/ Forside/ Teknologi / Internet / E-Mail / Spørgsmål
10  bentjuul 3460
outlook på flere computere samtidig
Fra : johnnyBP
Vist : 351 gange
83 point
Dato : 24-10-18 11:38

Jeg ryddede op i min outlook 2013 og mistede desværre nogle mails. Jeg havde sat outlook op til at gemme mails på serveren (one.com) i et par måneder som backup, og ved hjælp af one.coms webmail fandt jeg de forsvundne mails igen. Jeg ikke kunne finde en metode til at hente dem igen og one.com supporteren kunne ikke hjælpe (sagde det var et outlook problem). Jeg installerede outlook på en anden pc og fik hentet mine mails.
Ulempen er outlook "mærker" en mail på serveren som hentet når jeg har hentet (downloaded) den, så jeg kan kun hente en mail en gang med outlook2013. Jeg vil godt have det sådan at jeg kan hente de samme mails på flere computere (jeg har 3) uanset om jeg allerede har downloaded dem .
Kan jeg sætte en outlook op til ikke hente alle mails den ikke allerede har i en pst fil uanset om en af de andre pc'er allerede har hentet den?
Hvordan henter jeg en mail flere gange?
(jeg har en pc i mit arbejdsværelse, i mit kontor og i min dagligstue og vil godt kunne se min mailbox alle steder)
det er nok et svært spørgsmål men jeg har ikke mere end 45 points .

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 93 point
Dato : 24-10-18 12:01

Du vil uden tvivl kunne gøre dette ved at bruge IMAP i stedet for POP3. Ulempen er at mailen så forbliver på serveren, og når man sletter mailen på een maskine så forsvinder den også på alle de andre. Mailprogrammet kigger altså så direkte på indholdet på mailserveren, men ellers så arbejder man med den fuldstændigt som ellers.

Jeg bruger selv et backupsystem som fungere ved at serveren selv videresender alle indkommende mails til en backup-mailadresse hvor de automatisk slettes efter et år.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 24-10-18 17:18

Jeg har ved flere lejligheder oprettet en outlook.dk konto og sat den til at hente mail fra andre steder. Fordelen ved outlook.dk er at det er active synk. som er lige som en mail server. Du kan derfor synkronisere outlook på flere computere med din outlook.dk konto og smartphones og tablet osv osv osv.
I den opsætning kan man også vælge hvilken mail adresse man vil vælge at besvare mails fra.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-10-18 19:06

Nu skal Ipasse på og skrive præcis hvad I mener og gør.
Webnoob skriver bare om outlook, men microsoft har gennem tiden brugt outlook navnet til vidt forskellige ting.Så det er ikke godt at vide hvad han skriver om.

Med den rigtige outlook,som er dyr og hører til den store officepakke fra et eller andet årstal (de er forskellige) kan man s mail med enten IMAP elle POP3 som Soren-steen skriver.
Lidt forenklet bruges IMap til at se post, som bagefter forbliver på udbyderns server.
Mewd POP3 hentes posten hjem og forvinder så fra serveren.

Så brug pop3 på kun den ene computer hvor alle mail gemmes, hvis der er værd at gemme på.
IMAP bruges på den øvrige til bare at kikke med.
Som backup kan man have en google eller anden adresse som man har sat serveren op til at kopiere alle mail til.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 24-10-18 22:37

Nej transor
Citat
Webnoob skriver bare om outlook, men microsoft har gennem tiden brugt outlook navnet til vidt

Jeg skriver ikke om Outlook fra Office pakker, jeg skriver om outlook.dk
Citat
Jeg har ved flere lejligheder oprettet en outlook.dk konto

https://www.outlook.dk, der er en verden til forskellig.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 25-10-18 09:55

Webnoob: Når JohnnyBP skriver outlook 2013 så er jeg næsten helt sikker på at han mener den fra MS Office pakken.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 25-10-18 13:31

Det er jeg helt sikker på han gør, MEN transor tror JEG mener Outlook fra Office pakken, når jeg faktisk mener outlook.dk.

Kommentar
Fra : johnnyBP

Dato : 25-10-18 14:35

hi alle
Jeg skriver i mit spørgsmål at jeg bruger office 2013 - det er den fra office pakken ,
Jeg skriver også at jeg har sat den op til at gemme mail på serveren i et par måneder (hvorefter det slettes) - deraf følger at jeg benytter pop3, da jeg kan forstå på jeres indlæg at dette ikke er muligt med imap. (default ved pop3 er, at mailen slettes, når den hentes, men det kan ændres så den forbliver på serveren)
Imap lyder fornuftigt, da jeg så kan nøjes med at slette junk mail et sted. Jeg kan oprette en "catch all" email adresse som back up. Men jeg har et par ekstra datafiler (pst), som jeg fortsat ønsker at bruge (gemme særlige mails og læse ældre mails) men jeg ved ikke om det er muligt, når indbakken er Imap
Hvis det er muligt og jeg flytter en mail fra indbakken til en anden datafil, vil den så forvinde fra serveren?

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 25-10-18 16:39

JohnnyBP prøv lige og læs mit første indlæg igen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-10-18 21:18

Jeg bruger en metode næsten lige som webnoob.
Nemlig at videresende alle mine mailkonti til min gmail.
Jeg er ikke så kræsen med hensyn til mailprogram så det hele styres via:
www.google.dk > log in til min gmail hvor jeg lige tillader den videresendte og justerer lidt.
Selv min egen domæne-mail kører med selvom den ligger på unoeuro hotellet.
Overalt kan jeg håndtere disse mail ved bare at starte wwwgoogle.dk og logge ind.

Ps der kan være rigtig mange mails hos google, og jeg bruger et par GB ud af 15 tilladte.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 26-10-18 09:54

Som jeg skrev i mit allerførste indlæg så bruger jeg en lignende metode. Jeg har blot oprettet min backupmailadresse under mit eget domæne. Da jeg har plads nok på mit webhotel så ser jeg ingen grund til at gøre brug af hverken google.dk eller outlook.dk.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 26-10-18 10:02

Ulempen ved pop3 og imap er at du kun kan hente mails. Pop3 kan kun hente mails en gang, vælger man at gemme på serveren kan en anden outlook hente samme mails, ikke andet.

Imap kan man hente, flytte og slette mails. Men igen kan man ikke se det samme på en anden outlook.

Fordelen ved active sync, som outlook.dk tilbyder er at du kan se dine mails på alle dine enheder også hvis du flytter en mail, opretter en mappe, sletter noget eller sender en mail. Ud over mails så kan du synkroniserer kontakter, kalender, opgaver mm. Alt hvad du laver på en enhed er helt ens på alle dine andre forbundene enheder.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-10-18 14:40

www.google.dk > log ind > se mail og læg den i mappe
rejs til skagen > start iphone > mail (gmail) > find mail mappe > kig på mail
konen kan samtidig sidde og glo på samme mail derhjemme.
så rejser jeg til langtbortistan > låner en computer > www.google.dk > log ind > mappen med min mail > glo på den
Sletter jeg den - så er den væk over alt
Jeg bruger imap.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 26-10-18 16:01

Eyvind, med Imap kan du stadig ikke synkronisere kalender og kontakter. Der er selvfølgelig og muligheden for at ville betale 29 kr. (mener jeg det er) pr. mdr. og så får man også active sync ved one.com.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-10-18 16:40

Ok - det er lidt mere omfattende end mit system.
Men da jeg går med livrem og seler har jeg ingen kontaktliste , men opbevarer kontakter ved at gemme mail og det er der plads til.
Så min løsning er jo bare en folkevogn.??

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 26-10-18 20:55

Hvis du går med livrem og seler så har du vel både kontaktliste og gemmer mails, ellers er det jo bare livrem ELLER seler.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-10-18 10:30

Jeg har en tom kontaktliste = ingen falske mails via kontaktliste
Mails som bruges til "kontaktliste" ligger på et SD kort.
Ingen ukendte mails åbnes - men smides bare væk.
Fremmede computere startes med en ubuntu memory stick når jeg låner dem

Godkendelse af svar
Fra : johnnyBP

Dato : 31-10-18 14:09

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen.