|
| Berling støjer v. gas og bremse Fra : gunnarb | Vist : 253 gange 25 point Dato : 31-10-18 15:30 |
|
Min Berlingo 1,6 benzin 2003 er begyndt at støje, når man giver gas eller hvis man slipper gaspedalen hurtigt eller når man bremser. Jeg kan ikke høre noget, når jeg holder stille. Først troede jeg, at det var udstødningsrøret der stødte på oppe under motoren, da beslaget var tæret over. Men det var det ikke. Jeg spændte det fast midlertidig med et spændebånd. Jeg overvejede så om det kunne være gearskiftestængerne. Der sidder i alt 3 stænger med kugleforbindelser og et par af dem er der meget slør i, så måske kunne det sidde og rasle. Må der være slør i disse tre stænger? Jeg fik herefter bilen op på 2 donkrafte, så jeg kunne holde stille og køre med forhjulene. Nu kunne jeg stå ude ved motoren og give gas og slippe gas. Så opdagede jeg at motoren bevægede sig voldsomt, når jeg gav gas eller slap gas og med den lyd, som jeg kunne hører når jeg kørte i bilen. Samtidig så jeg på de 3 stænger til gearskiftet, men det var ikke dem der bevægede sig. Så hvad er årsagen til at motoren bevæger sig voldsomt og giver sådan en bankende lyd når der gives gas eller når gaspedalen slippes hurtigt eller når der bremsen i bevægelse.
| |
| Kommentar Fra : Mosebaek |
Dato : 31-10-18 16:31 |
|
Simpelthen motor ophængerne. Er næsten ikke i tvivl om det. Nu kender jeg ikke meget til franske biler. Men, der sidder sikkert nogle "gummipuder" i ophængene. Er de slået tilpas flade i tidens løb, eller noget af gummiet er helt væk, kan det lyde voldsomt, metal mod metal.
Mit bedste gæt.
Det med gear skifte stænger, har jeg ikke oplevet siden min Ford Taunus årg. 1964. Men måske jeg har misforstået noget.
M.
| |
| Kommentar Fra : gunnarb |
Dato : 01-11-18 00:04 |
| | |
| Kommentar Fra : gunnarb |
Dato : 01-11-18 10:01 |
| | |
| Kommentar Fra : Mosebaek |
Dato : 01-11-18 11:04 |
|
Syn behøver du ikke være bange for, af den grund. Når gear skifte ellers foregår normal, er det OK. Det er jo mest bremser, det bærende og forurening, de går op i.
Nu skriver jeg om noget, jeg i virkeligheden ikke ved noget om. Det kommer jo an på, hvordan ophængene er udformet på bilen.
Men jeg er da bange for det godt kan blive en "festlig" sag. Skal motoren løftes ret meget, kræver det jo nok desværre afmontering af diverse dele, såsom udstødning, måske trækaksler, og forskellige forbindelser til kabinen.
Men det er mange år siden, jeg har prøvet det. Måske er det lavet smartere på nyere biler.
M.
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 01-11-18 17:06 |
|
Alle motorer vil vride sig i ophængene, når man ændrer omdrejningstallet. Det følger af de elementære bevægelseslove.
hvis ophængene ikke var elastiske ville motoren vride i bilen på en mere ubehagelig måde.
Hvis ophængene er blevet for slappe eller er forkert indstillet, kan motoren ved acceleration eller opbremsning slå imod karossen.
Jeg har oplevet at en mekanikker efter at have skiftet tandrem, havde fået sat motoren for højt, så den kuinne slå mod motorhjelmen ved acceleration.
Jeg kender ikke lige din model i detaljer, men det er meget almindeligt at man må tage et eller flere ophæng af for at få en ny tandrem ind på plads.
Det kan være at du bare skal have ophængene justeret.
| |
| Kommentar Fra : gunnarb |
Dato : 01-11-18 18:24 |
| | |
| Kommentar Fra : Mosebaek |
Dato : 01-11-18 18:30 |
|
Citat Jeg kender ikke lige din model i detaljer, men det er meget almindeligt at man må tage et eller flere ophæng af for at få en ny tandrem ind på plads. |
Tandrem / motorophæng ?? Det har jeg godt nok aldrig hørt om. Men biler kan være finurlige.
Jeg har kørt i 8 forskellige Opel modeller siden 1983. Hvoraf de to dog var med kæde. Men her er det en ret simpel ting, at skifte tandrem og vandpumpe.
Kan så godt forstå, at skift af tandrem, kan være en bekosteligt affære.
M.
| |
| Kommentar Fra : gunnarb |
Dato : 04-11-18 11:55 |
| | |
| Kommentar Fra : gunnarb |
Dato : 19-11-18 11:47 |
| | |
| Kommentar Fra : gunnarb |
Dato : 14-12-18 15:14 |
|
Nu har jeg fundet årsagen til støjen på den hårde måde.
For nu er koblingen brændt af og det var udrykker lejet der larmede.
Nu er det vist en opgave for mekanikeren.
Nogen der har et bud på hvad det kommer til at koste ca.?
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
| |
|
|