/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
10  stl_s 3378
Administrere sin egen e-mail adresse
Fra : johnnyBP
Vist : 273 gange
89 point
Dato : 16-10-18 11:42

Jeg har mit eget domæne registreret hos DK.hostmaster. Min e-mail er oprettet hos one.com med mit eget domæne som adresse (@"eget domæne".dk). Det er det eneste jeg bruger one.com til.
Hvordan springer jeg one.com over og selv administrer mailadressen. Jeg kan forestille mig at det er noget med at have on pc sat op mailserver med pop facilitet og den skal være være tændt altid. Hvad med min ISP? Jeg får internet leveret af yousee men det er vel sagen uvedkommende, Det er der jeg får mit internet fra, men det har vel ikke noget med mail håndtering at gøre.
Er der nogen der ved hvor besværlig/let det er eller hvor man kan læse om det?

Kommentar
Fra : poten

Dato : 16-10-18 11:51

Det mest nærliggende ville da være at kontakte https://www.dk-hostmaster.dk/da/kundeservice
De kan garateret fortælle dig hvordan du gebærder dig i din situation.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 16-10-18 12:31

Jeg har selv prøvet at forske lidt i det for en del år siden uden helt at have fundet ud af det. Men dit domæne skal flyttes til en en anden DNS-server der peger på din egen server. Til dette formål vil jeg anbefale gratisdns.dk.

Inden du flytter dit domæne for alvor vil jeg anbefale at du opretter et domæne kun til test. Dette kan du også få gjort hos Gratisdns.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 16-10-18 15:18

I forlængelse at mit sidste indlæg kan jeg fortælle dig at der kan være et problem hvis man sidder på en forbindelse med en dynamisk IP-adresse (det gør de fleste medmindre man betaler for en fast.) Med Gratisdns kan dette løses med en scriptfil som køres på ens egen maskine og som opdaterer DNS-serveren med jævne mellemrum eller når IP-adressen ændres.

En anden mulighed som desværre ikke er gratis mere er dyndns.com. De tilbyder et lille program som automatis opdaterer deres DNS-servere. Yderligere så har de fået stort set alle fabrikanter af routere, NAS-servere, webkameraer, og en masse andet netværksudstyr til at lægge faciliteter ind i deres udstyr til opdatering af deres DNS-server når IP-adressen ændres. Jeg betaler $55/år for at have have mulighed for at op til 30 domæner liggende hos dem. Jeg bruger dem til at kunne få VPN-adgang til min server.

Accepteret svar
Fra : webnoob

Modtaget 44 point
Dato : 16-10-18 15:26

Her kan du se nogle mail servere.
https://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_mail_servers

Jeg har selv mit eget setup med mail server. Jeg et Windows domæne med 2 domain controllere, nogle member servere og en exchange server. Jeg har mit eget domæne og jeg bruger gratisdns til at administrere mine dns poster som skal bruges af internettet. Så jeg har yousee og jeg har bedt dem om at åbne alle porte, og dermed også port 25 som normalt er lukket af en ISP.
Så er det ellers bare at have noget computere at installere softwaren på.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 21-10-18 16:57

Jeg kan på nogle af forslagene se og regne ud at det blver en dyrere løsning en den du har på one.com.
Jeg har selv one.com.
Ingelein

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 21-10-18 18:12

Citat
Jeg kan på nogle af forslagene se og regne ud at det blver en dyrere løsning en den du har på one.com.

Jeg kender ikke priserne på one.com. Men det behøver ikke nødvendigvis at blive dyrere, men det kan godt blive noget mere besværligt. Og man skal helt klart vide hvad man arbejder med.

Godkendelse af svar
Fra : johnnyBP

Dato : 24-10-18 11:03

Tak for svaret webnoob. Du vinder prisen pga din detaljerede besvarelsem som jeg dog ikke kan bruge til noget. Det er for langhåret til mig, og der er ikke den store besparelse i det, selv om gevinsten nok ligger i tilfredsheden i at styre det hele selv. men tak til alle bidragydere.