/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Alarm-installatør søges?
Fra : cristian2
Vist : 342 gange
200 point
Dato : 11-09-18 19:10

Jeg har tidligere skrevet spørgsmål vedr. alarmanlæg (overskrift:"Tågealarm kompatibel med alarmpanel?") Det er en jungle, derfor er jeg trådt et skridt tilbage for at indhente lidt basis-råd af jer .

Min kone har startet en butik i Kbh. på 60 m2 i høj kælder. Hun sælger smykker, men Codan rubricerer til sikringsniveau "10" (da smykkerne ikke ligger i den dyre ende) hvor der ikke kræves alarm. Der har imidlertid allerede været forsøg på indbrud (efter 4 uger). Så noget skal der gøres!
Jeg har undersøgt markedet for en proff. alarm, og kan få en brugt professionel Jablotron Oasis for kr. 2.500. (3 pir-sensorer, 1 akustisk glasbruds-detektor, én udendørs-sirene foruden panelet). Jeg har spurgt to (AIA-certiciferede) installatører, hvad de skal have for at sætte det op: 6.800 + moms ... Dyrt, synes jeg, da der i forvejen er mange udgifter ifbm. butiksstart. Jeg behøver som sagt ingen installations-erklæring eller tilslutning til kontrolcentral - alarmen skal bare sluttes til og skræmme tyvene væk.

Måske forsøgte installatørerne at skræmme mig med prisen, idet de forsøgte at sælge mig et alarm-abonnement. Men ifølge forbrugerbladet "Tænk", kan abonnementer sjældent svare sig.

Jeg har fået at vide, hvor det er bedst at placere de forskellige elementer i rummet. Så placeringen af sensorer er sådan set på plads. Men er det noget man selv kan få til at fungere? (Eller et det meget sværere end et hjemmealarmsystem?)
Jeg har søgt en smule på nettet, men det ser ikke ud til at der er en desideret trin-for-trin-vejledning i hvordan man får det til at fungere - som der er til de billige alarmer. Eller også skjuler youtube-videoerne sig bare for mig.

Summasumarum: I fald det er vanskeligt at få til at fungere med kontrolpanel, sms'ere til mig osv, hvem kunne så tænkes at ville hjælpe én - uden at kræve 6.800 + moms?

Har nogen et forslag?

Butiksrummet har tre termoruder ud til gaden og en hoveddør med glas i. Disse forventer jeg at indfange med den akustiske glasbrudsdetektor.
Hoveddøren får desuden en åbningskontakt monteret.
Baglokalet har to vinduer (som jeg har sat gitter foran) med alm. hasper. Her er idéen at placere en pir-sensor ud for hver.
Derudover én bevægelses-pir i butiksrummet.

NB.
Grunden til at jeg har et prof. Jablotron Oasis-anlæg i kikkerten er fordi her indgår der en akustisk glasbrudsdetektor: De gængse glasbrudsdetektorer klistres på vinduesglasset og registrerer ikke lyden af knust glas, men i stedet rystelser og skulle derfor desværre have tendens til at udløse fejlalarmer, hvis nogen fx smider deres cykel op mod en rude.

NBB.
Jeg har også haft en tågegenerator i tankerne som supplement. Men kan forstå at de koster 2.000 i strøm om året + 2000 i årlig vedligeholdelse. I al fald Protects generatorer. (Protects batterier og væske SKAL udskiftes af installator, da det kræver re-setting).
Jeg vil derfor først have alarmen op og spille og så derefter undersøge om der findes tågekanoner som er mindre i driftsudgifter.

Tak for hjælpen!!

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 200 point
Dato : 11-09-18 21:30
Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 07-10-18 22:45

Tak for svaret katekismus.

Kommentar
Fra : Sarainkph

Dato : 07-12-18 23:14

Jeg vil anbefale www.norh.eu/elektriker-amager ????

Kommentar
Fra : Sarainkph

Dato : 07-12-18 23:16

Eller www.norh.eu er nok mere rigtigt ??

Kommentar
Fra : Sarakph

Dato : 15-11-19 14:45
Kommentar
Fra : Sarakph

Dato : 15-11-19 14:46

https://www.norhsikring.dk/ er det måske. haha de ser ud at have to sider nu når jeg kiggede på google