/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
10  stl_s 3378
Dynamisk IP Adresse
Fra : ingelein
Vist : 269 gange
50 point
Dato : 31-10-18 08:53

Når man skal finde frem til en person via Ip adr. og vedkommende har en dynamisk IP adresse, er det så muligt, eller har ens PC en fast adr. og der er tale om en anden IP Adresse når man går på nettet?
Ingelein

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 31-10-18 11:14

Jeg forstår ikke helt spørgsmålet

Det er praktisk talt umuligt at finde en person ud fra en IP adresse, men mindre man er politiet eller ISP.

En fast IP adresse er en fast IP og det er den man bruger på nettet. En dynamisk IP adresse, er en IP som skifter med jævne mellemrum. Næsten! Ens modem/router/firewall har en dynamisk IP i 8 dage inden den skal fornyes igen, når udstyret så fornyer IP'en så får den, den samme IP, man vil kun opleve at få en anden IP adresse hvis ens udstyr har været slukket på det tidspunkt hvor IP'en skal fornyes, og ikke en gang på det tidspunkt er det sikkert. For at den IP man havde bliver givet til noget andet udstyr sker kun hvis der kommer noget nyt udstyr på netværket, alle andre enheder med dynamisk IP adresse vil jo trække den de havde før.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 31-10-18 11:28

Hej webnoob
Tdc har tidligere givet mig den forklaring at en dynamisk IP skifter 1 gang i døgnet. Hvis du lukker din pc ned m aftenen og åbner den igen dagen efter har man fået tildelt rn ny ip adresse. Det er jo muligt for nogle forum at finde frem til medlemmer med flere brugernavne ved hjælp af IP adressen.
Ingelein

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 31-10-18 11:33

Man kan ikke selv som privatperson eller privat firma uden videre finde en person udfra IP-adressen. Skal man føre en sag kan det være en fordel også at have den MAC-adresse som personens udsyr har. MAC-adressen er helt unik for det enkelte netværksudstyr, men desværre kræver de lidt programmering at hente MAC-adressen fra for eksempel en besøgende af en hjemmeside.

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 31-10-18 22:05

Udefra, vil du typisk have den samme IP-adresse, da det kun er hvis din router genstartes, at du får en ny IP-adresse. Dette er dog ingen garanti, da nogle selskaber tildeler IP-adressen til routeren.

Internt i hjemmet kan dit udstyr godt få en ny IP-adresse, hvis det genstartes. Det kan dog sættes op i routeren, at give din C osv. en fast intern IP-adresse.

Som skrevet er det kun politiet, der kan få oplyst adressen på en IP-adresse, men det kræver vist en del og gode beviser for evt. en forbrydelse.
Selvom du skifter extern IP-adresse, vil dit teleselskab dog have registreret hvilke IP-adreser du har haft gennem tiden.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 31-10-18 22:11

Husk at skelne mellem IP adresser på WAN (Wide Area Network) - ude på det store Internet og ind til din router, og på den anden side LAN (Local Area Network) = dit eget lokale netværk. Herinde er det kun dig selv, der kan se hvilke IP adresser dine "interne" enheder har.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 31-10-18 22:45

Grunden til at jeg spørger er, at der i et Forum er en person, som chikanerer, ringer admin op og truer med at tilmelde sig under nyt navn. Derfor ville jeg gerne vide mere om IP adresser.
Noget andet er, at jeg for længere tid siden, når min internet udstyr ikke virkede, blev bedt om at slukke for alt, vente ...... tror det var 1 time og så starte igen. Jeg skulle så have fanget en ny IP adresse, som duede.
Jeg kommer nu i tanker om at der var et eller andet galt med den IP adresse min PC havde fanget ved opstart. Jeg fik også forklaring på at det er fra Schweiz der bliver uddelt IP adresser.

Så forstår jeg i grunden ikke at man skal betale for en fast IP Adresse. Den dynamiske må da være dyrere i drift ?
Ingelein

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 50 point
Dato : 31-10-18 23:01

Citat
Så forstår jeg i grunden ikke at man skal betale for en fast IP Adresse. Den dynamiske må da være dyrere i drift ?

Ikke helt. Når en person har en fast IP-adresse så kan denne ikke bruges andre steder uanset om den bliver brugt eller ej. En dynamisk IP-adresse får man tildelt når man logger på, og når man slukker for udstyret igen så ryger IP-adressen tilbage i puljen. Der er stadig personer som ikke engang har tændt for deres computer en gang om ugen, og lagerbeholdningen af IP-adresser er ikke gratis.

Rent administrativt er der i princippet ikke den store forskel på fast eller dynamisk IP. Dog skal man hos nogle ISP'ere selv taste IP-adresse m.m. ind manuelt i udstyret medens man hos andre får den tildelt af DHCP-serveren på samme måde som en dynamisk IP.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 31-10-18 23:22

Tak Soren_Steen_Nielsen

Din forklaring vedr. den dynamiske adresse er præcis sådan, som jeg har forstået den. I nogle af de andre svar er forklaringen en helt anden.
Ingelein

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 02-11-18 13:29

Et lille tillæg til Sørens indlæg.
Ja man "mister" sin ip når man slukker udstyret og får en ny når man tænder igen. Næsten, for der er en, lad os kalde det en bindingsperiode på en IP adresse, både på WAN og LAN. Så når man slukker sin router så kan den have en bindingsperiode på alt fra 1 time til 1 dag eller længere, så tænder du din router igen inden den bindingsperiode er udløbet så får din router samme IP igen. Hvor længe bindingsperioden er på internetsiden bestemmer din ISP og hvad standarden er kan jeg ikke lige huske. På LAN siden fungere det på samme måde, dog anbefaler Microsoft fx at en bindingsperiode er på 8 dage. På små netværk med få enheder betyder det ikke så meget hvor lang den periode er, men på store netværk med mange enheder så vil en bindingsperiode på fx 6 timer genere en masse trafik på netværket som gør at brugere vil kunne oplever netværket er langsomt.

Så ja, men ved at slukke ens udstyr så slipper man IP'en, men får som regl den samme igen, med mindre man venter længe nok.

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 04-11-18 09:46

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen.