/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Undervisning / Spørgsmål
10  Balcanard 580
Forskel på olie.
Fra : Mosebaek
Vist : 593 gange
100 point
Dato : 19-06-18 12:37

Jeg har en gammel kompressor, der efterhånden trænger til en slant olie. Kan jeg hælde alm. motor olie på den?? For år tilbage hældte jeg kompressor olie på den.

Jeg har også noget Hydraulik olie stående. (Uvist af hvilken grund) Men det er nok ikke gangbar.

Altså: Kan jeg bruge motor olie til en kompressor ???

M.

Kommentar
Fra : poten

Dato : 19-06-18 13:11

Spørg hellere forhandleren af sådanne kompressorer...

Du kan jo komme gevaldig galt afsted hvis du ikke bruger den rette olie

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 19-06-18 13:44

Citat
Spørg hellere forhandleren af sådanne kompressorer...

Forhandleren, hvor er han ? Det er een der faldt af en tømrermesters bil. Min svoger købte den billigt. Jeg købte den af svogeren. Den manglede hjul og håndtag. Byggede den selv op, så den var brugbar. Det er nok 25 - 30 år siden. Så det hele er jo lidt svævende.

M.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 19-06-18 14:54
Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 19-06-18 18:41

Den skal have rigtig kompressorolie, dvs syrefri olie.
Og du bør tømme det gamle olie af og så fylde nyt på

Kommentar
Fra : poten

Dato : 19-06-18 20:48

Citat
Så det hele er jo lidt svævende

Svævende spørgsmål får jo i reglen et svævende svar...

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 19-06-18 21:45

Citat
Svævende spørgsmål får jo i reglen et svævende svar...

Jo såmænd....men der kunne jo være et guldkorn imellem.

Jeg har googlet lidt på emnet. Det ser ud til at hver mærke kræver netop deres olie. Men mon ikke det er en reklame stunt, i stil med biler.

Jeg har haft mange Opel biler i tidens løb, og i alle instruktionsbøger står der at man skal bruge Opel olie. Jeg har nu aldrig hørt at Opel er olie producent.

Er sikker på min gamle kompressor sagtens kan køre på en universal kompressor olie.

Desværre har vi ikke en Biltema, her i byen. Men jeg må have startet rollatoren op, og ud at lede.

M.

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 20-06-18 01:54

trimare46
Hvorfor skal den være syrefri ?

Jes

Kommentar
Fra : poten

Dato : 20-06-18 09:00

Citat
Er sikker på min gamle kompressor sagtens kan køre på en universal kompressor olie.

Så er problemet jo løst - ellers plejer Google jo at være en god ven til at finde oplysninger i

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-06-18 09:37

Der er en god grund til, at olie til en kompressor hedder kompressorolie................tror jeg nok.

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 100 point
Dato : 20-06-18 17:50

Fyld du kun roligt en motorolie på dyret.
Da den blev bygget havde man ikke opfundet kompressorolie

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 20-06-18 18:45

Ta`r jeg fejl så ret mig:
I bund og grund er en kompressor, samme system som en 1 cyl. motor. Den drives ikke ved egen kraft, som en forbrændings motor, men ved EL. Gætter mig til, den består af en stempel med ringe, som en forbrændings motor. Men i modsætning til FB motor, er der ingen krumtap der får energien fra forbrændingsrummet. Her presses der bare luft fra "forbrændingsrummet", ned i en tank.

Er vi enige ?? Godt!!!!! Altså må den også kunne køre på alm. motorolie. Det er vel kun smøreegenskaber, det kommer an på. Forøvrigt kun stænksmøring i denne her, som i en mindre B&S motor.

M.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 20-06-18 22:06

Fuldstændig korrekt.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 20-06-18 22:08

Af hensyn til stænksmøringen skal du nok ikke bruge alt for tyk olie.

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 22-06-18 11:37

Tak for svaret dabj. Jeg fylder motorolie på, så må vi se om den leverer "varm" luft.

M.