/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
stige, brug af
Fra : warrior
Vist : 366 gange
50 point
Dato : 11-07-18 22:26

Hej, jeg skal have malet bagsiden af en garage der består af en trævæg. Jorden hælder til siden, så det er risikabelt bare at sætte en stige i jorden og kravle op. Kan man bygge noget op som underlag for at stigen står stabilt?
Mvh.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 11-07-18 22:32

Du kan jo bruge en større spånplade, som du nivellerer op, ved at sømme nogle lægter på den laveste del til den kommer i nogenlunde vatter, evt. suppleret med nogle lægter midt på, afhængig af længden på spånpladen.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-07-18 04:16
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-07-18 09:14

Ikke gennemtænkt forslag:

2 5 x 5 cm stolper bankes inden for stige bredde lodret ned i jorden.

Eller

Tov bindes fast i nederste trin og så rundt om huset og så i den anden side af nederste trin.

Som sagt et ikke gennemtænkt forslag

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 12-07-18 10:25

Er meget enig med Eyvind. Jeg plejer bare at lægge et stykke lægte mod stigens vanger, og slå et stykke vandrør ned i jorden, til at holde lægten på plads.
Har brugt det i årevis, også som prof murer. Uden uheld.

Kan selvsagt ikke bruges på fliser eller beton.

Den med pladen, tror jeg ikke på, kan nemt skride.

M.

Kommentar
Fra : warrior

Dato : 12-07-18 11:13

Som jeg har forstået det BINDER du en lægte om det korteste ben som forlænger og stikker benet ned i røret som er banket i jorden? (Jeg skal male væggen og flytte stigen adskillige gange?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-07-18 11:25

Lav en ´bænk´ der er i vatter med grunden, af lægter og brædder på siden så stigen ikke glider baglæns.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-07-18 11:27

Eller et reb inde fra garagen og ud til bagsiden, som så holder stigen.

Kommentar
Fra : warrior

Dato : 12-07-18 11:31

Det er ikke så meget bagud der er problemet. Jorden hælder sideværts ,så det ene ben er alt for kort.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-07-18 11:38
Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 50 point
Dato : 12-07-18 17:26

Et kraftigt brædt og to skruetvinger til side skråningen, så er den hjemme

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 12-07-18 19:31

Citat
Det er ikke så meget bagud der er problemet. Jorden hælder sideværts ,så det ene ben er alt for kort.

Så har jeg fuldstændig forstået mis. Beklager dybt. Troede det var bagud.

Igen.....ville jeg bruge Eyvind`s forslag.

M.

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 13-07-18 05:45

Sav af stigens ene ben af så det passer med hældningen

Eller køb dog det forlængerben, så du kan få din stige til at stå lodret på skråt underlag.

Og undersøg lige om dine forsikringer er i orden, testamentet skrevet og tingene er i orden for dine efterladte, hvis du alligevel bruger nogle af ovenstående farlige løsninger!!

http://www.wibeladders.dk/stiger-og-stilladser/fritstaende-stiger/tilbehor-fritstaende-stiger/stotteben-til-trappestige/

http://www.wibeladders.dk/stiger-og-stilladser/fritstaende-stiger/tilbehor-fritstaende-stiger/stigefod-aspasd/

Der er også løsninger der passer til din stige. Ellers lej en sikker stige i de par dage du skal bruge den!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-07-18 10:31

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-07-18 10:43

Den garage er nok ikke højere end 3 meter.
Hvad med lige at grave ud til det ben der er for langt.

Eller skrue en pensel på en rundstok. ??

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 13-07-18 11:08

Ja, der er mange problemer til i denne verden.
En skrånende stige, kan blive til raket videnskab.
Foreslåede indkøb af tilbehør og ekstra udstyr.

Hvad med en rådgivende ingeniør. Eller kontakt til arbejdstilsynet.

Akja, hvordan klarede vi opsætning af stiladser og stiger, på skrånende grunde ??
Det har vi prøvet, hundrede vis af gange.

Grav nu det lille hul, som foreslået, til det ene ben. Og den potte er ude.

Men husk endelig at der kun må bruges een hånd i på en stige.

M.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 13-07-18 18:09

Ja, og min far og jeg kørte rundt på cykel med træ stigen under armen og malerspanden i bagagebæreren

Nu kan man købe alverdens ting....
https://nettbutikk.holehagesenter.no/products/niwaki-tripod-stige

Godkendelse af svar
Fra : warrior

Dato : 14-07-18 08:46

Tak for svaret Eyvind.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-07-18 08:50

Super og det er jo netop malevejr i dag. ??????