/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
Erstatning ved flyaflysninger
Fra : flyforsinkelse
Vist : 134 gange
20 point
Dato : 14-06-18 14:06

Jeg har et spørgsmål til flyaflysninger og erstatninger. På de fleste erstatningsfirmaers websites og andre websites i øvrigt, står det ofte fremført, at en flyaflysning skal være på mindst 2 timer for, at den kan blive relevant ift EC 261/2004 og erstatningskrav. Men efter at have nærlæst EC 261/2004 , så har man så vidt jeg kan se, mulighed for 50% erstatning ved enhver forsinkelse, også under 2 timer, blot såfremt at ens flight blev aflyst. Uanset om flyselskabet tilbyder alternativ flybillet, og uanset om man ankommer med under 2 timers forsinkelse til slut-destinationen. Jeg kigger her på artikel 7.2.

Så spørgsmåler, om man kan få erstatning ved flyaflysninger - selv om den endelige forsinkelse er under 2 timer?

tjek EC 261/2004 her: http://flyjura.dk/docs/EC-261-2004.pdf

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-06-18 14:38

Kommentar
Fra : poten

Dato : 14-06-18 14:57

Det finder du jo sikkert nok ud af...

Så kan du jo altid give en tilbagemelding.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 14-06-18 15:05
Kommentar
Fra : rotw

Dato : 14-06-18 18:10

Nej

Artikel 6

Forsinkelser

1. Hvis et transporterende luftfartsselskab med rimelighed forventer, at en flyafgang bliver forsinket ud over tidspunktet for den planlagte afgang

a) med to timer eller mere for alle flyvninger på 1500 km eller mindre eller

b) med tre timer eller mere for alle flyvninger inden for Fællesskabet på mere end 1500 km og for alle andre flyvninger på mellem 1500 km og 3500 km eller

c) med fire timer eller mere for alle flyvninger, som ikke falder ind under a) eller b).

tilbyder det transporterende luftfartsselskab passagererne

i) den bistand, der er specificeret i artikel 9, stk. 1, litra a), og artikel 9, stk. 2

ii) den bistand, der er specificeret i artikel 9, stk. 1, litra b) og c), når det nye afgangstidspunkt med rimelighed kan forventes at være senest dagen efter det planlagte afgangstidspunkt

iii) den bistand, der er specificeret i artikel 8, stk. 1, litra a), når forsinkelsen er på mindst fem timer.

2. Bistand skal under alle omstændigheder tilbydes inden for de tidsfrister, der er anført ovenfor i forbindelse med hver enkelt afstandskategori.

https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32004R0261:DA:HTML