/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Hvilke farver i stikket
Fra : ponda
Vist : 305 gange
35 point
Dato : 11-06-18 20:16

Har købt et brugt komfur, der er ikke stik på og det var jo ikke et problem da jeg selv har et.
5 ben, 380 v.
Men kan ikke huske hvad rækkefølge ledningerne skal sættes i.
Hvem kan hjælpe.
Mener at det var blå, brun, jord,sort, sort, Jeg havde før.
Men der er 2 brune på denne ledning så hvad gør jeg.

Kommentar
Fra : ponda

Dato : 11-06-18 20:22

Det er et voss 1825

Kommentar
Fra : ponda

Dato : 11-06-18 20:25

Ledningen sidder korrekt i komfuret bagved.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 11-06-18 20:26

Få fat i en autoriseret installatør. Det der må du slet ikke rode med selv

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-06-18 21:58

Hvis du er i tvivl, vil jeg sekundere Bille.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 11-06-18 23:52

Jeg stod engang i en lignende situation, hvor jeg havde købt ny vaskemaskine, og først da leverandøren var kørt igen så jeg, at stikket på maskinen var af de nye, med to ben. Men stikket på væggen var bergnet til de gammeldags med mange "ben".

Jeg ringede til forhandleren, som gerne ville give mig et af de "gamle" stik, og frarådede mig meget kraftigt, at rode med det selv.

Men pengene var små, så jeg kviede mig.

Jeg endte med at ringe til min bror, som er en habil handyman.
Min bror anbefalede mig, at åbne stikket på væggen, så jeg kunne se hvordan de forskellige farver ledning sad, og så montere stikket, så farverne passede med stikket på væggen.

Og det virkede.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 12-06-18 04:45

Du skriver at de sidder rigtigt på komfuret. Så har du jo hvordan farverne skal sidde i stikket?

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 35 point
Dato : 12-06-18 10:12

Jeg går ud fra at du har et 5 benet stik

Skru dækslet af og læg det foran dig med benene peget væk fra dig.

Nu vil der måske stå nogle bogstaver/tal ved hvert ben

N - F - J - F - F ...................eller N - L1 - J - L2 - L3

N - skal være lyseblå eller blå

F - kan være sort eller brun

J - skal være gul/grøn

F - kan være sort eller brun

Den ene sorte kan have en hvid stribe.

Når elektrikeren kommer kan du spørge om det passer med din installation.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-06-18 15:58

Det er jo rigtigt som Eyvin skriver. Der er bare det ved det at det ikke er altid at disse farver passer i praksis. Det er absolut farligt at gå ud fra noget med farverne.

Den eneste regel, som skal overholdes er , at hvis der er en gul/grøn må den kun bruges som beskyttelsesleder ( jordledning) . Men selv den regel har jeg oplevet at fagelektrikkere har forsyndet sig imod.
Så lad en fagmand med fuld ansvarsforsikring lave den tilslutning.

Det er ikke normalt at et komfur skal have 3 faseledninger.
De nyere bruger ofte kun 230 V

Godkendelse af svar
Fra : ponda

Dato : 12-06-18 16:03

Tak for svaret Eyvind.
Fandt ud af det selv, men dejligt med et svar ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-06-18 19:31

Citat
De nyere bruger ofte kun 230 V
- men min induktions kogeplade bruger 2x230 volt hvor ledningerne fra kogepladen er tilsluttet egen gruppe:

Blå > nul
Gulgrøn
sort > L1
sort > L2

Brun > L3 tilsluttes et andet sted i køkkenet.

Køkkenets 10 stikkontakter har sin egen 3 faset 10 amp gruppe

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-06-18 09:33

Hov................
Brun > L3 tilsluttes en 230v pyrolyseovn et andet sted i køkkenet.