/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Debbie OK
Fra : svendgiversen
Vist : 500 gange
100 point
Dato : 17-12-18 20:59

Debbie har det fint og har ikke taget skade af et par dages udsættelse hos dyrlægen.
Vi har fået vor bil tilbage efter et uheld og kan nu igen køre med hende.

Hun er det kæreste, sidste, jeg har tilbage efter mit første ægteskab,
og jeg vil aldrig svigte hende, håber hun får nogle gode sidste gode år.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 110 point
Dato : 17-12-18 21:41

Lille Debbie...
Dejligt at vide at hun har det godt igen! Så kan I holde en rigtig god jul sammen!
Jeg håber at I får mange gode år sammen endnu.

Mange varme julehilsner til dig, Svend og din kone, -og til lille Debbie.
Fra Lærke og Birgitta.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 17-12-18 21:46

OK sådan skal det være. Et kæledyr SKAL være en del af familien.
Selv har jeg aldrig haft hund, og det er fordi jeg ved, at jeg ville være for dårlig til at passe den.

Men vi havde en lille marsvin, da børnene var mindre. På et tidspunkt fik den nogle gevækster på maven, nok cancer. Så vi måtte have den aflivet. Det smertede os alle, huset føltes helt tomt bagefter. Så jeg kender godt følelsen, selvom de fleste nok vil kalde sådan en, en lille intetsigende dyr. Men det var den ikke for os.

Vi havde den hos os inde i stuen om aftenen, i sin tæppe. Der kunne den høre hvis køleskabet blev åbnet ude i køkkenet. Så begyndte den med nogle små pib, var klar over der snart blev serveret tomater.

M.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 18-12-18 09:15

Citat
Men vi havde en lille marsvin, da børnene var mindre. På et tidspunkt fik den nogle gevækster på maven, nok cancer. Så vi måtte have den aflivet. Det smertede os alle, huset føltes helt tomt bagefter. Så jeg kender godt følelsen, selvom de fleste nok vil kalde sådan en, en lille intetsigende dyr. Men det var den ikke for os.

Marsvin er mindst lige så sociale som hunde, de er perfekte som kæledyr, også for børn.

Men de bliver desværre ikke så gamle, oftest omkring 5-6 år. Og det er meget almindeligt, at de får knuder, ikke altid kræft, men hvis dyret er oppe i alderen synes jeg ikke man skal ofre dyre dyrlægeregninger.

Fra naturens side er marsvin beregnet som slangeføde, ikke så rart at tænke på når man har haft dem som kæledyr.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 18-12-18 11:49

Jeg har vist før skrevet om "Nuser". Men jeg synes nu alligevel, i skal have slutningen med.

Vi kørte til dyrlægen, for at få den aflivet. Konen sad med den i skødet. Den var delvis skjult i et håndklæde. Den kiggede hele tiden op på mig, så ud som den vidste, hvor det bar hen.

Tøsedreng som jeg jo er, overlod jeg det til konen, at gå ind til dyrlægen med den. Jeg blev i venteværelset. (Kvinder er jo tit, mere hårdføre end mænd).

Dyrlægen trøstede mig med, den intet ville mærke. Ville først få en bedøvende sprøjte, derefter en lige i hjertet. Ville være død øjeblikkeligt.

Jeg er stadigvæk, ved at få blanke øjne ved tanken.

M.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 18-12-18 13:00

Citat
Dyrlægen trøstede mig med, den intet ville mærke. Ville først få en bedøvende sprøjte, derefter en lige i hjertet. Ville være død øjeblikkeligt.

Det er lige præcis det, vi skal huske når nogen synes det er synd, at få et dyr aflivet.

Synd for hvem?

En hund vaccineres oftest en gang årligt, og hunden mærker ikke mere til en aflivning end den gør til en vaccination.

Men, det er ikke nemt, at sige farvel til et dyr, som man har været knyttet til. Og sådan skal det vel også være.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-12-18 19:34

Synd for hunden, -og for ejeren- hvis hunden oplever aflivningen som et svigt fra ejeren.

Jeg fortryder ikke et øjeblik at Silke selv fik mulighed for at bestemme hvornår hun skulle herfra.

Vi, -hun og jeg- var åbenbart enige i, at hun måtte rejse til Regnbuebroen. For selv om hun var glad og livlig den sidste dag, hun levede, mens vi gik rundt og sagde farvel til vennerne, , så trak hun selv det sidste åndedrag om aftenen, mens jeg lå og holdt om hende.
Dyrlægen var ventet dagen efter.

Så det var SÅ klart en fælles beslutning.
Og jeg håber bestemt, at Lærke engang om mange år vil få den samme fredfyldte død som Silke.
Når man kender sin hund gennem mange år, så VED man jo, hvornår tiden er kommet.

Synd at aflive sin hund? Jo, det er det, hvis man går imod hundens vilje. Uanset om hunden ønsker at leve eller at dø.

Det har tidligere kunnet resultere i dramatiske situationer under aflivningen, hvor den "bevidstløse" hund kunne reagere voldsomt på indsprøjtningerne.

Det er jo nok derfor man har ændret proceduren fra en indsprøjtning "til at sove på", efterfulgt af en dødelig sprøjte i en blodåre. --hvor man i dag giver den dødelige sprøjte direkte i hjertet.. Så KAN hunden ikke kæmpe imod.

Selvfølgelig kan en ældre hund da tydeligt mærke, at den ikke er kommet til dyrlægen for at blive vaccineret!! Det er jo ikke en tøjhund!

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 18-12-18 21:53

Citat
Selvfølgelig kan en ældre hund da tydeligt mærke, at den ikke er kommet til dyrlægen for at blive vaccineret!! Det er jo ikke en tøjhund!

Hvis hunden kan mærke forskel, så er jeg sikker på, at det er p.g.a. ejerens reaktion/adfærd.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-12-18 13:09

En ejer er vel sjældent upåvirket af at skulle tage livet af sin hund...

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 19-12-18 13:21

Citat
En ejer er vel sjældent upåvirket af at skulle tage livet af sin hund...

Lige præcis, og det er det, som hunden/dyret kan mærke.

For mange år siden havde jeg lovet min daværende chef, at tage deres 2 gamle hunde på den sidste tur til dyrlægen, og eftersom jeg ikke var følelsesmæssigt involveret i disse hunde (udover at jeg gennem noget tid havde været tilskuer til, at den ene blev mere og mere dårlig, og derfor syntes det var på tide, at få gjort en ende på det), så reagerede hundene ikke anderledes end de havde gjort de andre gange, hvor jeg havde været med hos dyrlægen.

Vi mennesker bør skelne mellem, om det reelt er synd for hunden, eller om det nærmere handler om vores egne følelser.

Med min første hund fik jeg tidligt en fornemmelse af, at hun ikke ville blive blandt de ældste dværgpinschere, så allerede dengang gjorde jeg op med mig selv, at det ikke så meget handler om hvor længe hunden er her, men om hvordan den har det mens den er her. Og hun blev kun 11 år.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-12-18 13:44

Vi mennesker er vidt forskellige. Ligesom vores hunde er.

Derfor er det, der er rigtigt for dig, ikke nødvendigvis det rigtige for alle andre!

Man skal nok være forsigtig med at udtale sig om, hvad andre "bør" gøre i den situation. Det er jo helt individuelt.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 19-12-18 14:26

Citat
Vi mennesker er vidt forskellige. Ligesom vores hunde er.

Derfor er det, der er rigtigt for dig, ikke nødvendigvis det rigtige for alle andre!

Man skal nok være forsigtig med at udtale sig om, hvad andre "bør" gøre i den situation. Det er jo helt individuelt.

I mange andre sammenhænge ville jeg give dig fuldstændig ret, men jeg har set alt for mange dyr, der har lidt unødigt udelukkende fordi ejeren ikke har kunnet give slip.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-12-18 15:39

Dette spørgsmål er stillet for at høre om Debbie har det godt og fortsat vil kunne leve nogle år,
trods påskyldninger om misrøgt?

Ikke for at høre hvordan den og andre hunde kommer herfra.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 19-12-18 15:55

Citat
Dette spørgsmål er stillet for at høre om Debbie har det godt og fortsat vil kunne leve nogle år,
trods påskyldninger om misrøgt?

Ikke for at høre hvordan den og andre hunde kommer herfra.

Jeg beklager, at tråden har grebet om sig, som det ofte sker i tråde på nettet.

Men, der er ikke noget spørgsmål i startindlægget i denne tråd, og indlæggene har relevans i forhold til startindlægget.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 19-12-18 16:16

Nu synes jeg nok, du er lidt prekær Svend. Jeg undskylder da, at jeg bragte Nuser med ind i tråden, og ikke mindst da jeg ikke selv har hund, men...
Citat
Dette spørgsmål er stillet for at høre om Debbie har det godt og fortsat vil kunne leve nogle år,

Det er der nok ikke mange der kan svare på. Men lydt til de to hunde eksperter herinde.
Birgitta og Troldepige. Deres udsagn kan man da godt få en god mening ud af.

M.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 19-12-18 16:39

Citat
Det er der nok ikke mange der kan svare på. Men lydt til de to hunde eksperter herinde.
Birgitta og Troldepige. Deres udsagn kan man da godt få en god mening ud af.

Mange tak mosebaek.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-12-18 16:41

Tak for svaret Birgitta.

Vi får nok en debat om aflivning senere, men forhåbentligt ført om nogle år.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-12-18 17:21

Tak for accepten af mit svar, Svend. Ja, der går forhåbentlig rigtig mange år før vi må sige farvel til vores firbenede venner. Det bliver da en hård tid, uanset hvordan afskeden bliver.

"Aflivning" kan vi tage til den tid. Vi, der allerede har mistet flere hunde, glemmer det jo aldrig. Uanset hvordan afskeden er sket.

Du må have en rigtig God Jul!