/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Fliseklæber
Fra : Fynboerne
Vist : 354 gange
100 point
Dato : 15-11-18 16:29

Jeg har fået lagt gulvfliser. Der er kommet fliseklæber på oversiden af fliserne. Hvordan får jeg det f, uden at skrabe det af?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 15-11-18 16:58

Nu er det en hel del år siden, jeg var ved murerfaget. Men jeg tror desværre, det kun kan fjernes mekanisk (skrabe). Derfor skal man altid, være meget omhyggeligt med at vaske det overflødige af, med det samme.

Ved "skrab", brug en eller anden træklods. Endelig ikke noget med metal, som f.eks. spartel eller skruetrækker. De ridser og laver sorte streger.

Du kan jo håbe på der er opfundet en "vidundermiddel", siden jeg var igang, men jeg tvivler stærk.

M.

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 100 point
Dato : 15-11-18 18:22

Vand og de grønne skuresvampe... Og knofedt...

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 15-11-18 22:25

Hvor gammelt er det?
Jeg har selv lige leget med fliseklæb fra Alfix, og det kunne skylles af med vand og en svamp, og det mere tørre med en plastskraber efter et par dage.
Men ned på gulvet eller fliserne og prøv dig frem.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 15-11-18 22:50

Jeg tænkte på noget, der er fuldhærdet. Er det ikke det, er det selvfølgeligt nemmere.

M.

Kommentar
Fra : Fynboerne

Dato : 16-11-18 08:35

Jeg prøver med en skurersvamp og vand. Vender tilbage med resultatet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-11-18 08:41

Det kan behandles med fortyndet saltsyre, Hårdtbrændte fliseklinker kan tåle syren, men pas på at den ikke kommer ned i fugerne.
Du kan starte med at gøre fliser og fuger våde. så tørres fliserne med tørre med klude. derefter saltsyre på køkkenrulle, som lægges på , hvor klæberen skal fjernes. efter nogle timer er "cementen" i klæberen ødelagt, så den let fjerne med en stiv børste.

Godkendelse af svar
Fra : Fynboerne

Dato : 19-11-18 14:56

Tak for svaret Benjamin.Hansen.
Jeg har brugt eddike og skurersvamp, det gik rigtig godt. De værste pletter blev skrabet af med plastigskraber..