/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Affugtere
Fra : olarsen
Vist : 298 gange
200 point
Dato : 30-11-18 12:37

Skal til at købe 2 affugtere. Den ene til vores vaskehus, som er over 15 grade varmt, og den anden til garagen, hvor der kan komme let frost. Er der nogen med erfaring i disse ting?
/ole

Accepteret svar
Fra : kj

Modtaget 200 point
Dato : 30-11-18 14:42

Affugtere afgiver varme, havde en i min kælder, som holdt kælderen tør og i vinterperioden ca 15c konstant, i huset holdt en affugter samt varmepumpe 116kvm varmt hele vinteren.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 30-11-18 18:22

Ekko, ekko.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-12-18 21:25

Garagen er vel ofte åben til det fri. Så er det umuligt at affugte luften, fordi det svarer til at affugte udeatmosfæren. Det er håbløst.
sørg hellere for at holde garagen rimelig tør ved konstant at have et vindue eller lem åben til det fri.
til vaske kælderen findes der forskellige typer. Typen med varmepumpe er i længden mest økonomisk, selv om den i anskafflelse kan være lidt duyere end andre typer.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 02-12-18 09:37

Citat
Garagen er vel ofte åben til det fri
. Nej garagen er aldrig åben til det fri undtagen når det er nødvendigt at åbne den for ud- og indkørsel, men skal den stå åben i længere tid slukker jeg naturligvis for affugteren, havde tænkt mig at udvide med automatisk at afbryde for affugter når garagen åbnes.
Jeg har i den 'mellemliggende' tid fundet frem til at en sorptionsaffugter nok er den bedste løsning for min garage og vaskehus (ikke kælder), den virker helt ned til 0 grader, hvor kompressortypen virker bedst ned til 10-15 grader, og ikke virker under 5 grader, her fryser fordamperen til.

Godkendelse af svar
Fra : olarsen

Dato : 11-12-18 14:08

Tak for svaret kj. Godt nok ikke brugbart, men du svarede hurtigt