Jeg mener at den vigtigste årsag til, mennesker begår fornyet krimminalitet er at de ikke får noget alternativ efter de har sonet deres straf. De har ved løsladelse ofte mistet kone, børn, hus/lejlighed og arbejde. Der er ikke hjælp at hente nogen steder undtagen hos de frivillige organisationer. Derfor griber de i desperation til fornyet krimminalitet: Røveri, tyveri og vold.
Løsningen hedder forebyggelse. Altså hjælp til at få et 'normalt' liv.

Ps. Emnet er IKKE til debat ! Det var blot en uddybende kommentar.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : sabelfisk

Dato : 02-07-03 09:55

Ram2> jeg skrev jo netop til Henrik, at det ikke havde nogen relevans til spørgsmålet???
Men udover det tusinde tak for dit citat, jeg skal slynge det lige i hvovedet på min far, for han var virkelig stædig, og d r svært at forsvare noget, bare fordi man ikke kab tro det..

Kommentar
Fra : teqwhrvl

Dato : 02-07-03 09:55

Til Sabelfisk

Om jeg går ind for dødsstraf: Ja, men det er min personlig holdning.

Hvis man har oplevet psykopater, det har jeg i mit arbejde og begår de mord, da øje for øje. Min personlig holdning.

Om jeg tror på der er muligheder for, at der kan ske Justitsmord, nej ikke i dagens danmark.

Vi har 3 instanser herhjemme. Byretten, landsretten og højestret.

Sabelfisk.
Hvis vi snakker videre udfra mord og det er en tilståelsesag, da vil det typisk forgå i byretten, hvis det er en nævningsag da forgår den i landsretten, her vil skyldsspørgsmål og straf blive afsagt, når den er afsagt kan man kun anke til højestret, men det er kun angående straflængde ikke skyldsspørgsmålet.

Man kan herefter ansøge om, at sagen bliver taget op på ny, hvis der er fremkommet nyt i sagen, til fordel for den tiltalte.

Herefter er der kun menneskerets domstolen for, at få medhold i sin sag.

Så om der kan ske Justitsmord ved dødsdom hvis det blev indført herhjemme, nej det vil jeg ikke mene.

Mvh.
Henrik

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 02-07-03 09:57

Jeg skrev et indlæg med et citat fra tidsskriftet "Samtid" kl. 9.31 - men det lader til at det kun kommer frem på min skærm, så jeg sætter det lige ind igen.

[citat]
Danmark kunne have fejret 100 år uden henrettelser
Ellers var det allerede fra omkring 1870 almindelig praksis, at lade alle dødsdømte afsone en fængselsstraf på livstid. Én enkelt fange blev dog henrettet i Horsens i 1892. Han var selv overbevist om, at han fortjente at dø, og han overfaldt fangevogterne indtil han fik sin vilje.
Da Danmark i 1930 fik en helt ny straffelov blev dødsstraffen formelt afskaffet i fredstid. Først i 1978 blev særloven fra tiden efter den tyske besættelse ophævet, og den militære straffelov blev ændret, så hverken civile eller militærpersoner kan henrettes for landsforræderi eller krigsforbrydelser.

Hvis du vil vide mere om love og straf i Danmark, kan du læse Tema: Lov og ret
[/code]

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 02-07-03 10:03

Hej Sabelfisk. Jeg bakkede dig jo op

Militær dødsstraf....
Jeg troede det også indtil for 1 års tid siden. Jeg blev belært om noget andet af min søn, som er værnepligtig Lt. pt. Vi gamle er jo ikke meget for at de unge kommer og laver om på den viden vi har, så jeg kan godt forstå din far.

Ram

Kommentar
Fra : teqwhrvl

Dato : 02-07-03 10:20

§ 24. Livsstraf fuldbyrdes ved Skydning. Nærmere Regler om Fuldbyrdelsen fastsættes ved kgl. Anordning.

Livsstraf, der fuldbyrdes ved Krigstilstandens Ophør, omsættes til Straf af Fængsel paa Livstid.

Bare lige et uddrag fra den militær straffelov, som kun gælder i krigstid

Mvh.
Henrik

Kommentar
Fra : sabelfisk

Dato : 02-07-03 10:23

teq/Henrik> Lige meget hvor mange regler der er, lige mange hvor mange sikringer dr er, vil dr altid være nogle smuthuller, så man med den rette viden ville kunne udnytte. og når en dødsstraf er udført, er det ligesom lidt sværdt at anke sin dom! Eller at sige undskyld til den der er blevet straffet, hvis dommen skulle være fejlagtig.
Det eneste jeg siger, er bare at vi ikkke skal lade os forblænde af samfundets "fantastiske" netværk, for det er ikke perfekt, og ville ikke kunne bære en mulighed som at kunne straffe ved døden.

Kommentar
Fra : teqwhrvl

Dato : 02-07-03 10:23

§ 35. Den, der tjener Fjenden som Spion, straffes paa Livet.

Lige en mere.

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 02-07-03 10:27

>teqwhrvl

Gider du lige give den adresse URL (militære straffelov), som du refererer til.

Ram

Kommentar
Fra : sabelfisk

Dato : 02-07-03 10:29

Nu kan jeg ikke finde ud af det. Kan militær personer henrettes, eller kan de ikke?

Kommentar
Fra : teqwhrvl

Dato : 02-07-03 10:33

Jeg var lidt hurtig på aftrækkeren.

Det var uddrag fra den militære straffelov fra 1937.

Ifølge den nye bekendgørelse fra 1973, kan man kun blive straffet med livstid.

Ked af det
Henrik

Kommentar
Fra : teqwhrvl

Dato : 02-07-03 10:35

http://www.hjvk6911.dk/Download/Milstraffe.pdf

Militær straffelov.
Bekendgørelsen fra 1973

Henrik

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 02-07-03 10:36

Det skal du endeligt få svaret på, når teqwhrvl har svaret på, hvor han finder de §§ han henviser til.

I mellemtiden kan jeg citere fra:

http://www2000132.thinkquest.dk/doedsstraf/doedsstrafidk.htm:

[citat]
Danmark afskaffede dødsstraf for almindelige forbrydelser med vedtagelsen af den borgerlige straffelov af 15. april 1930. Loven havde ikrafttrædelse den 15. april 1933. Den tidligere straffelov af 1866 havde retfærdiggjort dødsstraf for mord og visse forbrydelser mod staten. Dødsstraf blev bevaret i den militære straffelov for visse forbrydelser begået i fredstid.

Dødsstraf blev genindført efter Anden Verdenskrig, da der blev vedtaget en særlov med tilbagevirkende kraft (Landsforræderloven af 1945).

Den militære straffelov afskaffede dødsstraffen den 3. maj 1978.

Den endelig afskaffelse af dødsstraffen for alle forbrydelser (forræderi og anden landsskadelig virksomhed, samt lov om straf for krigsforbrydelse), blev vedtaget den 22. december 1993, med virkning fra den 1. januar 1994. Dette gjorde det muligt for Danmark at tilslutte sig i FN´s konvention om afskaffelse af dødsstraf
[/code]

Jeg kan desværre ikke lige nu finde den militære straffelov i sin fulde udgave, men det regner jeg med at teqwhrvl hjælper med, for at underbygge sin påstand.

Ram

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 02-07-03 10:42

Tjae, teqwhrvl.
Tror du ikke du skal bruge noget andet materiale til at underbygge din påstand med, end et hjemmeværnskompagnis mangelfuldt opdaterede hjemmeside med kopi af den militære straffelov, som den var inden loven blev ophævet?

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : teqwhrvl

Dato : 02-07-03 10:45

http://www.logting.fo/logtingsmal/Logtingsmal02/Skrivl.fyrisp/100-28Revsi-raettargangslog.htm

Vi har alle delvis ret, for ifølge den Færøerne gælder stadigvæk dødsstraf i krigstid. Prøv at læse siden

Henrik

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 02-07-03 10:52

Arrhhh teqwhrvl.
Den er lidt (meget ) tynd.

Vi er ikke jurakyndige, og ej heller lovgivere, så når vi taler om dødsstraf i Danmark., så er det det fysiske Danmark vi mener , og ikke autonome tidl. kolonier, som i mange andre lovmæssige sammenhæng er undtaget fra den Danske lovgivning.

Ram

Kommentar
Fra : teqwhrvl

Dato : 02-07-03 10:53

Så vidt jeg ved hører hjemmeværnet under forsvaret.

Men en bekendgørelse er en bekendgørelse

Henrik

Kommentar
Fra : sabelfisk

Dato : 02-07-03 11:02

Er der nogen af jer der har læst serien "Jordens Børn" af Jean M. Auel? Der har de en meget speciel form for dødsstraf.

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 02-07-03 11:03

>teqwhrvl

Hvad har hjemmeværnet med det at gøre. Grunden til at jeg nævnte dette, var fordi du som argumentation for din påstand henviste til et link, der hørte til omtalte hjemmeværnskompagni, som åbenbart bare er ca. 10 år bagud med deres opdatering af de oplysninger de sender videre gennem deres hjemmeside

I daglig tale anser vi (undtagen du) ikke Færøerne og Grønland som Danmark, så den er så tynd som den kan blive.

Til Sabelfisk.
Vi kan hermed konstatere, at der i Danmark (med undtagelse af Færøerne og muligvis også Grønland) ikke er dødsstraf under nogen omstændigheder.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 02-07-03 11:12

>teqwhrvl

PS. Undrer mig, at du i dit første indlæg i tråden går ind for en genindførelse af en lov, vel vidende at den ikke er ophævet, omend for et stærkt begrænset geografisk område.

[citat]
Jeg arbejder selv i systemet, så hvis I spørger mig om Dødsstraffe skulle genindføres da vil jeg sige klart JA,..................
[/code]

Ram

Kommentar
Fra : sabelfisk

Dato : 02-07-03 11:15

Okay Jeg forstår...

Kommentar
Fra : teqwhrvl

Dato : 02-07-03 11:25

Hvem siger jeg ikke er tilhænger for, at den civile straffelov bør indholde dødsstraf??

Men du som jeg ved også, at ens personlige holdninger ikke må have indflydelse på sit arbejde. Da jeg skal arbejde udfra de regler og retningslinier der forfindes, det dur heller ikke at være racist, det har netop nået med menneskelig forståelse at gøre.

Men Jeg tror at vores system fungere, omend ikke til aldes tilfredsstillelse.

Henrik

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 02-07-03 11:33

Nå den (tråden) blev lidt afsporet. Men lidt slinger i valsen skal der altid være plads til.

Nej den har jeg ikke læst. Men jeg er ikke i tvivl om, at mennesket med stor lidenskab har forsket i forskellige barbariske aflivningsmetoder, for ligesom at ha sin egen.

Og for at dreje den tilbage til tråden, så er det bestemt ikke disse uhyrligheder jeg vil gå ind for, ved en eventuel genindførelse dødsstraffen i Danmark (Gælder ikke for Færøerne og Grønland)

Ram

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 02-07-03 11:40

>teqwhrvl

Jeg tror alle har forstået incl. mig, at du er tilhænger af genindførelse af dødsstraf.
Det er en holdning, som i øvrigt er parallel med min, og så tror jeg bare vi skal lade den stå der.
Alt det med hjemmeværnet, Færøerne, dit arb. mv. er blot forvirrende, omstændigt samt sp. uvedkommende.

Ram

Kommentar
Fra : sabelfisk

Dato : 02-07-03 12:37

Hm hvis jeg lige må vende tilbage til min bog.. Den handler om mennesker der lever i stammesamfund, før istiden.. Deres måde at udføre dødsstraf er at lukke den dømte ude af samfundet, De dræber altså ikke vedkommnet, men behandler ham/hende som død, ser lige igennem personen, og ignorrere den. Til sidst Det bliver omtalt som den hårdeste straf, og det kan jeg levende forestille mig.
Det ville selvfølgelig aldrig kunne fungeree

Kommentar
Fra : teqwhrvl

Dato : 02-07-03 12:47

Hermed en link til en alternetiv for dødsstraf

http://www.supermaxed.com/

Hvis det man ikke ønsker at ændre straffeloven er det en godt alternetiv til gentagende grov kriminalitet/mord.

Syntes at I skal læse det godt igennem.

Mvh.
Henrik

Kommentar
Fra : sabelfisk

Dato : 02-07-03 13:41

Hmm er i gået døde?? Under alle omstændigheder vil jeg gerne lige sige tak til alle (specielt dig Ram2) Det har været meget lærerigt, og spændende at høre om jeres mening og viden.

Godkendelse af svar
Fra : ram2

Dato : 03-07-03 05:59

Tak for svaret sabelfisk.

Dette emne er "The never ending story", og vi kommer næppe videre. Jeg havde ikke forventet at vi blev enige, og det blev vi jo heller ikke, men det har været interessant at læse de forskellige synspunkter for el. imod dødsstraf.

Så er der det med disse point. I sagens natur er der jo ingen, der kan svare endegyldigt på spørgsmålet, og pointene skal derfor gives uretfærdigt.

Jeg har så valgt Sabelfisk af 2 grunde. For det første fordi hun i et indlæg giver udtryk for at jeg er kær, og dernæst fordi hun har en anden opfattelse af løsningen på spørgsmålet end jeg har.
Jeg synes disse argumenter er tilpas usaglige, og dermed gives pointene uretfærdigt.

Tak for dine indlæg, Sabelfisk, og selvfølgelig også til alle andre.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-07-03 08:47

Selvtak ram2. Jeg synes det var en lødig og engageret debat, som emnet fortjener. Når man som jeg interesserer sig for andre menneskers liv og skæbne, har det været interessant at følge kandu.dk brugernes forskellige indlæg og resonnementer. Ikke at det har ændret min egen overbevisning, men det har givet stof til eftertanke.

I et spørgmål som dette er pointgivning helt i skoven. Det kan jeg give dig ret i. Jeg må dog også lige løfte en finger over at du kalder sabelfisk's argumenter usaglige. sabelfisk bruger f.eks vendingen: 'jeg synes' og 'jeg holder på'.
At give udtryk for sin mening er på ingen måde usagligt. Men respekt for at pointene gives til en der ikke har samme opfattelse som en selv. Det er stortsindet.

De bedste hilsner og husk....

Der er ingen store hemmeligheder her i livet. Det eneste det gælder om er; at være søde og rare ved hinanden.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 03-07-03 08:50

HALLOOOOOOOOO molokyle!!!!!

Måske meget klodset udtrykt. Det er MINE argumenter for pointgivning der er usaglige

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : sabelfisk

Dato : 03-07-03 09:03

KÆRE ram2! *ss*

Jeg vil bare lige sige tak, og at jeg på sammen måde som molekyle synes at det er cool at du giver ud til én med en anden holdning end din. Det var en god debat, og jeg håber at vi for mulighed for at snakke igen en anden gang (til alle).

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-07-03 09:05

Undskyld, jeg troede du henviste til argumenterne i det indlæg, der er givet point for. Jeg er ked af hvis jeg fornærmede dig. Det var ikke min mening. Det er måske lidt tidligt på formiddagen at læse indenad, men du giver mig jo også ret i at formuleringen ikke lige var....

Ærbødigst </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 03-07-03 09:11

Jeg er ikke fornærmet.
Den skulle bare lige rettes ud. Min bem. var ikke specielt godt formuleret.

Ram