/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Install af 2 stk. IDE-drev
Fra : cmjeppesen
Vist : 435 gange
50 point
Dato : 17-12-01 10:26

Jeg har lige installeret 1 cd-rom drev og 1 brænder på min IBM...
Computeren finder ikke selv de nye drev, og jeg kan ikke lige helt finde ud af, hvor i biosen jeg aktiverer dem.
Kan nogen hjælpe?
Der har tidligere været installeret cd-rom, og den virkede fint. Det er samme stik jeg bruger, som det gamle cd-rom drev brugte, så tilslutningen skulle være ok.
/c

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-12-01 10:38

Hej du !

Jeg tror ikke dit problem ligger i BIOS. Det ligger snarere i at du har
glemt at sætte jumperne på dine 2 nye CD drev.

Du skal huske at sætte den ene som MASTER og den anden som SLAVE. (Her
antager jeg at du sætter dem begge på samme IDE-kanal)

Jannik

"cmjeppesen" <cmjeppesen.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:dMiT7.5091$Q3.758745@news010.worldonline.dk...
> Jeg har lige installeret 1 cd-rom drev og 1 brænder på min IBM...
> Computeren finder ikke selv de nye drev, og jeg kan ikke lige helt finde
> ud af, hvor i biosen jeg aktiverer dem.
> Kan nogen hjælpe?
> Der har tidligere været installeret cd-rom, og den virkede fint. Det er
> samme stik jeg bruger, som det gamle cd-rom drev brugte, så
> tilslutningen skulle være ok.
> /c
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Accepteret svar
Fra : summer

Modtaget 60 point
Dato : 17-12-01 11:16

Jeg tror Jannik Ebbe Brich har ret. Computeren finder selv drevene. En "jumper" er den lille dims der sidder bag på et drev/disk. Fulgte der ikke en brugsanvisning med?
Jeg går ud fra at du har to IDE-kabler, men ved jo ikke hvor meget du har koblet på dem. Normalt anbefales det at brænder er sat som master. Det vil sige at din jumper skal sidde længst til højre bag på din brænder, set bagfra og sidde koblet på secondary IDE-kabel. Master på primær IDE-kabel er jo C-drev/harddisk. Hvis du kun har den ene harddisk, vil jeg anbefale dig, at sætte cd-romdrevet som slave på primær
IDE-kabel. Så skal jumperen sidde i midten på dit cd-rom drev. Ellers skriv igen

Kommentar
Fra : cmjeppesen

Dato : 17-12-01 12:28

Hej,
og tak for de 2 svar. Jeg tror I har ret, men jeg kommer først hjem i aften og kan afprøve det der - men foreløbig tak.
Tilbagemelding vil ske i morgen.

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 17-12-01 13:31

Hej

Før du evt. begynder at tage dine Drev ud igen,-så ville jeg da foreslå dig at køre en "Autodetect" inde fra din Bios.
Inde i din Bios skal du ind i det der hedder : CMOS setup. Der skal du bare lade vælge Auto,-så finder den forhåbentlig dine drev.

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : summer

Dato : 18-12-01 11:43

Takker for point. Håber det virker for dig nu.
mvh
summer