/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Windows XP - virus.
Fra : Mosebaek
Vist : 242 gange
300 point
Dato : 02-10-18 20:32

HP stationær årg. 2004. Win XP. (32 bit ??).

Jeg har været dumdristig, ved det godt. I trods slettede jeg AVG free, da det gjorde komputeren utrolig langsom ved opstart.

Den bare kørte og kørte, som i ring. Selv om jeg ikke bruger den meget på nettet, mest til redigering af billeder, paint tegninger og word filer,
regninger og kvitteringer sendt fra min Win10 pc, resulterede det i, at jeg fik en "dejlig" virus hæflet ombord. Som bl.a. betyder at dato og klokke bliver nulstillet.

Jeg installerede igen AVG free 2018. I håb om den kunne scanne komputeren, men den gør det kun hurtig overfladisk. Slet ikke en fuld scanning.

Jeg kom til at tænke på at min Win XP ver. nok er 32 bit, og AVG`en jo nok er beregnet til 64 bit. Har det indflydelse ??

På et tidspunkt bliver jeg jo nødt til at undvære XP`en, men ikke endnu. Bl.a. på grund af Windows Photo Editor. Jeg har bestemt ikke at bruge internet mere på den, men først må jeg jo have fat i et prg. som kan eliminere virussen. Gerne et AVG (32 bit ??), som jeg er mest fortroligt med. Gerne dansk.

Er der risiko for at overføre virussen gennem USB stik, når jeg flytter filer fra XP`en, til bærbar Win10?????

Alle (gode) forslag mellem himmel og jord, desangående, er meget velkommen. Så må vi se, om mit gamle hoved kan omsætte det.

M.

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 02-10-18 20:38

Virus har det med at smitte. Også gennem USB stik.

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 310 point
Dato : 02-10-18 21:04

Citat
Som bl.a. betyder at dato og klokke bliver nulstillet.

Det tyder mere på at dit BIOS batteri er løbet tør!

https://www.youtube.com/watch?v=ao866I9XpTo

Hvis AVG kan installeres er det en 32 bit, 64 kan ikke installeres på 32bit.

Prøv evt med AVAST
https://www.avast.com/da-dk/windows-xp-antivirus

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 07-10-18 21:47

Tak for svaret Klaudi. Satte AVG køber ver. til at scanne. Den fandt 3 stk. snavs, som nu er væk.
Batteriet er ikke skiftet endnu, men har set hvor den sidder. Har skiftet den før, men kunne ikke huske hvor den sad. Så det skulle være en ret nem lille operation.

M.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 08-10-18 16:50

velbekomme