/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
DNA og ægdonation
Fra : ingelein
Vist : 411 gange
100 point
Dato : 27-07-18 14:51

Mit barnebarn har doneret æg til en fertilitetsbehandling.
Formålet kan være OK, men i grunden er jeg lidt stødt over at hun kan dele DNA fra sine forfædre ud uden at have de nærmestes tilladelse.
Et tænkt SCENARIE.
Det menneske, der kommer ud af denne donation begår en forbrydelse og DNA kan sættes i forbindelse med i hvert fald ægdonoren og muligvis nær familie.
Er der nogen, der kan svare mig på dette hypotetiske SPØRGSMÅL?
Ingelein

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 27-07-18 15:03

Ikke andet, end at eksemplet er korrekt.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 27-07-18 16:32

I så fald bør det ikke kun være ægdonoren, som skal give tilladelse.
Ingelein

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 27-07-18 16:34

Er du ikke død og borte, når barnet bliver så gammelt, at det kan lave noget kriminelt?

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 27-07-18 16:46

Rent teoretisk er jeg ikke død. Min mor blev 99,6 år gammel, men mine børn og andre børnebørn bærer jo samme DNA. Som jeg skriver, er jeg interesseret i det juridiske aspekter.
Ingelein

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 27-07-18 16:52

Mig bekendt, er der slet ikke taget stilling til den problematik, og du kommer - med stor sandsynlighed - heller ikke betragtning, som ansvarlig for den evt. kriminalitets udførelse.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 27-07-18 17:20

Interessant spørgsmål.
Jeg må lige ringe og aftale med mine søskende, hvad jeg gør,..... Inden jeg i nat tager i byen og uddeler hævelse til de unge damer....

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 27-07-18 18:50

At du orker i denne VARME. ??
Ingelein

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 27-07-18 21:03

Nej det skal man ikke. Lige som familen ikke skal bestemme hvem man skal giftes med, have børn, komme sammen med mm.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 27-07-18 21:31

Nu snakker vi ikke om "romantikken", men om juridiske konsekvenser ved DNA sammenfald.
Ingelein

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 27-07-18 21:34

Som jeg skrev, så er der ingen juridiske konsekvenser ved den "handling"

Accepteret svar
Fra : dogvillestar

Modtaget 100 point
Dato : 28-07-18 06:03

Sikke noget vrøvl, det med at 'skulle have tilladelse'!!!

Det er hendes krop, hendes æg, så hun bestemmer suverænt.
Ville I kræve samme tilladelse til at hun blev gravid på normal vis? Og vælge med hvem?
Vi lever trods alt ikke i Victoriatiden mere!
Både ved ægdonation, og ved en 'normal' graviditet , giver man 50% af familiens arvemasse videre, men resultatet er det samme - et barn.

Mht. til DNA'et i en evt. kriminalsag, så vil denne DNA både have dit barnebarns DNA og faderens DNA, hvilket giver barnet en hel egen DNA profil der er en blanding af de to's DNA.

Det eneste teknikerne ville kunne se, var at dette, nu kriminelle barn, er i familie med f.eks dig via DNA prøven. Men barnets DNA ville afvige fra f.eks dit DNA, på rigtig mange markører.
Men det kræver jo at politiet i forvejen har dit DNA

Du ville ikke kunne 'hænges op' på en forbrydelse dit barnebarn har begået pga. DNA, da de vil være forskellige, men de ville kunne se at I er beslægtede, og nok spørge lidt ind til familieforholdene

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 28-07-18 09:15

Tak for svaret dogvillestar.

Kommentar
Fra : dogvillestar