/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
Hvordan komprimeres webshop-fotos bedst?
Fra : cristian2
Vist : 362 gange
50 point
Dato : 09-11-18 21:25

Jeg er ved at sætte mig ind i at få lavet en webshop til min samlever. Woocommerce-temaet er Savoy.nordicmade. (Jeg forsøger i første omgang have en forståelse for hver proces, så jeg ikke kaster mig for tidligt ud i dem).

Temaet er på plads, og billederne er lavet. Så nu skal billederne ind på shoppen. Men de skal selvfølgelig komprimeres.

Jeg er ikke sikker på, om denne hjemmeside automatisk komprimerer billederne eller man selv skal gøre det når de lægges ind.

1. Er der nogle der ved det?

2. Hvis man selv skal gøre det, findes der programmer, som komprimerer dem alle sammen på én
gang (fx comprimizingimages). Er der nogen der kender til steder, hvor man kan komprimere mange ad gangen?

3. Jeg går ud fra, at jeg skal eksperimentere mig frem til hvad der går an mht opløsning, fx 70 %. Ikke sandt?

4. Jeg regner med, at jeg kun skal komprimere ét sted, altså ikke i PS/Gimp, hvis jeg gør det her. Er det korrekt?

Er det noget, der kan svare sig at betale for - jeg mener, holde sig fra gratis løsninger da kvaliteten her er for ringe?

Jeg kan se på youtube, at man kan betale sig fra komprimering:
https://www.youtube.com/watch?v=7FsYIwFho40&t=940s

Er det en god idé?

Mange tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 10-11-18 04:13

Har selv rodet en del med WordPress, der meget ligner WooCommerse, og der valgte jeg bare nogle billeder, lagde dem ind i mit tema, og så 'ordnede' WordPress resten. Og WooCommerse gør det samme.

Oplevede ingen forringelser i farten, og den tid siden åbnede, uanset hvilke størrelse billedfiler jeg smed på, da de som sagt aut. bliver konverteret til rette størrelse.

Der står noget om det her - https://iconicwp.com/blog/manage-woocommerce-product-image-sizes-3-3/

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 10-11-18 08:36

Interessant spørgsmål, men hvad er dit formål med at komprimere ??
Er det for at få dem til at fylde mindre på serveren ?
Er det for at billederne skal åbne hurtigere, når man besøger shoppen ?
Eller ??

Hvis det er for at få dem til at åbne hurtigst muligt, når man besøger shoppen, skal du vælger at gøre det i PS, under "Save for web".
Har været på en del kurser i PS, hvor vi blev undervist af prof. fotografer, som havde gjort følgende observationer:
Hvis et org. billede på feks. 10mb komprimeres til feks. 2,5 mb i PS vil dette billede åbne hurtigere på nettet, uanset hvilket andet program du bruger til at komprimere med (stadigt 10 mb til 2,5 mb)
Ingen kan forklare hvorfor, 2 ens billeder i samme størrelse, åbner med hver sin hastighed.
Det der er gemt i PS (Save for web) er altid hurtigere.

Blot en lille orientering
MVH

Accepteret svar
Fra : abbaba

Modtaget 50 point
Dato : 10-11-18 15:03
Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 11-11-18 12:42

Er det korrekt, hvad "Viskinge" skriver, at det er ligegyldigt med alle komprimeringsprogrammer - for de forbedrer ingenting, hvis bare man har brugt "Save for WEB" i PS?

Citat
Er det for at få dem til at fylde mindre på serveren ?
Er det for at billederne skal åbne hurtigere, når man besøger shoppen ?

Det er primært for at siden bliver hurtigere , når man besøger den.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 11-11-18 17:20

Jeg bruger et pro program til at komprimere mine billeder med, altså dem der skal på nettet.
Og fra 2Gb kan de krympes til 100mb uden synlig forskel på billederne, og samme højde og bredde.
Så det gør altså en forskel.

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 11-11-18 20:55

Citat
Jeg bruger et pro program til at komprimere mine billeder med, altså dem der skal på nettet.
Og fra 2Gb kan de krympes til 100mb uden synlig forskel på billederne, og samme højde og bredde.
Så det gør altså en forskel.

Jo, men har du derudover også komprimeret dem i PS - med yderligere fordel?

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 11-11-18 22:38

Hvad er formålet med at have store billeder på nette? Jeg reducerer størrelsen til mine blogge til så lidt som 800x600 og billederne er stadigvæk fine.
Hvis det er juveler du skal vise er det måske ikke nok, men alt andet lige er det jo ikke til kirurgi dine billeder skal bruges, hvis jeg har forstået det rigtig?.
www.strikingeshave.blogspot.com
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 11-11-18 22:41

Een ting mere: Jeg forstår ikke, hvad du vil med store billeder, når de fleste alligevel kigger på dem på en lille skærm, smartphone, tablet eller tilsvarende.
Ingelein

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 12-11-18 11:58

Citat
Jeg forstår ikke, hvad du vil med store billeder, når de fleste alligevel kigger på dem på en lille skærm, smartphone, tablet eller tilsvarende.

Mine jpg-billeder til webshoppen er 1280x1588 px. Jeg ved ikke om du mener det er stort eller småt?

(De flere køber stadig i dag varer på en min. 15"-skærm. De endelige køb afsluttes sjældnere på små skærme, viser statistikken).

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 12-11-18 12:18

Hej nu er der jo en der skriver om 2 GB billeder, som krympes til 10 MB. Dine billeder er jo ikke beregnet til storskærm går jeg ud fra?
Ingelein

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 12-11-18 14:36

Tror jeg skrev forkert, det er ikke Gb men Mb til Kb.
Og jeg bruger ikke PS.
Prøv det, man får ikke meget ud af ikke at afprøve programmerne.
En hjemmeside der loader langsomt er som regel også fyldt med en masse andet, især reklamer og links til FB og andre hyggesider som intet har med selve siden at gøre, og sådanne sider kan skræmme besøgende langt væk.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 12-11-18 14:54

abbaba..... så forstår jeg bedre
Jeg fotograferer ofte op til 10 MB, men det er så fordi jeg ikke er klar over hvilket udsnit af billedet der skal bruges på blog og hjemmeside, men som jeg skrev, kan 800x600 px fint bruges når der er komprimeret. Klipper og skærer man derimod i et billede, gør man det inden det komprimeres.
Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 19-11-18 10:39

Tak for svaret abbaba.