/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
DVD spærrer for TV-signal
Fra : skodkim
Vist : 355 gange
100 point
Dato : 30-06-03 14:19

Hejsa

Jeg købte for nylig en Minato DVD som jeg glædede mig meget til at sætte til mit fjernsyn.
Det gjorde jeg via scart-stik indgangen, men jeg fandt, at DVD'en blokerede totalt for det almindelige TV signal.

Så snart DVD'en var sluttet til via scartstikket kunne man kun se sort skærm på TV'et - også selvom antennekablet gik direkte i TV'et.
Lyd, tekst-TV og DVD billede gik fint igennem. Det eneste der hjalp var at tage DVD'en ud af scart-stikket eller at slukke for den på stikkontakten.

Jeg har et prosonic 20'' fjernsyn m. 1 scart indgang (ca 8 år gammelt).

Er der nogen der oplevet noget lignende?

Skodkim

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-06-03 14:55

Det kunne lyde som om der var noget bøvl i scart'en - enten selve ledningen eller måden det virker på i tv'et. Forsøg med en anden ledning først. Prøv der efter med et andet tv (hvis du kan låne et).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-06-03 14:57

Hvis dvd'en laver samme nummer på et nyt tv, kan fejlen ligge i dvd'ens scart udgang. Der sidder en kontaktfunktion, der skal koble tv'et over på dvd, så snart dvd'en er tændt. Når du slukker dvd'en skal den returnere til tv.

Kommentar
Fra : skodkim

Dato : 30-06-03 14:58

Ja, det kunne godt tænkes at det ligger i scart-indgangen.

I hvert fald har jeg gså problemer med den lille scartboks jeg lige har købt med plads til tre stik i. Når der er flere i samtidig (f.eks to videoer) forvrænges farverne.

Skodkim

Kommentar
Fra : skodkim

Dato : 30-06-03 14:58

Ja, det kunne godt tænkes at det ligger i scart-indgangen.

I hvert fald har jeg gså problemer med den lille scartboks jeg lige har købt med plads til tre stik i. Når der er flere i samtidig (f.eks to videoer) forvrænges farverne.

Skodkim

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-06-03 15:02

Det er højst tænkelig det er den boks der er synderen. Prøv at pille den af.

Kommentar
Fra : skodkim

Dato : 30-06-03 15:04

Det var før boksen kom på at jeg havde problemet

Skodkim

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-06-03 15:10

Hvor har du tilsluttet antennestikket. Hvis du kun har DVD og TV skal antennestikket sidde i TV.

sommerhilsen ans

Kommentar
Fra : skodkim

Dato : 30-06-03 15:12

Antennestiket sidder direkte i TV'et

Skodkim

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-06-03 15:12

Ups, jeg havde ikke læst hele dit spørgsmål.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-06-03 15:20

Det er sådan at når du tilslutter noget til et fjernsyn via scart, vælger fjernsysnet automatisk denne enhed som "standard". Altså så snart du tænder din DVD skifter den automatisk så det er DVDen som har "kommandoen". Muligvis kan du via din fjernbetjening trykke på en knap som muligvis kunne hedde "TV/VCR" denn knap skifter mellem tv og DVD. Hvis du ikke kan dette burde det også virke, hvis du slukker for DVDen via din fjernbetjening. Hvis du har flere scart indgange bag i dit fjernsyn har du garanteret denne knap som jeg snakker om. Ellers så prøv at kigge i bruganvisningen til din DVD. Der kan muligvis være en lignende knap på din DVD fjernbetjening. Selvfølgelig er det ikke meningen at du skal slukke din DVD på kontakten hver gang.

Alt det her ved jeg ikke, min søn hjalp mig på vej.

sommerhilsen ans

Kommentar
Fra : skodkim

Dato : 30-06-03 15:24

Hej ans

Du har fuldstændig ret i at det er sådan det burde være, men det virker bare ikke sådan.

Kun nr jeg slukker DVD'en helt (på stikkontakten) er jeg i stand til at se tv-billedet.

det må helt sikkert være en fejl

Skodkim

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-06-03 15:31

Du kan jo prøve at kontakte forretningen, hvor du købte din DVD, måske har de haft lignende problemer med andre DVDer

sommerhilsen ans

Kommentar
Fra : skodkim

Dato : 30-06-03 15:34

Jeg har prøvet at kontakte såvel Føtex, hvor den blev købt, som andre forretninger men ingen har oplevet noget lignende.

Jeg fik pengene tilbage, men tør jo ikke rigtig købe en ny hvis jeg ikke ved om fjernsynet overhovedet kan klare sådan en fætter...

Skodkim

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-06-03 15:40

Med mindre dit tv er defekt, kan det arbejde med en dvd. Husk nu lige at selve kablet også kan være en synder, ikk'?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-06-03 15:41

Nu har du jo leveret DVDen tilbage, du kunne have ringet til importøren. Jeg tror ikke at det er dit fjernsyn, der er noget galt med. Føtex kan ikke selv svare på dit spørgsmål, men ring til Føtex og få at vide, hvem, der importerer den type DVD og ring så dertil.

ans

Kommentar
Fra : bdg

Dato : 30-06-03 17:12

hej
Engang i mellem gør man det, at man klipper en bestemt ledning over i scat-stikket. jeg ved bare ikke hvilken, men vi fik det gjort af det firma som leverede dvd´en

håber det kan bruges

BDG

Kommentar
Fra : skylap

Dato : 01-07-03 11:59

Hej du kan evt prøve at klippe ledningen på ben 8 på din scart så fjerner du den aut skift,så du skal skifte manuelt til video

skylap

Accepteret svar
Fra : foxbat

Modtaget 100 point
Dato : 22-08-03 22:01

Jeg har samme problem med mit ca. 5 år gamle Samsung TV...Men jeg tog DVD'en med hen til en kammerat og testede den på hans to fjernsyn...Ingen problemer der, heller ikke når jeg benyttede mit eget scart-kabel. Så jeg er mere tilbøjelig til at tro, at det er mit fjernsyn, der er noget galt med.

Kommentar
Fra : skodkim

Dato : 23-08-03 13:21

Jeg er faktisk kommet til samme konklusion

Skodkim

Kommentar
Fra : solaris

Dato : 19-09-03 20:38

Jeg har samme problem.... Helt nyt Prosonic 14" fjernsyn og DVD. Købt i Bilka. Mærkeligt........

Kommentar
Fra : skodkim

Dato : 20-09-03 09:29

Ja, jeg har simpelthen droppet DVD indtil videre.
Det må vente til jeg engang køber et nyt fjernsyn

Skodkim

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-09-03 12:29

Lånt fra Ibasa:

Hej kandu.dk spørger
Her kommer et ibasa standardindlæg.
Du har spurgt og fået eet eller flere svar / kommentarer. Det er almindelig høflighed, at reagere på kommentarer / svar, så jeg vælger at tro, din manglende reaktion blot er en forglemmelse. Jeg vil bede dig om, såfremt der imellem svarene var noget, du kunne bruge til noget, at få lukket spørgsmålet.
Til din orientering er det / de points du har sat ind på at få en besvarelse, der kan bruges, under alle omstændigheder tabt for dig, uanset om du synes svaret / svarene er noget ævl. Så ACCEPTER venligst den kommentar du mener der ligger nærmest ”svaret”.

Kommentar
Fra : skodkim

Dato : 01-10-03 10:49

Der er ingen indlæg der endnu har løst mit problem - langt fra, desuden mener jeg generelt at have svaret på indlæg

Skodkim

Godkendelse af svar
Fra : skodkim

Dato : 01-10-03 10:51

Tak for svaret foxbat.

Kommentar
Fra : nathasja37

Dato : 26-12-03 22:34

*HEJ.*********************************************************************************
jeg har haft præcis samme problem... jeg fik det løst ved at klippe ledningerne på ben 8 ( status CVBS )video signal + ben 16 som er (RGB status) signal så virkede det hele som det skulle nu kan jeg skifte mellem TV og dvd
på min fjernbetjening til TV ved at skite mellem normal og AV1 .
Håber det kan hjælpe..
jeg tror det har noget at gøre med at mit TV er et 10 år gammel sag men et ellers udemærket panasonic TV.
*************************************************************************************