/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Flytte el-tavle
Fra : bjoern1
Vist : 443 gange
40 point
Dato : 03-11-18 18:09

Jeg skal have flyttet min el-tavle ifm. renovering af et rum. Inden jeg går videre med renovering, og inden jeg kontakter en el-installatør, har jeg brug for at vide, om han må “forlænge” hovedkablet til måleren (et stykke koblet i, samlet i en dåse) ?

Kommentar
Fra : bodillouise

Dato : 03-11-18 18:37

Det tror jeg godt man må.
Men jeg ville da lige ringe til el installatøren og hører.
For hvis man ikke må, skal du jo nok lave en anden plan.
Prøv evt denne side
https://www.elviden.dk/samling-af-kabler-med-krympemuffer.html

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 03-11-18 20:09

Du må gerne forlænwge kabler, men du skal overholde de gældende regler og nor er for samlinger.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-11-18 23:48

Teknisk og sikkerhedsmæssigt er det ok at forlænge et kabel. Hvis det skal gøres i en "dåse" vil elleverandøren nok forlange den forseglet (plomberet) da det er umålt strøm.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 04-11-18 02:35

Du skal tage fat i en installatør og få et tilbud
Det er nemmere for ham at svare på hvilken løsning.

Kommentar
Fra : bjoern1

Dato : 04-11-18 20:28

Netop, som “transor” skriver, er plombering også et problem. Kablet er for kort til den nye placering af måler, og det vil være en kæmpe opgave at trække nyt kabel fra kommunens elskab på gaden !

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 04-11-18 20:53

Er det din eltavle eller din elmåler og dermed stikledning ?

Eltavle (gruppetavle) kan du flytte som du vil og forlænge dine kabler. Dog ville det smarteste være at skifte kablerne; fra elmåleren.

Er det din elmåler og stikledning, skal du have fat i elskabet med tavlesikringer og skal bruge dit elselskab.

Skulle du vælge at bruge en aut. Elektriker, skal han nok sørge for at EL-selskabet plomberer din måler om nødvendigt.

Accepteret svar
Fra : buch78

Modtaget 40 point
Dato : 09-11-18 17:51

Man samler ikke en stikledning i en dåse.. de bliver klemt og krympet sammen.. skal de ligge i en væg så få et stål rør det kan ligge beskyttet i..

Godkendelse af svar
Fra : bjoern1

Dato : 09-11-18 19:57

Tak for svaret buch78.