/ Forside/ Interesser / Fritid / Sport / Spørgsmål
10  Klaudi 1810
Navn.
Fra : sigfrid
Vist : 353 gange
200 point
Dato : 26-06-18 07:36

Nu har jeg hørt mange gange vores landsfodboldstræner kaldet Åke men staves Åge har man ikke nogen K i Norge eller hedder han rigtigt Åge.
Hilsen Sigfrid.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 26-06-18 07:56
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 26-06-18 08:39
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 26-06-18 08:41
Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-06-18 08:57

Et er hvordan det staves, noget helt andet er, hvordan det udtales i andre lande.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-06-18 09:05

Citat
har man ikke nogen K i Norge

Jo det har man

https://nn.wikipedia.org/wiki/Det_norske_alfabetet

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 200 point
Dato : 26-06-18 15:51

De fleste i Danmark vil nok udtale Åge med et "blødt" g og mere lægge vægt på Å

Nordmændene, der tror jeg de lægger mest vægt på g, så det for mange kan komme til at lyde, som om de udtaler det ÅKe.

Det kan vel også være ligemeget, hvordan det udtales. I dette tilfælde er der vist ingen tvivl om at det er den danske landstræner, der er tale om.

God kamp om lige om lidt

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 26-06-18 21:05

Aage, det er Åke på norsk; men det udtales i dag Åå’e i Danmark. Og det kommer jo fra det oldnordiske aki, en ane, en forfader, kendt fra en anetavle. På tysk Ahne, og også på det sprog findes dette fænomen, der kaldes klusiv-svækkelse. Om du siger k, er det en klusiv, en lukkelyd: halsen snører sig sammen, til presset bliver tilpas stort, så k-et undslipper. Gennem tiderne har vi på kontinentet blivet inkontinent, , på lyden! Først var k, så blev det ch, og tilsidst bare h.
https://udtale.wordpress.com/2011/12/27/en-kommentar-til-blode-ger/

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 27-06-18 10:52

Citat
har man ikke nogen K i Norge
Ikke mere, desværre De har haft. Men en stormfuld nat i det tidlige efterår listede Putin og hans lejesvende ind over grænsen til Norge og stjal deres K Uffemanden, bedre kendt som surmuleren fra Venstre, advarer nu i kroniker i div. dagblade om, at det er begyndelsen til en besættelse af hele det gamle Vesteuropa. "Russerne vil komme væltede indover grænserne, dels i store flokke og dels med såkaldte immigrantbåde, udelukkende med det formål, at stjæle hele det gamle Vesteuropas alfabet

Derfor er Danmark gået i forvar-samarbejde sammen med 9 andre EU-lande,(GB, er dog på vej ud af EU.) i en såkaldt, "ikke en EU-hær" - men EU-hæren bliver lynhurtig en realitet (det er ikke noget Uffe siger, men noget onkel Tommy påstår.)

Så, jo, det er squ russerne vi skal være bange for.

Tak for lån af tråden, men du efterlyste selv hvor det norske K er blevet af.

Godkendelse af svar
Fra : sigfrid

Dato : 02-07-18 08:34

Tak for svaret ans.
Ja nu gik det jo ikke så godt med fodbolden . Du har nok ret det er bare udtalesen der er galt med,
så det lyder forkert, jeg tror der er folk i Norge der heder Åke også.
Hilsen Sigfrid.