/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Scooter genererer ikke vacuum
Fra : Brassovitski
Vist : 621 gange
100 point
Dato : 19-08-18 20:35

Hej
Vi bøvler lidt med en Gilera Stalker 50 (45 km), efter at have kørt uden problemer, har den stået i ca. 4 uger, og nu har vi konstateret at den ikke danner vacuum, så brændstofventilen (hanen) åbner ikke.
Vi har skiftet brændstofhanen, vacuum slangen, brændstofslangen, membranen, gummislangen mellem karburator og luftfilter /den var revnet, ligeledes har vi skiftet indsugningsstudsen, hvor karburatoren er monteret.
Der er stadig ikke vacuum nok til at aktivere brændstofhanen.
Vi har ikke målt kompressionen, da vi ikke har noget udstyr til det.
Maskinen har kørt ca. 12.000 km siden sidste gang der blev skiftet stempelringe.
Er der nogen der har forslag til hvad vi evt. mere kan tjekke?
Det er jo lidt underligt at den har kørt helt uden problemer, og så pludselig ikke kan starte efter at have stået ubrugt i ca. 4 uger????

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-08-18 23:16

Sug i vacumslangen og se om den kan starte/ eller der komme benzin ud af hanen.
Ellers kan en almindelig benzinhane med åben og luk måske bruges.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 19-08-18 23:21

Mig-selv! Hanen virker, der løber fint brændstof ned til karburatoren, når der suges vacuum i vacuum slangen.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-08-18 00:32

Hvis der er indsugnings membran på den, kan den være revnet = sidder mellem cylinder og karburator.
Du burde kunne mærke på kickstarter om der er kompression på den eller høre om den ´fiser´ i
pakningerne - brug eventuelt noget sæbevand, så bobler det op ved utætheder.

Starthjælp burde få den til at starte med det samme
https://www.harald-nyborg.dk/p9534/basta-diesel-og-benzin-start

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 20-08-18 06:46

Mig-selv! Som jeg skrev tidligere er der sat ny indsugningsmembran i. Den gamle så ikke ud til at fejle noget. Jeg har en aftale til kommende weekend med en der har en kompressionsmåler, så må vi lige se. Er det korrekt at kompressionen skal ligge på 8-9 bar?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-08-18 11:37

Fik ikke lige det hele med.
Jeg vil tro at 8-9 bar er rimeligt, jeg ville dog bruge PSI ved flere cylindre.
https://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/service_fejlfinding_motor.php

Jeg har dog aldrig selv IKKE kunne starte en knallert der er hamrende utæt.
Og det lyder bare utroligt at der slet ikke er det mindste vacum, har du prøvet at holde hånden over indsugningen for at mærke suget.

Og der er vel hul igennem det hele, det kunne være en fejl/prop i studsen til vacum slangen

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 20-08-18 13:25

Hej Jeg har skiftet vacuum slangen, og pustet baglæns igennem hullet i karburatoren hvor slangen er koblet på. I weekenden prøver jeg lige at lave en lille tank og kobler den på karburatoren uden om brændstof hanen, så må vi se om den vil starte. Lige nu er problemet at den vacuum aktiverede brændstof hane ikke lukker op.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 22-08-18 05:53

jeg har oplevet noget nær det samme på en Suzuki, det viste sig at være en pakdåse på krumtapen der var smuttet. så suger den vacum der.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 22-08-18 07:32

edison! Dét lyder ikke så godt. Jeg kan forestille mig det er rimelig svært at reparere.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-08-18 20:34

Citat
jeg har oplevet noget nær det samme på en Suzuki, det viste sig at være en pakdåse på krumtapen der var smuttet. så suger den vacum der.

Så burde den smide/ dryppe en hel del olie - især natten over, og selv de Simmeringe burde være nemme at skifte ud, også uden at skille motor af (med lidt snilde)
= hvis det er en 2 takter - 4 takter burde udligne over og undertryk:
https://www.google.dk/search?q=Zimmeringe&oq=Zimmeringe&aqs=chrome..69i57&sourceid=chrome&ie=UTF-8
så suger den vacum der
Motoren danner mere overtryk i krumtapshuset end den lukker ind af undertryk, men alligevel burde en ´knallert´ kunne starte op med selv en halv toppakning som tydeligt står og fiser - selv biler kan kører uden problemer - dog mister de vand og olie i stedet for.

https://www.youtube.com/results?search_query=compression+test