/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Tilslutning af soundbar.
Fra : psoeborg
Vist : 141 gange
15 point
Dato : 08-09-18 15:30

Har købt en soundbar til mit tv. Den skal tilsluttes med et optisk kabel, men der er ikke optisk stik på tv'et men phonostik.
Kan man sætte en adaptor på?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 08-09-18 15:45
Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 08-09-18 16:14

Her er nogle muligheder:

https://www.av-cables.dk/optisk-converter/

Husk at vælge en der konvertere den rigtige vej.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 08-09-18 21:13

Undskyld men er du sikker på der ikke er en optisk udgang på dit TV? Det er da snart 10 år siden det blev standard. Det lyder også underligt at det kun er muligt at tilslutte soundbarren med en optisk forbindelse.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 08-09-18 21:17

Det lyder også underligt at et digitalt Tv kun har analog udgang til lyd. Uden at kende dit tv og den soundbar du har købt må det på en eller anden måde kunne lade sig gøre at forbinde dem så du får fuld udbytte af den digitale lyd. Skriv venligt fabrikat og model på både dit tv og din soundbar.

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 09-09-18 07:58

Hvis du nu skrive modelnummeret på både TV og soundbar'en, så er det nemmere at finde en løsning

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 09-09-18 12:22

Citat
Det lyder også underligt at et digitalt Tv kun har analog udgang til lyd. Uden at kende dit tv og den soundbar du har købt må det på en eller anden måde kunne lade sig gøre at forbinde dem så du får fuld udbytte af den digitale lyd. Skriv venligt fabrikat og model på både dit tv og din soundbar.

Nu skriver han ikke at phonostikket/stikkene er analoge eller digitale. Da jeg for mange år siden arbejde på en lokal radiostation så jeg en masse udstyr med digitale ind og udgange i form af phonostik med S/PDIF signaler. Og jeg har lige checket mit eget gamle 42" TV, det har også en digital S/PDIF udgang, de har blot droppet skråstregen så der kun står SPDIF. Begge stereokanaler overføres i samme S/PDIF-stik.

De optiske lydkabler følger somregel Toslink standarden.