/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Oliefyr
Fra : Jesper196
Vist : 197 gange
10 point
Dato : 08-10-18 20:05

Hej Alle

Jeg bor i en boligselskab hvor der er en gammel oliefyr fra 1983.
Har bemærket at den ca. kører en gang i timen i ca 10-12 min. Der er meget varmetab i det jeg kan mærke at det lille rum hvor fyret står i er meget varm. Selskabet siger at de ikke vil udskifte til luft til vand før det gamle fyr ikke kan mere.
Jeg har meget påtænkt mig at fraflytte boligen da den tager meget olie og det kan mit budget ikke bære.
Hvad vil i gøre hvis i var mig?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 08-10-18 23:34

Efter 35 år må der være økonomi i at skifte til noget mere økonomisk.

Kommentar
Fra : Jesper196

Dato : 09-10-18 00:42

Jeps men det vil boligforeningen ikke gå med til :/

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 09-10-18 07:11

Har I undersøgt muligheden for at få diverse tilskud til energi renovering af sådan et gammelt anlæg?

Der er visse muligheder, og måske også håndværker fradraget kunne anvendes, så udgifterne kan holdes nede.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-10-18 08:52

Det skal jo betales under alle omstændigheder. Men du kan jo sagtens installere en varmepumpe, men investeringen i dette skal jo betales, så varmeregningen flytter sig ikke førend man har betalt den. Og jo, CO2 besparelsen kan sælges. Normalt sørger installatør for dette.

Imponerende når folk der skal "bruge" andres penge, bare tror det er noget man plukker på et træ i baghaven.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 09-10-18 13:31

Tjah, boligselskabet er åbenbart helt ligeglade med deres lejere, det er jo jer der betaler for det forældede og ineffektive fyr

Du må kigge efter en anden bolig, hvis du kan finde en der er billigere alt i alt.

Min erfaring er, at har man råd til at købe sin egen bolig, er det på langt sigt billigere end at leje!

Du skal snakke med din bank, få lavet et budget osv, så du har et forhåndstilsagn om hvor meget du kan købe for

Kommentar
Fra : Jesper196

Dato : 09-10-18 19:13

Varmepumpe har jeg også forslået mod forhøjelse i lejen men boligselskabet holder fast i at så længe det gamle fyr fra 1983 kan køre bliver det ikke skiftet ud.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 10-10-18 11:31

Hvor længe har du boet der, og hvad lyder din varmeregning på?
Hvor mange kvadratmeter har du.

https://www.bdk.dk/media/168487/Hvad-er-beboerdemokrati.pdf

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 10-10-18 18:39

En oliefyr fra 1983...det burde være ulovligt i vore tider hvor der snakkes forurening.

M.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-10-18 19:43

Det er det skam også, men man lovgiver ikke med tilbagevirkende kraft. Og det må ikke udskiftes, men skal erstattes af noget der sviner mindre.

Kommentar
Fra : Jesper196

Dato : 10-10-18 20:31

Min bolig er på 67 m2 og har boet der i 1½ år.
Lige inden jeg flyttede ind havde boligselskabet fyldt olie på mente at tanken var på 970 l da jeg overtog og skulle afbetale via forhøjelsen af huslejen af 4 omgange. Det var 1 august.
Fik fyldt 700 l olie på i marts i år.