/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Varmtvandsbeholder vs gennemstr. vand v
Fra : Steinarr
Vist : 464 gange
100 point
Dato : 01-08-18 20:16

Hej,

Jeg er ved at total renovere et sommerhus og har brug for gode råd ang. vvs.

1. Hvilke størrelse / type varmtvandsbeholder (altså el vandvarmer) kan I anbefale (sådan at 2 personer kan tage brusebad lige efter hinanden)

2. Nu er det kun nogle gange at vi har brug for varmt vand til bruseren, og er det så ikke lidt meget at tænde for vandvarmeren bare for at have varmt vand i vandhanen? Ville det så være smart med en gennemstrømsvandvarmer i køkkenet ?(f.eks. metro mini mx4) - jeg er klar over at de kræver 16 amp + specielle vandhaner. Har dog hørt at de har det måske med at kalke til? Eller bruger moderne varmtvandsbeholdere måske så lidt strøm at gennemstrømsvandvarmere ikke giver meget mening?

Eller er der måske nogen der KUN har gennemstrømsvandvarmere i sit sommerhus?

Jer med vvs erfaring; hvis det var jeres sommerhus, hvilke løsning ville I så vælge? Alle ideer velkomne

På forhånd tak

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 01-08-18 21:27

Ville anbefale en 60l metro vandvarmer min. 3kw

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-08-18 22:11

Efter godt 25 år med elvandvarmer på 30 liter har jeg ikke brug for mere trods adskillige gange med flere overnattende. Det skal lige siges, at hårdhedsgraden der på stedet er 0 (nul), så jeg kan holde en temperatur på 70-90 grader på det varme vand. Har du et sted med kalk i vandet, vil jeg foreslå 40-50 liter og en temperatur på cirka 55 grader. Effekt på 2-3 kiloWatt (10-16 Ampere sikring).

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-08-18 13:18

Jeg har også en lille el vandvarmer, og den er stor nok til mit forbrug.
Den bliver tændt om morgen og slukkes efter en times tid, og jeg har varmt vand resten af dagen:
https://www.harald-nyborg.dk/p6352/vandvarmer-50ltr-carlsbad
Mit oliefyr bruger jeg ikke mere.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 02-08-18 23:05

Mig-selv har du hørt om bakterie flore i varmt vand?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 02-08-18 23:27

Ikke når vandet er over 53 gr.

Legionærsyge, som kan være dødelig

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-08-18 08:56

Altså - legionella er luftbåren og angriber bedst lungerne når vand med legionella forstøves - eks når der bruges de såkaldte vandsparedimser.
Opvarmet vand bruger ikke så meget strøm til vedligehold når beholderen er godt isoleret.
Monter vamtvandsbeholderen højere end tappestederne med mulighed for nem tømning via 2 aftapningshaner ( frem og retur ). Så er det ikke "gammelt vand" du skal bade i.

Kommentar
Fra : bodillouise

Dato : 05-08-18 07:27

Det går så hurtigt med at varme vandet op i de nye varmtvandsbeholder i dag, så man behøver ikke at have en meget stor beholder. Ville nok mene at en 30 l kan klare det.
Ville nok selv kigge de forskellige modeller igennem og vælge ud fra det

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-08-18 09:58

Bodillouise har ret i, at en moderne vandvarmer hurtigt bliver varm, nemlig i toppem, hvor man tapper fra. Det betyder desværre ikke, at man kan tage et bad efter otte minutters tilslutning (medmindre man kan nøjes med otte liter lunkent vand), Naturlovene gælder endnu: Det koster cirka 4,2 kiloWattsekunder at varme 1 kilogram vand 1 grad op.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-08-18 13:39

Der spares ikke noget ved kun at tænde for vandvarmeren i kort tid, men man risikerer legionella hvis den ikke holdes enten helt kold eller på mindst ca. 55°r. Det er ligegyldigt om beholdren er lille eller stor,gammel eller ny, naturlovene gælder , både med og uden kalklag.
Det koster altid den samme elenergi at få en vis mængde varmt vand.
Ved temperatur over 60° tager kalkudfældningen rigtig fart, og det er ødelæggende for varmelegemet i længden.
Tag så stor en beholder, som du har plads og råd til. stil termostaten til konstant 55°.

Gennemstrømning kræver en meget kraftigere installation, end de fleste sommerhuse har, og er giver alligevel en ubehagelig varierende vandtemperatur.