/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
udendørs stikkontakt
Fra : madglad
Vist : 474 gange
200 point
Dato : 08-12-18 11:24

hvis man trækker en foelængerledning fra en alm. stikkontakt igennem et boret hul i væggen, og sætter ledningen i en udendørs stikkontakt. er det en forlængerledning eller er det en ulovlig el installation ?

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 08-12-18 12:22

En ulovlig installation.
En forlængetledning er i blød ledning.
Når du monterer en kontakt er det en fast installation.
I faste installationer må det kun anvendes installations ledninger.

Til en 10/13A skal de være 1.5mm2 installationskabel.
En ledning skal være dobbelt isoleret, så det skal være en ledning i kappe (de grå hvor alle ledninger er samlet) eller i et elektrikerrør.

Der er dog kommet en opdateret lovgivning på området, så en 1.5mm2 er måske ikke kraftig nok efter ny lov, skal beregnes fra installation til installation.
Men en aut. elektriker vil med 100% bruge en 1.5mm2

Kommentar
Fra : kj

Dato : 08-12-18 13:35

Jeg har tidligere i mit hus og sommerhus, boret i gennem vægge og trukket installations kabel igennem fra en indendørs kontakt til en udendørs stikkontakt uden problemer.

Kommentar
Fra : madglad

Dato : 08-12-18 14:15

takker. hvad hvis jeg trækker en forlængerledning ud igennem væggen og videre ud i carport/garage og slutter at med et løst hængende 3 stikdåse. går den eller har det nogen betydning at den er ført gennem væggen,

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 08-12-18 14:32

Principielt må en blød ledning ikke føres igennem en væg.

Ideen med at anvende installations ledning, som består af en kobber wire, er at hvis den knækker så kommer der ikke strøm igennem.
En blød ledning (forlænger ledning) er lavet af mange tynde kobbertråde, knækker der nogle ledninger vil strømme. Stadigvæk flyde, men kabler bliver varmere med risiko for brand.

Teori, hvad der sker i praksis er noget andet.

Det er jo en simpel opgave at trække det rigtige kabel, fra Harald Nyborg og evt, lave en rigtig installation, man sover bare bedre om natten

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 09-12-18 09:24

Den er nem ULOVL IGINSTALLATION

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 09-12-18 23:15

Det er ikke ulovlig at lave.
Min forsikring og Elværk har godkendt mine? stikdåser gennem dobbelt væg.
Om en elektriker der får penge for at lave det samme, er en anden mening, og det har vel noget med penge at gøre

Har selv lavet et par af dine løsninger, og de er lovlige hvis det kaldes for en stikdåse = han og hun i hver ende og en ubrudt ledning.
Jeg har dog selv monteret en kipafbryder mellem flere vægge.
Og det med en udendørs afbryder? lav det om til en vandtæt stikdåse og efter den sæt en afbryder på, lige ved siden af og det er lovligt, men mange veje gør stor kø.
Og giv alle huller en stor gang tættelse mod fugt og regnslag.

Problemet er bare at i hulmuren findes der gnavere, skal ikke kunne sige hvilke, men de fleste på fire ben, elsker at gnaske i ledninger og hvorfor kan jeg ikke forstå, og slet ikke at de overlever det.

Men køb et metal rør hvor du har dine ledninger gennem væg og der skal virkelig megen gnasken til.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 10-12-18 03:35

Abbaba

1. Forsikring og elværk har godkendt det ? For det første har elværket kun med forsyningsdelen at gøre og har ikke aut. til denne installation efter måleren. Dvs de kan ikke godkende nået der er efter måleren.

2. Forsikringen har godkendt det? Så har de heller ikke aut. til at godkende dette og lad mig sige dette, sker der nået og det kan konstateres at dette skylles en ulovlig installation så er din forsikring den første der løber hvor de bagefter henviser til deres betingelser mm.

3. Så ville en aut. Elinstallatør ALDRIG lave det på denne måde.

4. Ved et installations eftersyn ville dette være en K3 og anmærkket i Nej i stk. 2.5 2.6 4.3 6.1 6.4 og 6.5 har ikke mødt et forsikringsselskab endnu som ikke vil bruge denne anmærkning til at nægte at udbetale

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-12-18 15:03

Få nu købt det rigtige materiel, og få en der har forstand på det, til at hjælpe dig.