/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Oksefedt eller oksetælle til fuglefoder
Fra : ingelein
Vist : 520 gange
50 point
Dato : 01-11-18 20:18

Jeg laver selv mit fuglefoder for at tiltrække specifikke fugle. Nu har jeg fået min mand til at tømre et foderhus til spætter, men kan ikke fnde nogen, der sælger oksefedt. Jeg ved godt at kokosfedt (palmin) kan bruges, men jeg vil gerne have oksefedt.
Man kan sagtens købe det i Tyskland (rinderfett eller rindertalg), men her koster fragten 24 euro.
Er der virkelig ingen, der sælger sådan noget herhjemme? Smider man det bare ud hos slagteren?
Ingelein

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 01-11-18 22:22

Pudsigt nok kan det købes ved slagteren.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 01-11-18 22:32

Nu er der desværre ret langt til en rigtig slagter fra der, hvor jeg bor og sidst jeg spurgte en slagter i en større by, skulle han have 65 kr for 500 gram.
Ingelein

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 50 point
Dato : 02-11-18 12:00

Prøv slagteren i Bilka, føtex om de vil tage noget fra, eller gårdbutik der sælger oksekød.
Svinefedt kunne måske også være en mulighed, bedre end palmin, synes jeg.
Jeg synes altid, de små slagtere er til at handle med.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 04-11-18 09:45

Flere forsøg hos slagtere i Fredericia belærte mig om at slagtere i dag ofte kun bestiller udskæringer hjem, men en stor slagterafdeling hos Kvickly i Middelfart gav mig en pose med næsten 4 kg afpuds med oksetælle uden beregning.
Jeg skar kødet fra og hakkede det og fedtet med kødhakkeren (ASSISTENT). Derefter kogte jeg fedtet sammen med lidt vand. Efter afkøling lå fedtet ovenpå vandet og kunne sies fra. Fedtet blev igen opvarmet, så restvandet kunne fordampe. Iøvrigt hakkede og kogte jeg også kødet. Det vil jeg prøve at blande i nogle foderblandinger. Det er et spørgsmål om fuglene kan li den slags proteiner.
Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 04-11-18 09:45

Tak for svaret katekismus.