/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Bærbar Hardisk Formatering?
Fra : Nul7
Vist : 235 gange
100 point
Dato : 26-09-18 16:14

Hej Jeg har lige købt en ex bærbar Harddisk.
Den er formateret med FAT. dem jeg har i forvejen er NTFS.
Hvad er forskellen.

Skal formatere dem, så de har ens formatering.??

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 26-09-18 16:21

FAT32 kan ikke håndtere filstørrelser over 4GB, det kan NTFS, og jeg mener også cluster størrelsen er mindre på NTFS, hvilket betyder at mindre filer bruger mindre plads.

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 26-09-18 17:07

når du formatere kan du selv bestemme om det skal være fat eller ntfs

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 26-09-18 17:49

Undskyld, jeg skal lige have det ind med skeer.

Vil det sige, at jeg kan bruge begge formateringer uden at gøre skade på det jeg optager?

Hvad betyder duster størrelsen?

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 100 point
Dato : 26-09-18 18:03

FAT-formaterne stammer fra PC'ernes barndom og er oprindeligt designet til DOS. Mappestrukturen er lavet med henblik på filnavne bestående af 8 tegn + 3 tegn som filendelse. Der er dog lavet en lappeløsning som giver mulighed for længere filnavne. Den nyeste, FAT32, kan kun bruges på partitioner på op til 64 GB, og de kan kun rumme filer på op til 4 GB. Der er dog også blevet lavet en vidreudviket udgave ved navn exFAT som kan ligge på langt større partitioner og rumme langt større filer. Risikoen for at filer kan blive beskadiget når et program går ned er generelt stor på en FAT.

NTFS-formatet er et langt mere robust filsystem. Ud over at man vil opleve langt færre tilfælde af at en fil skades af at et program går ned så er NTFS også født til lange filnavne uden den hokuspokus som bruges i FAT-filsystemet. Og den kan også håndtere filer og ligge på partitioner som langt overgår hvad de harddiske man kan købe idag kan rumme.

Godkendelse af svar
Fra : Nul7

Dato : 27-09-18 09:57

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen.