/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
Nestorm
Fra : jensviggo
Vist : 167 gange
100 point
Dato : 23-08-18 12:37

I et af afsnittene fra Emil fra Lønneberg, er der en scene, hvor han og Alfred bliver overrasket i en frygtelig snestorm. Som jeg husker det, slår de koen eller hesten ned, for at overleve kulden, kravler han ind i bughulen for at holde varmen, eller husker jeg forkert.
Det kan muligvis osse vær en film med Max Von Sydow.
Mon panelet kan hjælpe med oplysninger.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 23-08-18 17:41

Så voldsom er Emil historien ikke. Han redder sin ven Alfred der får blodforgiftning...
https://oelgodkirke.dk/fileadmin/group/742/Praedikener/Jens_Thue_Buelund/1.soendag_i_fasten..pdf

Kommentar
Fra : persens

Dato : 23-08-18 17:51

I min pure ungdom (som ligger langt tilbage!) læste jeg i Prins Valiant, om dengang han og sønnen blev fanget i en snestorm. Valiant nedlagde et kæmpe krondyr, som han fjernede indvoldene fra, så sønnen kunne ligge i læ dér, mens han hentede hjælp. Han havde også tændt et bål, så de vilde dyr blev holdt på afstand. Her var der spænding for alle pengene - ak ja, og alt endte selvfølgelig godt!!

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-08-18 19:30

Citat
kravler han ind i bughulen for at holde varmen

Von Sydow har aldrig været med i Emil..
Det er fra Indvandrerne han ´nakker´ koen for at barnet kan leve = det samme se´s i en af Star Wars filmene - sikkert også indspireret af det du spørger om.

https://imgur.com/a/fk49UVP

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-08-18 19:36

Citat
Så voldsom er Emil historien ikke. Han redder sin ven Alfred der får blodforgiftning...

Hvad med da han skulle ´slikke´ Terinen og ikke kunne får hovedet op igen? sikke mange penge der blev brugt til Læge osv = faderen var tilfreds og skålen kunne vist limes igen/ igen.

Herlig film, især med den gamle danske indtaling fra første gang den vistes i DR TV (70´rne)

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 02-09-18 12:08

Fundet fra din tråd på nettet. Var det den du søgte?
TV-serien "Indvandrerne" fra 1972 med Max von Südow og Liv Ullmann. Karl Oskar (M.v.S.) slår studen ned, sprætter maven op på den og lægger de to børn ind for at holde dem varme mens han henter hjælp.