/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Kørsels godtgørelse.
Fra : piaskov
Vist : 533 gange
200 point
Dato : 07-12-18 19:27

Hej alle.
Har et spørgsmål ang. ovennævnte.
Når man bliver henvist til et sygehus med henblik på operation i hjertet og det pågældende hospital ikke kan klare det inden for venteliste garantien har man jo ret til at blive henvist til et andet i landet.
INGEN af de hospitaler der laver lige denne specielle operation kan klare det i det pålagte tidsrum.
Man vælger så at komme på privathospital som kan tage en på 14 dage.
Refusion af kørsel har man jo krav på.
MEN man kan kun få fra hjemmet til det hospital men er henvist til. I dette tilfælde 52 Kr udbetalt.
Man har kørt i alt 462 Km og over Storebælt 2 gange.
Kan det virkelig passe at man skal spises af med 52 Kr når de IKKE kan klare den operation på NOGEN af landets hospitaler inden for venteliste garantien ???

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 07-12-18 20:50

Har du gjort dem opmærksom på det?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 07-12-18 22:06

Bille1948.
ja naturligvis har jeg det.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 08-12-18 00:27
Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 09-12-18 01:02

Åh, glem det og vær glad for at du bor i et land, hvor specialister har taget sig af dig uden at du selv skulle punge ud. Vi kunne også få refunderet kørselsudgifter når vi har været på de to sygehuse i vores nærhed. Også 52 kr. hver gang, men gider vi det ?
Ingelein

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 09-12-18 11:43

ingelein.
Syns du skal fise af

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 09-12-18 13:00

Ja, dermå være noget, der sidder på tværs dit indre univers. Kunne du ikke have læst reglerne for kørselsgodtgørelse før du brokker dig her ?
Ingelein

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 09-12-18 19:21

Jeg tror desværre, du har ret
Vælger du et andet hospital end det, du bor tættest på, eller en anden behandler end din region ville have henvist dig til, har du ikke krav på at få betalt transporten. Regionen kan dog vælge at betale alligevel https://seniorhaandbogen.dk/okonomi/transport-til-laege-og-sygehus/

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 09-12-18 23:30

Har du tænkt dig at køre selv, så er der vist ikke lige frem noget der haster.

Andre står i kø for bare at få skiftet ble, hver 7 dag og gjort rent i boet engang om året.

Der er altså noget galt med den ældre del af Danskere og så er det bare mig der skal først, ikke bare nye Danskere.

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 200 point
Dato : 10-12-18 05:00

Det er desværre sådan at de kun skal godtgøre til det hospital der er henvist til. Og vælger du selv skal du også selv betale (dette er nøje udtænkt af embedsmændene og godkendt af politikerne (dette ville jo koste X mill.) og så er der nok nogle politikeres vil stille sig frem og sige det skal der gøres nået ved men dette ville bare være en gang valggas. Og så ville du få den besked at du så bare kan få din egen ligetil at henvise dig til det hospital som kan udføre denne behandling indenfor fristen som loven beskriver. Hvilken igen ville være en gang gas.

1. Man er syg og derfor vil man gøre alt for at blive rask og man har sku ikke overskyd til også at skulle sætte sig ind i alle de underlige og sindsyge indviklet regler

2. Havde du gået til egen læge efterfølgende og bedt ham om at henvise dig til det pågældende behandlingssted havde du krav på befordringsgodtgørelse ( dog ville dette nok ikke være nået som religionen synes om selv om dette er loven så ville man nok tage en kammeratlig samtale med denne læge og så gør har formodentlig ikke dette igen)

3. Igen en fejl i systemet (på den ene side sidder hånden med pengene/magten over lægen og på den anden side er loven. Lige som sagsbehandler på kommune, de betaler sagsbehandleren løn (og de skal bare holde det budget som de er underlagt og sparre kommunen for penge ellers skal de ikke regne med at de er ansat der særlig længe “samarbejde vanskeligheder” ville det hedde. Men denne sagsbehandler er ansat til at rådgive borgeren og oplyse denne om deres rettigheder og lovgivningen. Det er derfor man selv skal kende loven og ens rettigheder, for man for kun minimum information alt andet koster dem for mange penge hvis de skal overholde lovgivningen. Men det gør de jo også for man har det jo ikke på skrift.

Kort sagt rådgiverne skal være ansat af staten ( arbejdsgiver ) så ville de ikke være underlagt den som også skal betale (samt betaler dennes løn) og så ville de frit kunne henvise til lovgivningen over for religionen, kommunerne mv.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 11-12-18 15:36

Det koster penge at være syg...... og gammel, for den sags skyld.

Jeg blev fra Ålborg Universitetshospital, henvist til Mølholm privat hospital, i Vejle. 170 km. hver vej. Fik også tilkendt symbolsk beløb i kørselsgodtgørelse. Som jeg ikke gad hæve.

Men vi danskere, er også en mærkelig folkefærd: Kræver og kræver af "det offentlige", samtidig med at vi skælder ud over de høje skatter. Et sand paradoks.

Men der er nok alligevel ingen andre lande, hvor sikkerhedsnettet er så finmasket, som her.

Man skal huske på, at hver gang en person hæver offentlige midler, er der en anden der betaler.

M.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 13-12-18 12:25

Har du tænkt dig at køre selv, så er der vist ikke lige frem noget der haster.
Ved ikke om det lige frem hastede
Det var jo "kun" en hjerteoperation.
Og nu skal jeg på den igen.
Og NEJ. jeg kører absolut ikke selv.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-12-18 20:50

piaskov, jeg kender ikke til reglerne om refusion af godtgørelse til og fra et sygehus.

Citat
Det var jo "kun" en hjerteoperation.
Og nu skal jeg på den igen.
Og NEJ. jeg kører absolut ikke selv

Hvor er det trist at læse, at du skal gennemgå endnu en hjerteoperation

Jeg ønsker dig det bedste og håber, at du trods alt får en god jul.

Godkendelse af svar
Fra : piaskov

Dato : 20-12-18 13:51

Tak for svaret rotw.