/ Forside/ Teknologi / Udvikling / Andet udvikling / Spørgsmål
10  pallebhan.. 320
Vandstanden stiger gletscherne smelter
Fra : boyelauritzen
Vist : 214 gange
100 point
Dato : 24-11-18 10:26

Vandstanden stiger på grund af gletscherne smelter.

Inspireret af projekt med, at forsinke afsmeltning af gletchere med jordvold på havbunden foran udløb, der skulle kunne bremse varm havstrøm fra at underminere gletscher.

Er følgende ide en praktisk mulighed?:

- Allerede kælvede isbjerge, kan bruges til at forsinke, varm havstrøm i at nå ind under gletscher.

- Forsinkes som når en lille slæbebåd flytte på stort skib.

- Wire - som på Storebæltsbroen – og med variabel længde - spændes ud på tværs af fjor med gletchere udløb.

- Isbjerge forsinkes i at drive væk fra gletcher – med konstant moment holdt af motor/generator - indtil wire er skåret gennem isbjerg - eller isbjerg er smeltet.

Isbjerg vil - som jeg ser det - forsinke den varme havstrøm i undersiden af gletcher og dermed reducere afsmeltninghastigheden.

Ligesom sand i isbjerget aflejres inderst i fjord.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 24-11-18 10:32
Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 24-11-18 10:34

der er så enorme kræfter i isbjerge, at du kan glemme alt om stålwirere

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 24-11-18 15:08

Hej Bille1948

Tak for kommentar.

Ja - enorme kræfter, men man designer selv ved hvilke kræfter der skal fires/trækkes i wire.

Når først isbjerget flyder i vandet, forventer jeg ikke isbjerget deler sig.

Isbjerg-rotationer der drejer wire om sin egen akse, kan optages i ophæng og i wire.

Ja, flere rotationer - hvis muligt - i andre retninger vil kunne sammenfiltre - ødelægge wire.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-11-18 12:01

BJ - Jeg tror du har glemt den lodrette kraft.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 25-11-18 12:14

Det er ikke bare den lodrette kraft, der er glemt.

Forslaget er - sin helhed - helt urealistisk.

Det er ENORME kræfter, der er på spil, og de lader sig ikke - bare lige - tæmme.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 26-11-18 12:56

Bille1948: "Det er ENORME kræfter, der er på spil,..."

Ja, men med rette design kan vi sejle på vandet, bruge vandkraft, ...

Wireren skal ikke nødvendigvis kunne stoppe isbjerge.

Blot forsinke udløb.

Hvis hele wireren er rullet ud under max. træk moment, uden isbjerg er stoppet,

Må Wire slippes og fiskes op fra havet, når isbjerget er smeltet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-11-18 15:47

Prøv at tage en uformelig plastflaske og fyld sand i mens den flyder.
Når der kun stikker 1/10 del op over vandet, skruer du låget fast.
Prøv så om du kan skubbe den med en stor gammeldags ostehøvl - altså med fart på.
Måske kommer den til at drille dig lidt.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 27-11-18 06:55

Hej Eyvind

Du har ret I at det ikke vil være nemt at flytte isbjerg.

Men min ide er at jeg skal bremse isbjerg.

Det er det modsatte af at flytte det.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-12-18 14:49

Nåe ja -