/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Klør.
Fra : sigfrid
Vist : 357 gange
200 point
Dato : 21-07-18 09:46

Hej med jer.
Jeg har altid fået at vide, når man klipper kløerne tit gror de ikke så hurtigt, men jeg syntes det virker til at de gror hurtigere på min hund, har det noget med alder at gøre, han er næsten 10 år.
Nogen med erfaring på det område.
V.H Sigfrid.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 21-07-18 15:17

https://www.hunde-forum.dk/forum/forum/topic/29642-hvor-ofte-klipper-i-kl%C3%B8er-og-bader-hunden/

JEG TROR DET ER LIGESOM VI MENNESKER, DER ER FORSKEL PÅ HVOR MEGET VORES NEGLE VOKSER.
DET KAN HAVE NOGET MED KOSTEN AT GØRE.

HUNDE DER BOR I BYEN SLIDER OGSÅ DERES KLØER HURTIGERE PÅ FLISER OG LIGN.

DU MÅ ANSKAFFE DIG EN "HUNDE NEGLEKLIPPER" SÅ ER DET NEMT ORDNET.

MVH AG112

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-07-18 15:31

Jeg sagde farvel til min gamle golden, Silke, d 30. Januar i år.
Hun blev næsten 16 år.

Da hun var helt ung, klippede jeg hendes kløer ret tit, men bare lidt af gangen. Det kunne jeg gøre med en "tre-i-en" - negleklipper til mennesker.
Efterhånden blev hendes kløer tykkere, så der skulle en rigtig "klosaks" til. Jeg kikkede poterne efter ca 1 gang om ugen, og klippede spidserne af de kløer, jeg kunne klippe lidt af uden at komme til at klippe for meget af.
Tit var det bare nogle få kløer, der kunne klippes lidt af. En ung og aktiv hund slider kløerne, hvis den går på fliser eller andet hårdt underlag.

Med alderen blev Silke mindre aktiv. Vi gik næsten kun ture på mark og i skoven. Og så skulle kløerne klippes oftere. Men i de sidste par år, hun levede, voksede hendes kløer faktisk ikke ret meget, -eller slet ikke. Jeg holdt øje med dem, men for det meste var der ikke noget at klippe af. Kløerne blev tykkere, men ikke længere.
Jeg tror slet ikke jeg klippede noget af det sidste år, hun levede. Jeg masserede hendes poter og smurte trædepuder og hver enkelt klo og neglelejet ind i kopattesalve hver dag, men der var ikke mere brug for klosaksen.
Selv om en gammel hund måske ikke mere har behov for at få klippet kløerne ret tit, så har den stadig behov for den daglige omsorg. Silke fik børstet tænder (og pels) hver dag i de sidste 5-6 år, hun levede. Og hun fik masseret trædepuder og negle med creme. Det gør huden mere robust, så hun bedre kunne tåle is og salt når det blev vinter. Jeg masserede også hendes ben -uden creme- så vi fik løsnet op for spændinger på grund af gigt.

Jeg synes det var vidunderligt at nusse og massere hende og opleve, at det faktisk hjalp hende til at leve med alderdommens skavanker..
Hun trivedes så godt, at hun ikke blev aflivet. Hun var glad og frisk lige til hendes sidste dag, hvor vi gik 2 dejlige ture sammen. Den 3.tur den dag kunne hun ikke klare. Hun kollapsede efter få skridt. Og jeg hjalp hende hjem igen, hvor hun faldt sammen i entreen.
Jeg hjalp hende om på siden, så hun lå behageligt. Og så lagde jeg mig ved siden af hende med en vaskeklud og en skål koldt vand, så jeg kunne væde hendes læber og tørre hendes øjne og snude og holde om hende.
Og efter et par timer sov hun stille ind i min favn..

Silke var min 7. hund. Ingen af de andre hunde havde sovet ind af sig selv. Alvorlig sygdom var aflivningsgrunden hos 3 af dem. Og 2 blev aflivet på grund af aggression. Den sidste af de 6 tidligere hunde var en berner sennen, der blev 13 år, en høj alder for racen. Hun blev aflivet, men ellers ville hun nok være død af alder, for hun var holdt op med at spise. Hun ville ikke leve mere.

Nu har jeg lille Lærke. Hvis hun bliver gammel, så vil hun få al den omsorg og kærlighed, hun har brug for. Hun vil kun blive aflivet ved smertefuld sygdom. Eller ulykke, selvfølgelig..
...men Lærke er bare 5 måneder. Så vi har rigtig mange dejlige år til gode sammen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-07-18 21:22

Vor lille Debbie på snart 12 år får kun klippet negle når den skal klippes,
og det er min 5. og sidste hund.

Måske vokser dens negle lidt mere, når den nu ikke går så meget.

Og jeg vil måske gerne have en ny ung hund til den tid,
men så er jeg over 80 år og må have nogle,
der kan overtage den efter mig, og det har vi ikke.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 200 point
Dato : 21-07-18 22:10

Svendgiversen, jeg håber at lille Debbie bliver rigtig gammel. Er hun ikke en lille puddel? De kan godt runde de 20 år, hvis de lever sundt og godt.. Det er så hyggeligt med en rigtig gammel og sund hund.
Jeg håber da at min nye lille Lærke også bliver nær de 20 år. Så er jeg godtnok 90 år til den tid, men som 90 årig kan jeg da sikkert godt klare at have en lille gammel hund!

Vi vil jo helst heller ikke undvære en hund i de sidste årtier af vores liv, vel?

Jeg tror ikke at neglene vokser MERE på en gammel hund. De bliver bare ikke slidt så meget...

Godkendelse af svar
Fra : sigfrid

Dato : 22-07-18 07:28

Tak for svaret Birgitta.
Trist med Silke, men flot alder og pøj pøj med Lærke.
V H. Sigfrid.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-07-18 12:50

Tak for accepten af mit svar, Sigrid. Og tak for gode ønsker for bette Lærke.