/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Løbetid ved hunde
Fra : monique1983
Vist : 464 gange
194 point
Dato : 18-10-18 20:21

Hej alle

Jeg har to ældre tæver i deres bedste alder ?? (9år).

De er denne gang i løb på samme tid, og er igennem den første blødetid, og nu i det jeg kalder højløbsk. Denne gang de bare voldsomt brustige.

De humper hinanden, i døgn drift, og fuldstændig rundt på gulvet. Normalt er det ikke så slemt (om det er fordi de er i samme stadie, på samme tid ved jeg ikke, men er mit gæt) - i og med de er 9, så har vi efterhånden oplevet mange løbetider, men intet i nærheden af dette.
Såvidt jeg ved har de aldrig været i løb samtidig før.

De finder ikke meget ro. Andet end om natten, når lyset slukkes.

Vi har prøvet at give dem lidt ekstra opmærksomhed, og de får lidt ekstra leg uden de store resultater.

Er der nogen der har prøvet samme, måske gode tips om vi kan dæmpe hormonerne.

Jeg netop til aften forsøgt at sætte min DAP med feromoner igang (bruger jeg normalt til nytår), for at se om de kan få lidt ro.

Men er ude efter andres erfaringer, måske nogen har prøvet noget der har hjulpet deres hunde.

Jeg overvejer, hvis deres løbetid er så slem næste gang, at prøve p-piller/sprøjte.
Nogle erfaringer for og imod dette?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-10-18 22:34

Nu fortæller du ikke hvilken race, de er af?
Men generelt, hvis en niårig tæve får en hvilkensomhelst hormonforstyrrelse, så ville jeg da absolut få den steriliseret.
Efter 7 års alderen stiger risikoen for livmoderbetændelse og kræft i kønsorganerne hos fertile tæver. Og hundene har jo ikke noget at bruge kønsorganerne til. De skal vel næppe parres og have hvalpe i deres alder...

Jeg plejer selv at sige, at mine tæver bliver steriliseret senest når de fylder 7 år. Og tidligere, hvis tæven har hormonelle problemer af nogen slags! Der er ingen mening i at gå og frygte at tæven skal få nogle af de forfærdelige, smertefulde og/eller uhelbredelige sygdomme.

Min gamle golden retriever tæve, Silke, blev steriliseret da hun var 7 år, selv om hun ikke fejlede spor. Hun levede et godt og aktivt liv til hun var næsten 16. Hun døde i januar 2018.

Nu har jeg lille Lærke. En kooikerhondje på 7 måneder. Hun bliver også steriliseret når hun fylder 7 år. Hvis ikke hun viser tegn på på hormonforstyrrelser inden.
Jeg er fuldstændig overbevist om, at det er det bedste man kan gøre for sin tæve.

En 7 årig tæve er fuldt udviklet både fysisk og psykisk. Hvis hunden ikke skal have hvalpe, så er der ingen grund til at bevare fertiliteten. Og indgrebet i dag er ganske lille, hvis tæven er sund og rask. Æggestokkene kan fjernes ved en lille kikkertoperation.
Operationen ved f.eks livmoderbetændelse er en meget større og farligere operation.

Kommentar
Fra : monique1983

Dato : 19-10-18 15:43

Hej Birgitta

Jeg har ikke ladet dem steriliserer, i det det som sagt aldrig har været hormforstyrrelser i denne kablibre før... I 9 år vel og mærket. Og som jeg skriver ved jeg ikke om det kun er fordi de er løb samtidig, som de aldrig har været før.

De er racerne schæfer og formel 1 Labrador (en af hver) ??

Kender udemærket til sterilisation, men vil ikke lægge dem under kniven for en hver pris. Dog har jeg tænkt mig at gøre det, hvis lige så slemt næste gang.

Lige nu er jeg dog kun ude efter råd, om man kan gøre noget for at dæmpe hormonerne mens det står på.

Det andet jeg ikke bruge til så meget lige nu. Men jeg takker for din oplysninger om sterilisation, og overvejer det bestemt.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-10-18 21:07

Jo ældre tæverne er, jo større er risikoen for at de ikke overlever en akut operation for livmoderbetændelse eller kræft.....
Min berner sennen tæve, Ronja, blev 8 år før hun fik begyndende livmoderbetændelse. Hun virkede egentlig ikke syg, men hanhundene ville ikke lade hende være. De forsøgte hele tiden at parre sig med hende. Og hun var sur og trist og sagde fra. Men 8 år er jo en høj alder for en berner sennen. Så vi indstillede os på at det nok var tid at sige farvel.
Men først kom hun til en dygtig dyrlæge, der undersøgte hende omhyggeligt og grundigt.
Han kunne ikke sige noget med sikkerhed, men han mente, at der KUNNE være tale om livmoderbetændelse. Så han anbefalede sterilisation.
Hun fik fjernet både livmoder og æggestokke, som man altid vil gøre hvis der er mistanke om sygdom.
Jeg sad på gulvet udenfor operationsstuen og ventede mens hun blev opereret...
Dyrlægen kom ud fra operationsstuen med livmoder og æggestokke i en skål. Han viste mig, hvordan livmoderen var fuld af blærer og den var forstørret på grund af væsken. Det var helt tydeligt livmoderbetændelse. Og Ronja havde helt sikkert haft mange smerter. Livmoderen kunne være sprængt i løbet af få dage. Det er en meget smertefuld sygdom, men en fuldvoksen tæve er tit en meget tålmodig hund, der ikke giver udtryk for smerter. Ronja havde ikke pevet eller vist andre tegn på smerter, andet end at hun var noget stille og virkede lidt trist og sur.

Efter operationen livede hun op og blev en munter og glad hund, der opsøgte andre hunde og som gerne ville løbe og lege.
Hun blev 13 år, så operationen gav hende 5 ekstra år hvor hun havde det godt. Det var en høj alder for en berner sennen. Dengang var den gennemsnitlige levealder for racen 7 år.

Livmoderbetændelse giver netop hormonforstyrrelser. Og de kan ikke dæmpes eller fjernes på nogen måde. Jo, man kan give antibiotika, men det vil kun dæmpe sygdommen. I de allerfleste tilfælde vil betændelsen komme tilbage når man stopper behandlingen. Og livmoderbetændelse kommer tit snigende. Man opdager ikke at hunden er syg før den er døende.

Jeg havde en veninde, der havde en stor blandingshund på 8 år. Hun blev akut syg uden forudgående symptomer. Og hun kom straks til dyrlægen, der ikke kunne gøre andet end at give hende en sprøjte. Hun var allerede døende.

Jeg håber bare for dig at der ikke er tale om begyndende livmoderbetændelse. Hvis du vælger at afvente og se på hvordan det går næste gang de kommer i løbetid, så synes jeg da at du skal lade begge tæverne undersøge grundigt hos dyrlægen. Nu. Hvis dyrlægen ikke kan finde tegn på sygdom, så kan du med ro i sindet se tiden an. Men selv da kan sygdommen opstå akut. Så det er altså altid vigtigt at reagere hurtigt, hvis tæverne begynder at ændre adfærd.

Kommentar
Fra : monique1983

Dato : 20-10-18 01:01

Tak for din historie. Det giver hvert fald stof til eftertanke.

Tror vi nok for en sikkerheds skyld vil lade dem undersøge.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 20-10-18 11:59

I din sidste kommentar skriver du selv det rigtige: Lad en dyrlæge se på om de er unormale !!! De opfører sig, efter min mening, helt og aldeles normalt. Den med at de skal steriliseres, er efter min mening helt ud i hampen - det er noget man kan bruge, hvis dyrene er syge - raske dyr skal man sgu' ikke kokkerere på !!!
Lad dig vejlede af en dyrlæge, det må være det bedste råd. I den humane verden, steriliserer man da heller ikke kvinder når de når en vis alder, selvom de til tider kan være "vanskelige"

ØV4

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 194 point
Dato : 20-10-18 12:47

Vi har to hunhunde, og ganske naturligt kommer de i løbetid samtidigt, straks den ene starter følger den anden efter!
Vi har en eneste gang i løbetids perioden ladet dem selv styre situationen, men det var bestemt ikke til gavn for nogen.
Den ene altid mere ophidset end den anden, sikke et palaver uden lige.
Efterfølgende får de i denne periode ikke lov at snuse hinanden i rø... eller stå på hinanden, og når vi har bestemt det, er det accepteret af hundene.
Vi stopper denne unødige ophidselse, og det fungerer!

I bilen, den ene i bagagerummet og den anden på sædet, så de ikke lige får nykker!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-10-18 14:15

Monique, fortæl hvordan det går med dyrlægebesøget. Jeg håber at alt er i orden. Og hvis du derefter foretrækker at bevare de 2 tæver intakte, så vil det være rigtig fornuftigt at få dem undersøgt lidt oftere end de er blevet indtil nu.
Du kan også selv undersøge dem. Hvis du tager deres hvile temperatur jævnlig, så får du en ide om, hvad deres normaltemperatur ligger på. Og så kan du reagere og bestille dyrlægebesøg hvis hviletemperaturen stiger mere end f.eks 1 grad. Hunde siger sjælden til, hvis de har vedvarende smerter.

-Og det er faktisk ikke særlig svært at tage en hunds temperatur, når man først har fået lidt rutine..

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 21-10-18 08:24

Helt rigtigt, katekismus.

Dernæst kunne man fristes til at spørge Birgitta: Er du typen der søger sygdom og ødelæggelse ??
Lad dog, i himlens navn, naturen finde ud af tingene !! Den form for sygeliggørelse er, undskyld mig, sygelig !! Hvad med mennesker ? Skal de også undersøges for alt muligt, selvom de ikke har nogen tegn på sygdom ?
Livet er sgu' for kort til at bekymre sig om alt muligt - se dét kan man blive syg af !!!

ØV4

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-10-18 14:37

Mennesker BLIVER jo undersøgt for en masse ting! Og det redder liv! Mennesker bliver også vaccineret mod en masse sygdomme, endda endnu flere end hunde bliver vaccineret imod.
Hvad med alle de "pakkeforløb" man bliver tlbudt, hvis man hoster lidt? Eller hvis hjertet slår lidt uregelmæssigt? Nogle er unødvendige... andre redder liv.,.

Der er hunderacer, der gennemsnitligt lever i 5-7 år. Så dør de af kræft eller af organer, der ophører med at virke.
Ligesom med mennesker, så er det meget almindeligt at sygdomme går i arv også hos beslægtede hunde.
Blandingshunde kan, ligesom mennesker, arve sygdomme fra både far og mor.

Det er jo også derfor man i dag gør et kæmpe arbejde for at undersøge både hannen og tæven før man parrer og bruger dem til avl.

Jeg HAR haft hunde med arvelige sygdomme, som fik alt for korte liv. Det er utrolig smertefuldt at måtte sige farvel til en vidunderlig berner sennen, der kun blev 4.5 år. Før han døde af en arvelig sygdom.
2. gang det skete for mig, besluttede jeg at jeg aldrig skulle have en berner sennen igen. Og fik i stedet en golden retriever. Som blev vaccineret og helbredsundersøgt hvert år. Og så snart hun viste tegn på sygdom. Og som levede et langt og tilfredsstillende liv sammen med mig. Hun blev næsten 16 år og var glad og livlig lige til hendes sidste dag (billedet over mine indlæg er billedet af min unge og smukke Silke for mange år siden.)
.......jeg fik mit livs første hund da jeg var 22 år.og jeg har haft hunde lige siden. I dag er jeg over 70. Så jeg har en del erfaring med pasning og pleje af forskellige hunde. Både kryds og renracede. Både syge og raske.
Jeg håber på, at min nuværende hund bliver min sidste og ældste hund.
Men hun er ikke et år endnu. Så vi vil få mange gode år sammen. Først og fremmest fordi jeg har lært en masse af hver eneste af mine tidligere hunde.

Øjenvidne: hvor gammel er DIN tævehund? Og hvor mange hunde har du haft?

Man går jo ikke og steriliserer sine tæver på må og få efter forgodtbefindende! Men man tager sin tæve til dyrlæge, hvis hun ændrer adfærd, -især i forbindelse med løbetiden.

Kommentar
Fra : monique1983

Dato : 21-10-18 19:39

Birgitta , kan godt følge hvorfor du agerer som du gør. Med de oplevelser du har haft.

Dog er jeg ikke uden på at skabe problemer der ikke er der.

Har nu forsøgt at holde dem lidt adskilt, og det er hjulpet hel vildt.
Har stadig planer om at giver dem ekstra dyrlæge tjek, men jeg vil stadig ikke lade dem opererer unødigt. Slet ikke i den alder som de har.

Narkose og ældre hunde er jeg lidt påpasselig med.

Mine hunde har til dagsdato gennemgået nogle operationer, pga. Bristet korsbånd, fjernelse analkirtler mv. Så hvis jeg kan undgå operationer, så gør jeg det.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 22-10-18 07:51

Birgitta - hvad mener du med "blandingshunde" ?

Du har, qua din lange tid med hunde, en vis erfaring og den accepterer jeg.

Jeg har p.t. ingen tævehund, men har haft det førhen. Har været hundeejer i mere end 40 år, har p.t. 3 stk., været hundetræner inden for jagthundene i mere end 30 år, så jeg har altså også lidt erfaring med hunde ! Hvor mange hunde det er blevet til gennem årene, kan jeg ikke svare på, men hvis det er vigtigt, skal jeg gerne undersøge.

Man steriliserer ikke sin tævehund på må og få, skriver du - hvad mener du så med det du tidligere skrev ?

Monique - du synes at have en sund og fornuftig indstilling til dit hundehold - bliv ved med det !

ØV4

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-10-18 09:43

Øjenvidne, Jeg mener at så snart en tæve i forbindelse med får problemer i forbindelse med løbetid, så går man til dyrlæge. Uanset alder. Unge tæver kan også få livmoderbetændelse. Og hvis hunden er over 7 år, så skal man nok på forhånd indstille sig på, at der er stor risiko for livmoderbetændelse.

Dyrlæger vil næsten altid tilråde at en ældre intakt tæve bliver steriliseret. Også hhvis hun ingen symptomer har.
Ang blandingshunde, så mener jeg da hunde, der har forældre af forskellige racer.
Mange tror at blandingshunde er sundere end renracede hunde. Det er de ikke, ifølge Agrias statistikker. Og det er jo noget som Agria ved noget om. De sygeforsikrer jo en stor del af vores hunde. Både renracede og blandinger.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-10-18 10:02

Moniqe, det er godt at du får dem undersøgt tæverne.
Du siger, at du ikke vil lade dem sterilisere på grund af deres alder?
Men de bliver jo ikke yngre. Og det er helt normalt, at tæver får lidt forskelligt "kludder" med underlivet med alderen. Fuldstændig som mennesker.
Mennesker holder jo bare op med at bløde når de bliver ældre. Så de fortsætter ikke med at blive udsat for de store hormonsvingninger som hunde gør.

Om et år er de 10 år. Vil du så aflive en tæve, som får konstateret livmoderbetændelse som er næsten uden symptomer, andet end alle hanhunde opsøger hende. Året rundt.. ( som min Ronja)
Eller skal hun gennemgå en stor og livsfarlig operation?
En operation, der kunne være undgået, hvis æggestokkene var blevet fjernet ved en ganske lille kikkertoperation inden livmoderen blev betændt?

Snak med dyrlægen..

Godkendelse af svar
Fra : monique1983

Dato : 23-10-18 22:13

Tak for svaret katekismus. Det var nok nogenlunde det råd jeg søgte.
Jeg tænkte ikke på at skille dem ad og forhindre dem i at snuse til hinanden.

??

Nu her piller jeg dem fra hinanden, hvis de forsøger på noget, og det har givet god ro.