/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Vista
Fra : jensviggo
Vist : 306 gange
100 point
Dato : 26-10-18 06:52

Har fundet en gammel bærbar frem og den starter fint op men kommer med denne her meddelelse.
Klistermærket på bagsiden med licens koden vil den ikke accepterer selvom det er det korrekte.
What to do ?
Windows Vista Home Premium

https://ibb.co/nuMyLq

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 26-10-18 07:41
Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 26-10-18 07:53

Drop det!

Gå på eBay og køb en Windows 10 licens til ca. 30-40 kr..

Gå til - https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10 - og enten Opgradér til Win 10, eller Download Tool, og lav en Win 10 installations USB pind.

Har opgraderet masser af 'gamle' PC'er til Win 10, og hvis der mangler drivere (sjældent), så hent dem til Win 7 og brug dem. Det plejer at virke

HUSK!
Kopier dine filer ud FØR du gør noget andet!!!
Og check om det er en 32 eller 64 bit processor inden du vælger Win 10!

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 26-10-18 09:55

Det er ikke den rigtige produkt-nøgle, eller ville den blive accepteret. Nøglen på klistermærket er sikkert rigtig, men Windows som er installeret kan ikke bruge den nøgle.

Lad være med at køb Windows på ebay, det er kopier, ikke originaler.

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 26-10-18 10:03

Citat
Lad være med at køb Windows på ebay, det er kopier, ikke originaler.

Jeg har nok købt ca. 20 Windows 10 licenser, både Home og Pro, og de er alle, uden undtagelse, blevet godkendt og valideret af Microsoft, og maskinerne har virket 100% bagefter!
Både vedr. opførsel og Windows Update.

Hvis licenserne ikke var 'lovlige' i Microsoft's system, så var de blevet afvist, og ikke godkendt!

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 26-10-18 10:09

Jeg kan da også godt sælge Windows og licenser alle mulige steder til 50 kr. det gør det ikke til lovlige windows kopier. Jeg har adgang til msdn og det ville ikke tage mig lang tid at sælge 50 100 licenser og kopier af Windows, det ville heller ikke gøre det til lovlige kopier og licenser.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 26-10-18 10:09

Kig godt efter om den Windows version som står på klistermærket er den samme version som maskinen starter op med.

Jeg ville undersøge om der skulle ligge en recovery partition på maskinen. Denne vil kunne formatere dit C-drev og lægge alt ind så maskinen er som da den var ny, altså med den Windows version som står på klistermærket.

Jeg holder med Webnoop. Lad være med at købe software på Ebay. Køb de i en anerkendt dansk butik.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-10-18 16:52

Du kan sandsynligvis installere win 7 , og de findes også derude.
Men det er jo ikke god moral, ligesom, at det er lidt tarveligt med support stop til ældre styresystemer.
Du kan altid installere en lovlig og gratis Linux Ubuntu som kan et samme.
??

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 26-10-18 20:58

Citat
tarveligt med support stop til ældre styresystemer

Hvorfor er det tarveligt? Hvorfor skal de bruge tid og ressourcer på at blive ved med at uddanne personale til at kunne supportere systemer der er så gamle som fx XP? VW, Audi, Toyta og andre bil producenter bliver jo heller ikke ved med at lave reservedele til deres gamle modeller, er det også tarveligt?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-10-18 22:53

Min Franske gyngehest på 4 hjul Citroén Xantia fra 1999 kan stadig få reservedele.
Naboens BMW er 20 år og kan stadig få reservedele.
En anden nabo har en Toyota som er 16 år ..............stadig reservedele-
Dette er ikke noget jeg finder på - men fakta

Citat
VW, Audi, Toyta og andre bil producenter bliver jo heller ikke ved med at lave reservedele til deres gamle modeller

Jo det gør de såmænd.

Den gamle trend med køb og smid væk er ikke så moderne mere, nu hedder det spar på resurserne.

Med hensyn til XP, så ved du jo også at den bruges af mange firmaer og bliver seviceret af Microsoft, som jeg er orienteret - men ikke til private.

Men jeg forstår godt, at privat salgsapparatet er kede af den manglende omsætning.
Siden du har Msdn skiverne liggende, er du nok ansat i branchen eller kende nogen der er.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 26-10-18 23:18

Korrekt XP bruges mange steder endnu og det er mest fordi virksomhederne der køre XP ikke vil ofre pengene på at opgradere deres programmer som køre på deres XP til nyere versioner, det er bare en grund.

Nej XP supporteres ikke mere, overhoved, hverken til private eller til erhverv. Hvor fra skal MS vide om XP køres på en erhvervs computer eller privat computer? Mange privat personer køre med Pro eller Enterprise og ikke bare med Home Edition, og omvendt.

Men nok om det, det hjælper ikke spørger med denne "diskussion".

Jeg foreslår at spørger køber en original Windows 10, de koster omkring 350-500 kr. Men det er smart lige at overveje som Windows 10 kan køres om den computer Vista er på lige nu.

Ps. Ja jeg er i branchen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-10-18 10:08

Til spørger !

En computer som er født med Vista:

Kan som regel køre med win 7 som er et godt styresystem ( jeg har for nylig installeret det)
Inden du giver dig i kast med at installere win 7 så gå lige ind på computerfabrikantens hjemmeside > support og kig efter om der findes drivere til din bærbare model med win 7

Det samme kan gøres med win 8 / 8.1

Og med win 10 (win 10 kommer tit med lidt drivere selv)

En mulighed er og så det gratis styresystem Linux eks. ubuntu som uden videre kan køre på din bærbare computer.

Når din bærbare computer er kørende, kan du installere det gratis office program som kan læse og skrive i de fleste windows office filer.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 27-10-18 11:54

Jo mere jeg kigger jo mere er jeg overbevist om at problemet ligger hos Microsoft. Man kan tilsyneladende stadig hente opdateringer til den inde fra Microsoft's side så man kan installeredem manuelt, men supporten er ophørt. I forbindelse med at supporten er ophørt har de uden tvivl også lukket ned for Windows Vista på den server som activere ens Windows, med det resultat at den heller ikke kan verificere produktkoden til denne.

Har du prøvet at klikke på nederste punkt i menuen hvor der står "Kontakt Microsoft ....."? Du vil formentligt få et (dansk) telefonnummer som det ville være værd at prøve at ringe til. Tidligere var det en person man fik fat i men de seneste gange jeg havde brug for manuel aktivering var det en voiceresponse som tog telefonen. Under alle omstændigheder foregår det ved at der kommer et vindue op på skærmen hvor der dels kommer en kode som du enten skal oplyse personen eller indtaste til voiceresponsen hvoefter at du får en activeringskode som du skal indstaste i et felt på skærmen.

Men da supporten at Windows Vista er ophørt så er det ikke sikkert at dette vil fungere mere - men prøv.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 27-10-18 12:04

Hvis du ringer og får fat i en person (evt. efter et eller flere mislykkede forsøg) så er det ikke sikket at det er en dansker du får fat i da samtalen viderestilles til udlandet (på Microsofts regning), ofte Irland. Men de har somregel en som kan lidt dansk som kan hjælpe.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 28-10-18 10:29

Jeg har haft komputere siden siden midt 80`erne. (Commodore 64).

Jeg synes den snak om support og opdatering er mildt overdrevne. Se bare det sidste nye bøvl med win10, hvor Microsoft er helt på hælene, nærmest ydmyget.

Min gamle stationær fra 2004, win XP, har aldrig kørt bedre end nu, hvor jeg selv står for "opdatering".
Dog bruges den ikke til netbank, eller lignende.

M.

Accepteret svar
Fra : Brassovitski

Modtaget 100 point
Dato : 28-10-18 11:26

Kode
Lad være med at køb Windows på ebay, det er kopier, ikke originaler.

Fuldstændig ligegyldigt. Jeg har indtil videre købt 5 Win 10 licenser på Ebay fra en tysk sælger. De kører alle upåklageligt og der var ingen problemer med at aktivere og opdatere dem.
Der findes en upgrade advisor til Vista der tjekker om hardwaren kan køre Win 10,samtidig tjekkes drivers og det software der er installeret.
https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=31870

Godkendelse af svar
Fra : jensviggo

Dato : 28-10-18 14:14

Tak for svaret Brassovitski.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 28-10-18 20:54

Citat
Fuldstændig ligegyldigt. Jeg har indtil videre købt 5 Win 10 licenser på Ebay fra en tysk sælger. De kører alle upåklageligt og der var ingen problemer med at aktivere og opdatere dem.

Det er da ligegyldigt hvor gode de er, det er ikke originaler, det er formentlig en købt version som bliver solgt videre og det er ulovligt, både at gøre og at købe.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 28-10-18 22:05

Citat
Det er da ligegyldigt hvor gode de er, det er ikke originaler, det er formentlig en købt version som bliver solgt videre og det er ulovligt, både at gøre og at købe.
Hvis de var/er ulovlige var de nok blevet blokeret i Microsoft's opdaterings proces. Men fortsæt du bare med at betale omkring 1000 kr. Hvis du tror de bliver mere lovlige af den grund. Iøvrigt havde Microsoft nok længe pusset deres advokater på sælgerne, hvis det var ulovligt at sælge dem.