/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Partition af ny harddisk?
Fra : ara
Vist : 256 gange
100 point
Dato : 30-10-18 22:36

Hej.

Jeg har en SSD harddisk i min pc hvor Windows er installeret på.

Jeg har nu købt en ekstra harddisk på 1 TB.

Den vil jeg gerne dele i 3, så den kommer til at hedde D, E og F.

De 1 TB ligger jo som en stor så hvordan gør jeg det nemmest.

Deler jeg først ca 333GB fra den og kalder den D og derefter deler jeg igen fra de 666GB til endnu en partition, eller hvordan er rækkefølgen?

Kan jeg bruge Windows 10 til det eller er der et gratis program der er nemmere?

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 100 point
Dato : 31-10-18 01:34

Du kan sagtens bruge diskhåndtering i Windows 10 til at dele din disk op med.

Med diskhåndtering kan du dele disken op som du vil stort set i een arbejdsgang. Og du kan selv bestemme hvor stor de enkelte partitioner skal være. størrelsen af partitionerne må du selv afgøre udfra dit behov.

Windows tildeler selv drevbogstaverne D: E: F:, men du kan sagtens ændre disse til andre bogstaver hvis du synes.

Der findes andre gratis partitioneringsværktøjer med flere funktioner end i Diskhåndtering. Et af de mere populære er Gparted som brændes på en CD som man så booter på. Den starter op i Linux men den kan sagtens oprette og arbejde på en Windows partition. Og man arbejder også med den som var det i Windows.

Den hentes herfra: https://gparted.org/download.php

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-10-18 02:28

..som tillæg til Soren_Steen_Nielsens udmærkede forklaring:

'Tidligere' havde Win10 den unode at vise disse 'ekstre drev (partitions) DOBBELT (som kopier) i stifinder. Skulle dette stadig være tilfældet? Så fjerner du disse 'dubletter' ved at følge denne vejledning:

https://www.askvg.com/fix-drives-appearing-twice-in-navigation-pane-of-windows-10-explorer-this-pc/

..bare så du ved det
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : transor

Dato : 31-10-18 10:59

Du kan partitionere din ny harddisk som du vil i en eller flere dele. Men med NTFS formatet, som alle de nyere systemer kan læse og skrive , er det ikke nødvendigt.
Det kan sagtens klare 1 TB i kun en partition.
så er du også fri for besværet når det senere i praksis viser sig at en partition til et bestemt formål, bliver for lille. Man kan i princippet ompartitionere, men det er besværligt, og med risiko for tab af data.
Opret i stedet nogle hovedmapper og undermapper til forskellige formål.
Hvis du alligevel vil danne flere nye partitioner så husk at navnet D: sædvanligvis bruges til et CD/dvd drev.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 31-10-18 11:43

Citat
Tidligere' havde Win10 den unode at vise disse 'ekstre drev (partitions) DOBBELT (som kopier) i stifinder. Skulle dette stadig være tilfældet? Så fjerner du disse 'dubletter' ved at følge denne vejledning:

Jeg har selv oplevet dette, men den fejl er blevet rettet for nogle måneder siden med en Windows opdatering.

I anledningen af Transors indlæg kan jeg tilføje at der ganske rigtigt tidligere var problemer med store partitioner med ældre filsystemer. Idag kan man med både NTFS og filsystemerne til Linux uden problemer have partitioner som fylder hele disken. Jeg har selv en disk med en partition på 10 TB. Den teoretiske grænse overstiger langt de diskstørrelser vi har idag.

Godkendelse af svar
Fra : ara

Dato : 01-11-18 16:33

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen.