/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Tulipanløg
Fra : rcn
Vist : 2550 gange
10 point
Dato : 17-12-01 10:41

Jeg havde planlagt at lægge mit staudebed om i efteråret og derefter lægge løg imellem stauderne, men pga. den megen regn og min meget tunge lerjord, er det ikke blevet til noget. Det betyder, at jeg har 100 tulipanløg liggende. Hvad gør jeg?
Kan de overleve vinteren og kan de i så fald tåle frost? Skal jeg sætte dem til foråret eller glemme alt om dem?

Rikke

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-12-01 10:51

On Mon, 17 Dec 2001 09:40:43 GMT, "rcn" <rcn.news@kandu.dk> wrote:

>Jeg havde planlagt at lægge mit staudebed om i efteråret og derefter
>lægge løg imellem stauderne, men pga. den megen regn og min meget tunge
>lerjord, er det ikke blevet til noget. Det betyder, at jeg har 100
>tulipanløg liggende. Hvad gør jeg?
>Kan de overleve vinteren og kan de i så fald tåle frost? Skal jeg sætte
>dem til foråret eller glemme alt om dem?

Tulipaner kan sættes meget sent. (I modsætning til påskeliljer som
gerne skal sættes tidligt på efteråret)

Så skynd dig ud og få dem sat inden jorden fryser helt til. Hvis de
først bliver sat til foråret vil der i hvert fald slet ikke komme
blomst i dem næste år.

--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
http://www.gartneriet.dk

Directory Opus - nu også til windows - http://www.gpsoft.com.au

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 17-12-01 13:07

Hej rcn

briani skriver " et spadestik nede" ----det er alt for langt nede. Tulipanløg kan sagtens tåle frost,-så de skal bare i Jorden nu,------men ikke længere ned end Blomsterløgets højde x 2.

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : rcn

Dato : 17-12-01 14:38

Jeg kan ikke nå det! Altså at lægge løgene inden jul og inden frosten får alt for godt fat. Jeg ved også, at jeg ingen blomster får ved først at sætte dem til foråret, men kan jeg opbevare løgene i mit uopvarmede kolonihavehus vinteren over? Og har de så bedst af at komme i jorden til foråret, eller skal jeg vente til efteråret?

Mange tak for jeres svar
Rikke

Kommentar
Fra : briani

Dato : 17-12-01 15:11

Hej Parkenss
Normalt siger man som du skriver Blomsterløgets højde x 2
men kommer de længere ned skal de nu også kommer frem,jeg skriver jo heller ikke en helt spadestik som du kan læse men cirka,alle mine løg er sat på denne måde både tulipan og påske og pinseliljer og de kommer frem hvert år
Årsagen til at jeg kommer dem ned cirka et spadestik ned, er at så kommer jeg ikke til at ødelægge dem når jeg kultiverer min have derfor
MVH og en rigtig god jul Brian

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 17-12-01 18:07

Hej rcn

Så mener jeg ganske absolut, at du skal sætte dem ned til Foråret. Selvom du ikke får blomt i dem,-så får løget jo lov at samle næring.
Mvh
Parkenss
Glædelig Jul.
briani>>> Ja,-jeg er ikke i tvivl om at løgene nok skal komme op,-! Sådan har vi jo nok allesammen vores forskellige måder at gøre tingene på. Nu kultiverer jeg ikke lige der hvor jeg har løgplanter,--rengøringen finder først sted når jeg kan se hvor "tingene" begynder at spire. Jeg har nu også ladet mig fortælle, at jo længere nede du sætter dine løg,-jo mere kraft bliver der taget fra løget for at nå op,---dermed evt. mindre blomstring.
Også en rigtig Glædelig Jul til dig

Kommentar
Fra : rcn

Dato : 17-12-01 18:17

Jamen!!!!
Hvordan opbevarer jeg dem indtil da??????

Accepteret svar
Fra : PARKENSS

Modtaget 10 point
Dato : 17-12-01 18:53

Hej

Du kan komme dem i en eller anden Pap/flamingo kasse. Deri kommer du noget tørt Spagnum eller savsmuld. Løgene lægges ned i,-så de er dækkede. Så skulle de kunne klare sig.

Mvh
Parkenss

Godkendelse af svar
Fra : rcn

Dato : 17-12-01 19:24

Tak for svaret PARKENSS.