/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Køling - Nilan Comfort 300 lr
Fra : hojriiskim
Vist : 185 gange
203 point
Dato : 29-07-18 08:38

Hej. Har et 2 år gammelt hus med Nilan comfort 300 lr. Jeg undre mig over at det ikke køler huset mere om natten end det gør. I går da jeg gik i seng var der 27-28 grader i huset. Ude temperatur var 18-19. Altså vil jeg mene anlægget burde hive noget at det friske kolde luft ind i huset og dermed køle.
Lige nu kl 8.30 er der stadig 27-28 grader i huset og så siger panelet på styringen:
Status: køling
Bypass åben
Panel t15 31grader
Fugt 46%
Indblæs t2 23grader
Udsug t3 27grader
Udeluft t8 18grader
Afkast t4 25grader
Indblæs hastighed 3
Udsug hastighed 3

Jeg har indstillingen på "første skærm" til auto, 2 og 20grader. Har rettet hastighed for køling til 3 i stedet for 2. Eller er det som indreguleret af dem der monterede det.

Burde det ikke køle huset i løbet af natten? Hvorfor er der ikke kølingere, måske endda lidt varmere efter en nat med lav temperatur? Og burde der ikke komme kølingere end 23 grader ind, når der er 18 ude?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 29-07-18 10:26

Den 18 grader kolde luft bliver “mødt” af luft på 27 grader og så bliver den til 23 grader.

Er du sikker på det ikke er et ventilationsanlæg?

Nøjes med at blæse den kølige luft ind.

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 29-07-18 11:06

Jo det er "bare" et ventilationsanlæg. Men over en hel nat hvor den hiver 18 grader kold luft ind, hvorfor køles huset så ikke mere? Ned til de 23 eksempelvis?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 29-07-18 11:11

Fordi konvektionen varmer de 18 grader op til 23 grader når den møder de 27.

Derfor bæs de 18 grader ind

Bæs = blæs

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-07-18 18:07

Årsagen er simpel. Dels er anlægget så lille som det er, dels kan en Comfort ikke køre 100% bypass som storebrødrene og anlæg af andre fabrikater. Den luftmængde Comfort'en kan præstere svarer til ca 1/2 gang luftskifte pr time, og selvom der aktivt køles på denne luftmængde kan du slet ikke transportere nok varme ud af huset. Forestil dig en spand under en stor vandhane. Åben denne (varmebelastningen). Bor et bette hul i siden af spanden - ø6 eller ø8. Du oplever at vandstanden stiger og der skal lang tid uden åben vandhane til før vandet er nede. Skal du effektivt begynde at køle, skal lufttemperaturen ned og fugten fra luften fjernes. Luftskifte på allermindst 2xh og helst op mod 6 - 8 xh , så hjælper det. Det er meget nemt at gennemskue når man regner lidt på det. Dine vinduer lukker formentlig flere kW ind direkte eller indirekte. Dine apparater og lamper spilder måske en kW varme eller mere. Hver person i huset afgiver svarende til 120 - 130W osv osv. Udeluften er så varmt, fuld af vand (høj relativ fugtighed). Så du kommer ligesom ingen vegne. Gør som andre massivt gennemtræk om aftenen, eller køb et klimaanlæg. Du kan aldrig køle effektivt med så lille et ventilationsanlæg.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-07-18 18:13

Så de 23° er fordi anlægget ikke fysisk kan køre 100% bypass. Der ligger lavsimpelt i konstruktionen. Og årsagen det ikke hjælper noget, er simpelt pga ydelsen. Havde anlægget 4 gange kapaciteten OG køling på, der kunne nedkøle fra de 28-29° vi har haft ude meget længe ned til 15° kunne man skabe et ret fint indeklima. Når det så er vinter er sådan et anlæg sindsygt overdimensioneret. Det næste er anskaffelsesprisen, set i forhold til det du har i dag.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-08-18 11:56

varmekapaciten i luft er ca. den samme som i glas og mursten. Men varmekapaciten måles i forhold til massen , og luftes massetæthed er er ca en 5 tusindedel af stenenes. så du skal skifte luften til kold nogle hundrede gange før det rigtig batter noget.

det gør man ikke med et lille comfort anlæg. i løbet af en nat