/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
fra windows 2000 server til windows xp p~
Fra : ticka
Vist : 331 gange
200 point
Dato : 30-06-03 18:09

Ved en "fejltagelse" installerede jeg windows 2000 server versionen, istedet for alm. windows 2000. Jeg vil gerne køre med xp, har prøvet at installere den, men får at vide, at jeg ikke kan installere på den samme partion, som win 2000 ligger på. Min HD (40 GB) består kun af én partion som fylder hele disken. Hvordan laver jeg en partion mere?
Et andet spørgsmål: Hvordan formaterer jeg harddisken, når win 2000 ligger derpå? Før hen - da jeg kørte win98 og fat32, da kørte det helt fint gennem DOS, men ikke nu, hvor filsystemet hedder NHFS. Jeg kan IKKE få lov at formatere harddisken. Hvad mon går galt??
mvh. Heidi

Accepteret svar
Fra : xou

Modtaget 210 point
Dato : 30-06-03 18:24

når du booter fra xp cdrom skal du helt slette din win2000 partition (al data bliver slettet)
o=opret partition
l=slette partition
enter=indstallere windows på den valgte partition
eller tryk f10 under boot af cdrom og:
Fjerne NTFS-drev
Hvis du vil fjerne filsystemet NTFS, skal du omformatere harddisken til at bruge filsystemet FAT eller FAT32.

Du kan gøre dette ved hjælp af værktøjet Genoprettelseskonsol på cd-rom'en med Windows 2000, hvis computeren understøtter en start-cd-rom, eller ved hjælp af fire Windows 2000-startdiske. Når du omformaterer eller ompartitionerer en disk, slettes alle dataene. Du skal derfor sørge for at sikkerhedskopiere dine data.

Hvis du vil bruge Genoprettelseskonsol til at omformatere et drev, skal du følge disse trin:
Start computeren ved hjælp af cd-rom- eller startdiskene til Windows 2000.
Tryk på F10, når skærmbilledet "Velkommen til Installation" vises.
Vælg den relevante installation i Genoprettelseskonsol, og log på med din administratoradgangskode.
Skriv map, og tryk på ENTER.
Noter, hvilket drev du vil omformatere.

BEMÆRK: Drevbogstaverne kan være anderledes i Genoprettelseskonsol end i Windows 2000.
Skriv format x : /fs:fat32, hvor x er det drev, du vil formatere, og FAT32 er det filsystem, du vil bruge.
Skriv y for at bekræfte valget. Når formateringsprocessen er fuldført, skal du skrive exit for at genstarte computeren.
fra:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;250456

men prøv først at boote fra cdromen og slet .....

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 30-06-03 18:53

Hej ticka

Hvis du ikke ønsker at slette alt indholdet på harddisken, kan du også benytte programmet partitionmagic.
Her kan du starte med at lave en ny partition på f.eks. 20 MB fat32.
På denne nyoprettede partition kan du så gemme de data du ønsker at beholde.
Herefter kan du så enten gøre som xou foreslår eller benytte partition magic til at lave partitionen om.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-06-03 18:55

Hvis du booter fra Xp cd-rom vil der forneden i et kort øjeblik stå noget i retning af
start fra cd.. tryk en tast
Og du får mulighed for at følge xou's forklaring.
Emesen.

Kommentar
Fra : ticka

Dato : 03-07-03 01:23

Tak for alle de gode råd. I aftes havde jeg ikke tid til at vente, så det lykkedes mig at få pc'en til at gå helt kold inden jeg gik i seng.....
Idag spurgte jeg en kammerat, hvad jeg skulle stille op: start computeren med en windows 98 bootdisk, kør fdisk, opret dos-partion, formater fra disketten, genstart med windows XP i, og installationen kører! Og han havde ret, alting virker perfekt med win XP nu!
Mange hilsner fra
Heidi )

Godkendelse af svar
Fra : ticka

Dato : 22-11-03 23:22

Jeg løste selv problemet, men én eller anden skal jo have de point, og du kom i hvert fald med en brugbar og detaljeret mulighed også.