/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Køleskab.
Fra : piaskov
Vist : 529 gange
100 point
Dato : 11-06-18 15:56

Hej alle.
Vi har et køleskab som kun er 3 år gammelt.
Nu er der så noget galt med det.
10 grader kan det komme ned på. Og bagvæggen fryser til is i løbet at 1 time.
Har haft det rengjort og rimet af. Det hjalp så ikke en dyt.
Ideer til hvad der kan være galt med det ??

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-06-18 16:50

Utæt lågepakning. Beskidt kondensator. Kølemiddelmangel, er evige klassikere.

Så træk den ud og støvsug fladen bagpå. Se til at den lukker ordentlig og tæt. Ved kølemiddelmangel fryser den normalt kun noget af bagsiden til.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 11-06-18 17:29

3773.
Prøver at trække det ud i morgen...så må vi se om der er en løsning der.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-06-18 19:41

Når bagvæggen fryser til is køler det godt nok, så glem de kommentarer om snavset kondensator, eller mangel påkølemiddel.
Nogle køleskabe har en propel nær toppen som kører sammen med kompressoren for at fordele varmen ( kulden ) mere ligeligt i køleskabet. Den kan sidde fast rester af varer i den , eller være gået i stykker.
Mere sandsynligt er at noget er i klemme ,så døren ikke lukker tæt. Så bliver der for varmt i skabet, selv om kølemaskinen kører hele tiden . Gummilisten kan også sidde skævt eller være defekt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-06-18 19:57

Du er et gammelt fjog Transor! Hvorfor tror du mine svar bliver bedre af at du gentager dem? Og rigtig fjoget bliver du når du begynder at fortælle om skabe med ventilator i. Disse har altid en køleflade og anvender ALDRIG bagpladen som fordamper. Hold dig dog til det du ved noget om (hvad det så end er).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-06-18 20:07

….og Transor! Hvad sker der med fordampningstemperaturen når du mangler kølemiddel!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-06-18 20:47

Nå, det ved du ikke Transor. Kompressoren suger sig i helvede og fladen vil oftest fryse. Bare ikke på hele fladen (som jeg skriver). Lågepakninger kan meget oftest være årsagen (som jeg skriver).

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 11-06-18 22:06

Bare ikke på hele fladen (som jeg skriver). Lågepakninger kan meget oftest være årsagen (som jeg skriver).
3773.
Lågpakning fejler ikke noget. Der er godt varcum i skabet.
Og bagsiden er det kun noget af det der fryser. Ca 30 cm nede starter det.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-06-18 22:41

Det var ikke supergodt. Når kun noget af fladen tilfryser, kunne det være et tegn på manglende kølemiddel. Altså fladen fyldes ikke med kølemiddel. I jeres tilfælde formentlig isobutan (det står må mærkeskilten inde i apparatet, som R600). Oftest er det for dyrt at få den læksøgt, lappet og genpåfyldt. Men spørg en hvidevarereparatør, eller check ud hvad Skousen har på bud. Det var da skammeligt. Den er ikke dækket af noget garanti?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 12-06-18 10:27

3773.
Det er desværre ikke dækket af garantien.
Vi har snakket med sælgeren og han anbefalede vi startede det på mellem 2 og 3 på termostaten.
Han mente det kunne ha noget at gøre med varmen i denne tid
Ydermere har vi haft det trukket ud fra væggen og rengjort det.
Det skal så stå i 24 timer sagde han.
Så nu ser vi lige til i morgen og det virker igen.
Det lå en del rust bag ved det på gulvet. Han mente det var vand fra overløbet i skabet.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-06-18 14:23

Den med at stå i 24 timer er noget sludder, som en gang imellem dukker op (åbenbart en rest fra campingvognenes gas drevne køleskabe, der kunne bringes til at virke igen ved at stille dem på hovedet). Når den er rengjort skal den kunne skubbes på plads og startes. Hvis der ligger rust bagved kunne genfordampningen være smuttet. Det laves rimeligt ofte med en plasticbakke på toppen af kompressoren hvortil tøvandet løbe og så bliver fordampet vha varmen fra kompressoren. I nogle skabe er der en bakke, hvor trykrøret render igennem. Hvis sådan en bakke sidder skævt eller andet, kunne det give vandspild. Og korrekt, har sommeren været meget hård kost for køleskabene. Var kondensatoren beskidt? Husk at kondensatoren skal kunne ånde, og det er vel ikke fordi i har haft skabet skubbet for langt ind?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-06-18 15:35

Når Piaskov skriver at bagvæggen tiliser , må man gå ud fra at det er sandt. Men den uforskammede 3773 synes at vid bedre, så hanfastslår at det kun er en del af den.

Så burde han også vide at "fordampningstemperaturen" ( han mener vel kogepunktet) for et bestemt kølemiddel kun afhænger af trykket. det har ikke noget med mængden af midlet at gøre.

Mit eget køleskab har fordamper som køler ca. den øverste 2/3 af bagvæggen, og så er der ventillator, hvilket den bedrevidende 3773 erklærer ikke findes.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-06-18 19:20

Når man skriver_ "Når bagvæggen fryser til is køler det godt nok, så glem de kommentarer om snavset kondensator, eller mangel påkølemiddel". Så er man en uvidende torsk, der har bevæget sig ud i noget man intet ved noget om.

Når man så fortsætter med: "Så burde han også vide at "fordampningstemperaturen" ( han mener vel kogepunktet) for et bestemt kølemiddel kun afhænger af trykket. det har ikke noget med mængden af midlet at gøre." Så er der vist ikke et øje tørt i Hadsten, hvor de uddanner køleteknikere. Menes der så, lille uvidende Transor, at kølemiddelmangel ikke giver for lave fordampningstemperaturer, manglende ydelse og uens tilfrosset fordamper?? For så er der jo ingen grund til at have særlig meget kølemiddel på. Dupont ville gå på røven og vi kunne blive så grønne som Svend Auken nogensinde havde kunnet drømme om! Nu behøver vi nemlig faktisk næsten ikke at have nogen særlig mængde kølemiddel på anlægget! Hurra.

Gider du ikke prøve at ringe til en kølemand og få en fagsnak med ham om "kogning". Tænker han foretrækker at snakke tryk, fordampningstemperatur, kondenseringstemperatur, overhedning og underkøling og lignende fagtermer. Men det lærte man måske ikke på ingeniørskolen??? Ved maskinmestrene bruger de rigtige fagtermer, selvom det de underviser de kommene mestre i, er noget der ved lov udgik for +30 år siden.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-06-18 19:28

...og køleskabe med ventilator findes skam. Som oftest anvendes dog en flade i stedet for bagsiden af kølerummet som fordamper. Og skulle det være smuttet for ingeniøren, kører ventilatoren altid, undtaget når døren åbnes. At slukke den med kompressoren gør man ikke. Det giver en elendig fordeling af kulden og øget krav for afrimning.

Glemte lige (så er her en du kan gentage Transor, efter at du har kaldt den vrøvl). Termostaten kan være kaput. Nogle af dem overvåger fordampningstemperaturen og skal cutte når den kommer meget for langt ned. Den skal så indkoble igen ved en langt højere temperatur. Altså du har faktisk to i en. Det lyder dog ikke specielt sansynligt når du siger tilisningen går meget hurtigt. Det lyder mest som for lidt kølemiddel - desværre.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 13-06-18 10:23

Den med at stå i 24 timer er noget sludder, som en gang imellem dukker op (åbenbart en rest fra campingvognenes gas drevne køleskabe, der kunne bringes til at virke igen ved at stille dem på hovedet).
3773.
Det er IKKE det vi har i campingvognen,
Det er det vi har hjemme.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 100 point
Dato : 13-06-18 11:54

Har hørt den før, den der Pia. En restauratør havde et skab fra Carlsberg, hvor afløbet ikke duede. Carlsberg manden havde samme reparationsfilosofi. Altså sluk og lad den stå et døgn. Ved ikke om han havde forstillet sig den defekte slange ligesom reparerede sig selv. Eller om det ville hjælpe at kaste en frø over venstre skulder til midnat på kirkegården. At tingene skal hvile - ja hvis køleskabet har været lagt ned, er det sundt at den står op et par timer. Hvis en stor maskine har stået stille er det godt at lade krumtaphus varmen være på et par timer inden start, for ligesom at eliminere opkog af olien.

Men et køleskab der har været trukket ud og er blevet støvsuget bagpå. Det sætter man bare til med det samme. Det skal det kunne tåle.

Godkendelse af svar
Fra : piaskov

Dato : 14-06-18 22:21

Tak for svaret 3773.
Så kører det igen

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 14-06-18 22:30

Hvad gjorde forskellen? Vi andre vil også gerne blive klogere

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 15-06-18 14:22

Det blev trukket ud og støvsuget godt bag på.
Derefter naturligvis afrimet og vasket af.
Tændte det lavere på termostaten og lod det kører i 24 timer.
Fik renset afløbet godt med en piberenser ....eller 6.
Nu virker det igen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-06-18 15:33

Er lidt nysgerrig...

Var den godt nusset bagpå, og eller i afløbet?????

...og skønt du fik det til at køre igen.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 16-06-18 12:37

Var den godt nusset bagpå, og eller i afløbet?????
Begge dele 3773.
Men man trækker jo heller ikke et kæmpe skab ud fra væggen hver uge.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-06-18 14:28

Det var skam heller for at anfægte dit propre gen. Det var bare for at høre hvad der afstedkom at skabet ikke kørte ordentligt. Godt det hjalp.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 16-06-18 16:22

Det var skam heller for at anfægte dit propre gen