/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Uret i Windows 10 går 2 timer forkert?
Fra : storemolle
Vist : 408 gange
70 point
Dato : 20-06-18 01:20

Jeg har lige skiffet batteriet i min pc med det beste batter produkt på market men den bliver sætte klokken 2 timer bagud hele tiden?

Hvad betyder det ?

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 20-06-18 05:05

Det betyder at du måske har sat uret til en forkert tidszone!
Eller sat et defekt batteri i

Check allerførst om uret går rigtig i din BIOS.

Hø. Klik på uret og vælg Juster dato og tid.

Sæt Tidszone automatisk kan vælges, eller du kan sætte uret til --> UTC (+1:00) København, Stockholm, Oslo, Madrid, Paris

Kommentar
Fra : storemolle

Dato : 20-06-18 06:07

Jeg var inde i bios`en lige efter jeg har sat det batteriet i rette uret.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-06-18 09:31

Windows 10

Højreklik på nede på uret.
Vælg "juster dato og klokkeslet"
Under "dato og klokkeslet" > klik på pilen i kassen tidszone
Vælg > (UTC +01:00) København stockholm osv
Så bør dit ur straks rette ind.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 20-06-18 09:45

Klik p Start og derefter på tandhjulet, og klik på Tid og sprog, og på Dato og klokkeslet. Check at tidszonen står til UTC+1:00 og at Tilpas automatisk til sommertid er slået til. Gå længere ned. Under Relaterede indstillinger er der øverst et punkt som hedder Flere indstillinger for ......., klik på den. Så kommer der et vindue hvor du under Dato og klokkeslet kan klikke på Indstil dat og ....... Hvis du vil stille uret med det samme så klik på knappen Skift dato og klokkeslet. Ellers klik på fanebladet Internettid. Hvis der står Denne computer er indstillet til at synkronisere ....... så bør alt nu være ok, især hvis der står tider for seneste og næste synkronisering. Står der andet så klik på Skift indstillinger og sæt flueben i Synkroniser med ...... som standard vil Windows vælge time.windows.com hvilket er udmærket. Klik på Opdater nu og se om den gør det. Gør den ikke det så må du kigge på din firewall.

Kommentar
Fra : storemolle

Dato : 20-06-18 10:19

Det står helt korrekt.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 20-06-18 11:11

Har du også klikket på knappen Opdater nu, og hvad skiver den så?

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 20-06-18 12:01

Check det batteri du har sat i PC'en!
Kunne tyde på at det måske er fladt!

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 20-06-18 12:47

Citat
Check det batteri du har sat i PC'en!
Kunne tyde på at det måske er fladt!

Du har i princippet ret, men så ville han efter al sandsynlighed få en fejlmelding under opstarten.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-06-18 01:08

Det kræver en forklaring, hvorfor tidszonen i windows styresystemet skal stilles korrekt.
Det er rigtigt at uret i computeren kører på batteriet, når den er slukket.
Når windows systemet startes bruger det i første omgang tiden fra computeren (den du ser i bios).
Men derefter vil den , hvis der er internetforbindelse, hente tiden fra en server et sted i verden. Denne tid justeres så til at passe med den indstillede tidszone. Derefter stilles også computerens ur med windows tiden fra internettet.
Hvis du så i windows har indstillet forkert tidszone vil også dit computerur blive stillet nogle hele timer forkert.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 21-06-18 09:11

Check lige tidszonen een gang til. Er du helt sikker på at den står til UTC+1:00 og ikke UTC-1:00? Det giver nemlig en forskel på to timer. Hvis der står UTC-1:00 så kommer uret netop til at gå to timer bagud.

Kommentar
Fra : storemolle

Dato : 21-06-18 10:14

Den står korrekt, men Jeg bruger US English Version af Windows 10 Pro.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 21-06-18 12:32

Sproget kan ikke have nogen betydning for dette. Tidszonerne er vedtaget internationalt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-06-18 10:22

Batteri.......................nu er det vel det lille knapbatteri vi taler om.

Hvis knapbattriet er fladt, så er det ikke bare uret som går forkert men der kommer også en melding på skærmen om at du skal indstlille andet hvergang computeren har hvilet et par dage.

Højreklik nede på uret og vælg "juster dato og klokkeslet"

Ser det sådan ud:
https://picee.dk/3485-tidogdato

Kommentar
Fra : storemolle

Dato : 26-06-18 10:23

Det virker som om problemet hat løst sig selv.

Kommentar
Fra : storemolle

Dato : 26-06-18 17:22

Problemet er tilbage.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-06-18 11:15

Starter du computeren med en CD/DVD eksempel i live udgave.
Opholder din computer sig i Danmark.

Vi prøver at hjælpe ved at stille spørgsmål, og ville det være en god ide hvid du gad svare, så vi kan hjælpe ud fra dine svar.

Citat
Batteri.......................nu er det vel det lille knapbatteri vi taler om.

Hvis knapbattriet er fladt, så er det ikke bare uret som går forkert men der kommer også en melding på skærmen om at du skal indstlille andet hvergang computeren har hvilet et par dage.

Højreklik nede på uret og vælg "juster dato og klokkeslet"

Ser det sådan ud:
https://picee.dk/3485-tidogdato

Kommentar
Fra : storemolle

Dato : 28-06-18 12:08

Sprøgsmål 1 og mit svar : Nogle men det en USB Nøgle med Ubuntu Mate 18.04 64 bit USB Nøgle.

Sprøgsmål 2 og mit svar : Ja.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 29-06-18 01:13

OK nu nærmer vi os noget. Det kunne have været rart hvis du fra starten havde gjort os opmærksom på at det var Linux du kørte med.

Mange Linux versioner går ud fra at uret i PC'en er stillet til UTC, og laver det selv om til, i dette tilfælde DNT eller DST når det vises på skærmen. Så prøv at stille uret til UTC og check tidszonen i din Linux.

Jeg ved ikke om din Ubuntu Linux selv kan hente tiden fra en tidsserver, men det skulle bestemt ikke forbavse mig.

Foresten, er det uret i din BIOS som hele tiden er to timer bagefter? for det svarer jo netop til UTC, og så er det hele jo som det skal være. For hvis den henter tiden fra internettet så vil den jo netop gemmet det som UTC. Du skal blot sørge for at din Linux er stillet til den rigtige tidszone for at få tiden vist rigtigt på skærmen.

Kommentar
Fra : storemolle

Dato : 29-06-18 01:30

I køre dual boot Windows 10 pro og Ubuntu,og der er ingen problemer med min linux klokke.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 29-06-18 13:03

Nu er det helt tydeligt for mig at dit problem er at din Ubuntu Linux hele tiden sætter dit ur til UTC-tid. Faktisk er det sådan de fleste servere kører. Men der findes løsninger på dette. Både hvor Linux kører med BIOS-uret sat til lokal tid og hvor Windows køre med BIOS uret sat til UTC. Du kan læse om det her:

http://ubuntuhandbook.org/index.php/2016/05/time-differences-ubuntu-1604-windows-10/

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 70 point
Dato : 01-07-18 19:29

Yes - det er Linux ubuntu som "flytter" uret.
Det gør den også hos mig...........................Jeg har endnu efter 20 år ikke fundet fejlen.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 01-07-18 20:11

Citat
Det gør den også hos mig...........................Jeg har endnu efter 20 år ikke fundet fejlen. [Surmuler]

Så har du svaret i mine seneste kommentarer og ovenstående link.

Kommentar
Fra : storemolle

Dato : 03-07-18 07:45

Jeg kunne ikke få denne ubuntu guide til at virke i terminalen?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-07-18 15:33

Joh tak Søren, men ubuntu har nu fået sin egen bærbare computer, og ellers bruger jeg live ubuntu til redning og styring af besværlige harddiske.

Godkendelse af svar
Fra : storemolle

Dato : 07-07-18 00:25

Tak for svaret Eyvind.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-07-18 09:34

Øh selv tak - men det er jo Søren som har leveret svaret.