/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
trådløs netværk
Fra : kj
Vist : 206 gange
200 point
Dato : 11-11-18 16:46

Vi bor til leje og bruger udlejerens trådløse netværk. Vi har 3 PC og en printer som jeg gerne vil have til at køre i netværk, uden at det kommer i konflikt med udlejerens netværk og uden han kan se vores computere.
Hvordan gør vi.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 11-11-18 21:46

Du taler med udlejer om din tanke.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 11-11-18 22:10

Du kan købe din egen router. WAN-stikket sætter du til din udlejers netværk og dine egne PC'ere sætter du til LAN-stikkene. På LAN-siden skal du blot sørge for at du ikke bruger den samme gruppe af IP-adresser som i rensten af huset. Det kan du for eksempel gøre ved at dine IP-adresser starter med 192.168.2.nnn eller 192.168.3.nnn hvis det første ikke fungere.

Ulempen ved dette vil være at du vil få problemer med at få bl.a. en VPN-forbindelse til at fungere, og IP-telefoni (muligvis bortset fra Skype) kan også være problematisk. Men almindeligt brug vil fungere.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 11-11-18 22:19

Jeg glemte lige at du jo skal hente signalet ned fra luften. Til dette formål skal du bruge en accesspoint som kan fungere som client. Til dette formål har jeg selv brugt en TP-Link TL-WA901ND. Når den er konfigureret sætter du blot et netværkskabel mellem netværksstikket på accesspointen og WAN-stikket på routeren.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 19-11-18 19:56

Soren_Steen_Nielsen. vil det så sige at jeg kan køre resten af vejen trådført(netværkskabel)

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 19-11-18 20:12

Ja det vil det faktisk. Jeg har selv prøvet, og det fungere fint.

Både routeren og accesspointen skal hver bruge en IP-adresse på din udlejers net, men han vil ikke kunne se hvad der er bag din router. Hvis du bruger en router med trådløs så kan du have alt hvad du ønsker af både kablet og trådløst netværksudstyr uden at din udlejer vil kunne se det. Men han vil naturligvis kunne se trafikken.