/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Baldrianpiller
Fra : begga
Vist : 352 gange
200 point
Dato : 29-12-18 23:24

Hej
Ved nogen hvad halveringstiden er på baldrianpiller?

Kommentar
Fra : poten

Dato : 30-12-18 00:14
Kommentar
Fra : begga

Dato : 30-12-18 00:42

Der står ikke så meget omhalveringstid. Men tak. Jeg kendte godt google....

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 30-12-18 03:56

Regn med 12 timer.
Men hvorfor spørger du, de beregnes ikke som trafik farlige

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 200 point
Dato : 30-12-18 07:39

Baldriantabletter virker først efter daglig indtagelse et par timer før sengetid i 4-5 dage. Der går dog kun 1 døgn før de virksomme stoffer er nedbrudt og virkningen klinger af, så halveringstiden må være 12 timer.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-12-18 17:55

Det er langtfra alle stoffer som man indtager der går direkte over i blodet overhovedet og som derefter udskilles derfra ved processer hvor hastigheden er proportional med koncentrationen.
Hvis det ikke er sådan får man ikke en halveringstid.

Et af de interessante stoffer er ethanol, der som bekendt optages hurtigt og som kan udskilles ved udånding og efter metabolisering i flere delprocessor til sidst kan udskilles via urinen som eddikesyre. Leverens kapacitet til metaboliseringen er begrænset (for den Nordeuropæiske befolkning) så alkoholkoncentrationen kan stort set regnes med at falde med konstant hastighed, uden nogen halveringstid. Leveren gør det ikke hurtigere fordi alkoholkoncentrationen er større.
Asiater har i leveren et enzym som langt hurtigere omdanner ethanol til acetaldehyd. Derfor får de næsten ingen rus, men hurtigt voldsommere tømmermænd i lang tid.

Tilsvarende kan du heller ikke være sikker på at baldrian har en halveringstid.

Godkendelse af svar
Fra : begga

Dato : 30-12-18 22:05

Tak for svaret molokyle. Jeg satser på at du har ret