/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Bøvl ved skift af cylinderkit
Fra : luxenburger
Vist : 377 gange
20 point
Dato : 30-06-03 08:06

Jeg har lige monteret ny cylinder, stempel og topstykke på min maxi. Det er første gang jeg prøver det, og efter monteringen er der noget galt. Kickstarteren er nærmest låst fast - jeg formoder at det er fordi, stemplet skal have en bestemt placering i cylinderen når jeg samler den, eller hvad?

Og når jeg så skal indstille tændingen bagefter - hvordan finder jeg stemplets øverste dødpunkt?

Accepteret svar
Fra : Jon

Modtaget 30 point
Dato : 30-06-03 08:18

øhh, har du husket alle pakningerne ? Det lyder som om dit stempel enten er monteret forkert (stempelringen). Eller sidder topstykke og cylinder rigtigt sammen, altså der er ikke slør i dine pindbolte så du kan vrikke med dem ?

Kommentar
Fra : Jackel

Dato : 30-06-03 23:29

1. noget er der galt :)
2. afmonter det hele igen topstykke,cylinder m.v
3. smør et godt lag 2taks olie i cylinderen og smør stempel og ringe meget godt !!
4. se på stempel top der er en pil den SKAL peje mod udstødning
5. se også på topstykke der er nok også en pil sammen regle gælder her..
samle nu det hele.. pas på stempel ringende evt efter du har fået cylinder på prøv da at træde på kickstarteren og se om stempelet kører gør det, det sæt så topstykke på og se om den stadig kører..

Kommentar
Fra : luxenburger

Dato : 01-07-03 09:16

Hey, tak for kommentarerne. Jeg har set lidt nærmere på den og må konstatere, at stemplet glider fint i cylinderen - indtil jeg monterer cylinderen på motorblokken. Så bliver stemplet hængende i overgangen mellem cylinder og krumtaphuset. Jeg tænker om det simpelthen bare er en skodcylinder jeg har fået - det er som om det ikke rigtig passer sammen.

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 01-07-03 09:20

Er der slør i dine pindbolte ? Det kan meget vel være det. Jeg prøvede det engang, og jeg vrikkedelidt med den så den kom til at sidde præcis hvor den skal... Så holdt jeg cylinderen meget stille og spændte topstykket.. Alt har virket siden!

Kommentar
Fra : luxenburger

Dato : 01-07-03 16:12

Hej Jon, jeg tænker at det måske netop er det, så jeg vil prøve at montere cylinderen med først 2 pindboldte og så de sidste og se om det hjælper noget.

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 01-07-03 18:09

bare prøv at rive din cylinder af og se om man kan rykke i pindboltene, det skal man jo helst ikke kunne, og hvis du kan det, så er det helt sikkert derfor den brokker sig!

Kommentar
Fra : luxenburger

Dato : 02-07-03 08:31

Hej Jon, det er derfor! Jeg vil prøve at skifte pindboltene og se om det hjælper, for det har indtil nu været umuligt at få det til at køre, når jeg strammer topstykket til. Lige så snart det løsnes en smule, kører stemplet fint.

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 02-07-03 10:27

lige præcis det sammen min gjorde

Kommentar
Fra : luxenburger

Dato : 02-07-03 11:16

Jamen så glæder jeg mig til at få lårtet til at køre. Jeg kan dog læse hist og her at man skal omdyse karburatoren i forbindelse med sådan et sæt. Hvordan finder man den rigtige dyse? Jeg troede at den passende dyse blev leveret med kittet.

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 02-07-03 12:07

du får ikke dyser med et cylinderkit. Du skruer bare din gamle ud og kigger på numret og køber nogle der er 1,2,3,4,5,6 osv.. numre større og prøver dig frem indtil du finder den den køre bedst med!

Kommentar
Fra : luxenburger

Dato : 02-07-03 13:58

Åh, nu skrev jeg cylinderkit, det er jo ikke helt rigtigt. Det er faktisk et 45 mm tunsæt fra STC, hvor der fulgte en 20 mm karburator med...

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 02-07-03 14:31

Ahhhhh.... hvis det er det uden membran så har jeg haft præcis det samme sæt på min maxi! Der behøvede jeg ikke at dyse den op, den dyse der sad i passede perfekt !

Kommentar
Fra : luxenburger

Dato : 02-07-03 15:03

Uha det lyder godt - det må næsten være det samme, for det er STC's eneste sæt til maxi uden membran. Hvad syntes du i øvrigt om det? Jeg synes ikke kvaliteten lader til at være vanvittig god. Og så er jeg ikke sikker på at det overhovedet kan lade sig gøre at få sat det medfølgende 17-tands tandhjul på, for så er der vist ikke plads til kæden...

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 02-07-03 15:31

Jeg kørte med 16tands uden besvær...

Og iøvrigt er det faktisk et godt sæt, jeg var dog lidt skuffet over kvaliteten af cylinderen/topstykke/stempel... men ellers er det faktisk et rigtigt godt sæt, i sær kaburatoren er rigtig god, bare lidt ærgeligt at den ikke rigtigt kan komme til at sidde ordentligt pga. størrelsen.! Og udstødning er da alt for pæn, og så ligner den jo en lovlig lidt !

Kommentar
Fra : luxenburger

Dato : 04-07-03 08:08

Jeg kan kun give dig ret mht. karburatorstørrelse. Nu har jeg endelig fået skidtet monteret - det var stemplet der gik i mod topstykket!! Så jeg satte en ekstra bundpakning i, og så passede det. Da jeg så fik den startet steg omdrejningstallet helt vildt uden at jeg ved hvorfor, så jeg skyndte mig at afbryde tændingen. Måske har jeg lavet noget lårt i karburatoren...

Hele baggrunden for det her er selvfølgelig at jeg skal køre Cannonball Run den 19. juli - alle knallertfreaks bør straks tjekke det på www.koldstart.dk!

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 04-07-03 12:14

Det problem havde jeg også ! Da jeg startede den første gang uden at give den gas (den startede faktisk første gang) der stod den lige et sekundt i tomgang men så gav den vildt gas og fløj afsted! men men nåede lige at flå tændrørs kablet af inden den nåede at kører alt for langt, den skulle jo nødig sætte sig...

Men det var vidst gas kablet som ikke helt passede, man skulle lige justere på det for at det passede med at nul gas = tomgang!

Kommentar
Fra : luxenburger

Dato : 04-07-03 13:09

Okay - heldigvis havde jeg taget kæden af, for jeg stod nede i kælderen med den! Men jeg nåede også lige at hive tændkablet af. Nu må jeg prøve at pille lidt ved gaskablet.

Når du nu har haft samme sæt - hvilken gearing kørte du så med? Jeg overvejede at prøve 17/45, dvs. nøjes med at skifte til et 17-tands foran, hvis det da kan være der.
Intil videre skal jeg i øvrigt sige dig tak for alle de gode råd - du er vist lidt af en knallertekspert eller hvad?

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 04-07-03 13:21

Jeg kørte med et 15 eller 16 tands kan ikke helt huske præcis hvilket et! Og et mindre bagtandhjul end det originale..

Og knallertekspert, jeg ved da ihvertfald en smule

Godkendelse af svar
Fra : luxenburger

Dato : 07-07-03 07:06

Tak for svarene Jon.