/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Afgift på solceller
Fra : svendgiversen
Vist : 308 gange
165 point
Dato : 01-10-18 15:51

Vi har har solceller og har fået meddelelse om nye afgifter fra nytår.

Jeg har den opfattelse at energi fra solceller er det reneste man kan få her kloden,
så hvorfor beskatte beskedne el indtægter fra solceller i stedet for larmende vinmøller
og CO2 forurenende olie og kul?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 01-10-18 16:08

Er det fra elselskabet du har modtaget underretning om nye satser? og hvor meget er de på?

Har selv solceller under nettomålerordningen. Har passeret en "besparelse" på 10 TONS Co2.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 01-10-18 16:39

Først skal staten tjene indkøb af dine celler! Så betaler du installationen med lovning at kunne sælge overskydende strøm, med ret til at købe den tilbage hvis nødvendigt! Der blev ikke oplyst at du skal betale væsentligt mere pr enhed end du fik da du solgte - når det så nu visersig at du rent faktisk producerer mere strøm end du selv skal bruge - sætter staten en afgift på den overskydende strøm - det vil i længden sige at staten beskatter dig for manglende co2-udledning!
Taget i R#¤%&!! Hvis man er smart kan man lave et lille selskab der fordeler strømmen af mereproduktionen til venner og naboer så der ikke er overskudsproduktion - men det bliver nok kaldt ulovligt!
MV2

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-10-18 17:14

Ja, oplysningen er fra vor elforsyning NRGI og endnu ingen oplysninger om beløb.

Vore solceller er fra Tyskland og vor varmepumpe fra vor nærmeste nabo Gidex,
er Toshiba solgt fra Kjellerup.

Jeg ved ikke hvorfra min nye kone har en nordjysk el leverandør,
men på et tidspunkt nok billigere end syd-energi?

Ufint at opfordre til at spare CO2 og så senere kræve afgifter,
overvejer at skifte parti ved næste valg, men hvem kan vi stole på??

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 01-10-18 17:45

Jeg tror ikke, det er politikerne, der laver det her, men derimod det statslige Energinet.dk sammen med elselskaberne, der har gang i det.

Prøv at kigge forbi DENFO, som er en privat sammenslutning af danske energi forbrugere, startende med solcelle ejere, og de taler vores sag.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-10-18 09:17

DENFO ser fint ud men hvad kan de gøre?

Ifølge oplysninger fra NRGi er det Energistyrelsen der har indført den nye flexafregning.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 02-10-18 10:48

Ja, og det kan Energistyrelsen slet ikke gøre, derfor har Denfo anlagt sag mod Energiministeren, der har lovet nettomålerordning i 20 år.

Det bør der også stå noget om på Denfo´s hjemmeside.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-10-18 13:40

Da vi fik solceller havde vi et overskud i El, som vi måtte sælge til en latterlig lille pris.
Så købte vi varmepumpe og har nu et mindre underskud, som vi naturligvis betaler for,
men ud over den beskedne netto afregning mangedobles beskatningen af urimelige afgifter.

Hvis der også indføres brutto beskatning af vor solcelle strøm,
er der noget helt galt med vor energi beskatning og det der blev lovet.

I følge åbnings talen kommer der snart et nyt forslag til en energipolitik,
forhåbentlig med en lempelige beskatning af det der ikke forurener?

Accepteret svar
Fra : Bille1948

Modtaget 165 point
Dato : 02-10-18 15:00

Du skal være opmærksom på, at der er forskel på hvad Energistyrelsen - egenhændigt - går og laver, og det politikerne laver, for i denne sag er det Energistyrelsen, der - bogstaveligt talt - "overruler" det politikerne stillede os i udsigt, så sent som i 2012, hvor reglerne sidst på året blev lavet om, nemlig at de, der havde solceller under den "gamle" nettomålerordning, ville fortsætte med det de næste 20 år.

Det er det, Energistyrelsen nu "forsøger" at overrule, og det kan de - principielt - IKKE.

Men der skal kæmpes.

Så kontakt NRGI og fortæl dem, at det kan de ikke lave om på, på trods af, hvad Energistyrelsen siger.

Eller kontakt - og meld dig ind i - Denfo.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-10-18 18:16

Tak for svaret Bille1948.

Afventer det nye energi udspil...

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 02-10-18 21:24

Hej Svend,

Tak for point, men overvej også et medlemskab af Denfo - tidligere Danske Solcelleejere.