/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Hfi afbryder slår ud
Fra : alimak
Vist : 278 gange
300 point
Dato : 10-09-18 19:57

Mit hi-fi rele slår ud.den har gjort det 3 ganger i det sidste når jeg har brugt komfuret. Nu har jeg slukket komfuret
Men når jeg trykker ind automat sikringen for at gi strøm til komfuret ,så slår hfi afbryderen ud igen.Det har den ikke gjort før.Er det nogen som ved hva der er galt ,eller hvad kan jeg tjekke for at få lavet det?

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 10-09-18 20:24

Der er overgang i dit komfur. Formodentlig et defekt varmelegeme.

Hvis du ikke rigtig ved hvor du skal begynde at lede efter fejl, ville jeg ofre 500kr på at få en elektriker ud og kigge på det.
Så ved du også om det kan betale sig a rep. Dit komfur eller om du hellere skal købe nut

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 10-09-18 20:43

Er det noget jeg kan måle på selv? Og hvordan skal jeg måle? Skal jeg måle modstand i varmelegmeet?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 10-09-18 20:51

Det bedste du kan gøre er at holde nallerne væk og få fat i en fagmand

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 10-09-18 21:01

Jeg ser de 2 varmelegmer er det 3 ledninger på hvær og en er jord.Jeg ved ikke om det skal være 0 ohm når den er ok eller????

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-09-18 21:05

Du overbeviser os om, at du behøver en fagmand på stedet!

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 10-09-18 21:06

Fjern ledningerne til dem alle sammen, monter dem så een efter een, og se om HPFI en slår fra.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 10-09-18 22:32

Jeg er ingen specialist på el hjemme. Men jeg kan tage af ledninger med kabelsko og måle varmelegmeet og skru ud varmelegmeet og sette ind et nyt.man trænger ikke være elektriker for at gøre det. Det jeg ikke ved er hvordan jeg måler om jeg skal måle mellem jord og brun ledning eller mellem brun og blå ledning.Og hvad skal det vise hvis det er defekt. Får jeg det ikke til så må jeg ha en elektriker til at kigge på det.Men hvis nogen kan hjælpe til med at sige hvordan jeg skal måle. Jeg har taget strømmen på komfuret og sat den op på arbejdsbænken.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 10-09-18 23:04

Går ud fra, at du har læst/hørt om de unge mennesker, der kravler rundt på eldrevne tog, og hvad der kan ske med dem.

Det ønsker du vel ikke sker med dig?

Få nu fat i den fagmand.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 10-09-18 23:12

Det kan da ikke ske noget når det er strømløst på komfuret,jeg skal kun måle modstand på varmelegmeet jeg har demonteret fra komfuret. Man kan ikke sammenligne med folk der kravler på toget der er det mindst 1500v.
..

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 300 point
Dato : 11-09-18 04:38

Du kan ikke måle isolationsfejl på en kogeplade bare med et universalinstrument.

alene dine spørgsmål viser at du ikke aner hvad du har gang i .
Hvis HFI relæet blev aktiveret bare hvis du slog gruppen til uden at der var tændt for en kogeplade , viser det at fejlen ikke er i en kogeplade, men et andet sted.
få nu fat ien fagmand, inden det går alvorligt galt.

Godkendelse af svar
Fra : alimak

Dato : 11-09-18 05:14

Tak for svaret transor. Jeg køber ny komfyr,den er ved at være over 10 år
gammel. Jeg spør fordi jeg ikke ved hvad jeg skal gøre og om det er noget jeg ka måle selv.Og nu har jeg fået et godt svar.