/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Starte dvd som administrator
Fra : ara
Vist : 240 gange
50 point
Dato : 28-05-18 16:44

Hej.

Jeg har som tidligere skrevet lydproblemer efter jeg har opdateret min Win 10.

Nu har jeg fundet dvd'en som fulgte med pc'en da jeg købte den.

Men for at jeg kan afspille den siger windows at jeg kun kan afspille som administrator.

Hvordan gør jeg det - Har prøvet at højreklikke men her er der ikke noget om det.

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 28-05-18 16:55

Hvad vil du med DVDen?
Hvis du vil lave system repair, skal du gå ind i BIOS under opstart og vælge at boote fra DVDen. Måske er der en opstartsmenu, hvor du kan vælge det {det er lettere).
Når så DVDen starter, skal du vælge "reparer".

Kommentar
Fra : ara

Dato : 28-05-18 16:57

Jeg vil hente en driver til lydkortet samt nogle drivere til bundkortet som er på dvd'en

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-05-18 17:00

Hvis du vil køre dvd inde fra windows.
Højreklik på dvd i stifinder og kør som administrator.

Det kan du kun hvis du er logget ind som administrator.

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 28-05-18 17:05

Ellers: Hvis du ved, hvad du vil finde, så behøver du jo ikke at åbne DVDen.
Du kan gå i Enhedshåndtering, finde den/de drivere du vil udskifte og så selv vælge, hvor driveropdateringen skal søge. Jeg tror (men ved det ikke), at du så godt kan få adgang til DVDen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-05-18 17:05

Hent driveren hos fabrikanten eller hos windows opdate

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 28-05-18 17:49

Citat
Hvis du vil køre dvd inde fra windows.
Højreklik på dvd i stifinder og kør som administrator.

Det kan du kun hvis du er logget ind som administrator.

Du kan formentlig ikke vælge "Kør som Administrator" ved at højreklikke på DVD-drevet. Men går du ind i roden på din DVD finder du det program (.EXE fil) som normalt startes når du putter den i drevet. Er der flere at vælge imellem så højreklik på AUTORUN.INF, vælg "Åbn med", og klik på "Notelsblok". Her finder du flere liniers tekst, og et par af dem ser nogenlunde sådan ud:

[autorun]
open=

Efter lighedstegnet står så navnet på den programfil som normalt startes når DVD'en sættes i.

Når du således har fundet det program som skal startes så højreklik på den og klik på "Kør som Administrator".

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-05-18 19:28

Ja Soren_Steen_Nielsen du har ret, man kan ikke bare h-klikke på dvd.

Men nu har jeg lige testet min egen comp.
Jeg er logget ind som administrator.
lægger en win 10 DVD i skuffen og lukker
Hvis den spørger vil jeg bare have vist filer
ellers åbner jeg stifinder
nu viser den boot og meget andet
jeg højreklikker på den der hedder setup og vælger
kør som administrator
Så starter den...... og jeg stopper den igen, for ellers vil den installere win 10 som tager adskillige timer /dage

Men de drivere som følger med den DVD er pakket ned og dem kan du ikke sådan lige hente.

Hent drivere hos fabrikanten eller hos windows update.

Det kunne være sjovt at hvide hvad det ludkort hedder
Det står i enhedshåndtering.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 28-05-18 20:49

Citat
Nu har jeg fundet dvd'en som fulgte med pc'en da jeg købte den.
Den DVD kan du ikke bruge til noget som helst efter min mening. Dit problem med lydkortet, lyddelen på dit grafikkort løses ikke ved at indlæse en 'gammel' driver'.

Først skal du lade Windows opdatere til nyeste version, den nye version ændrer ikke noget på lydkortopsætningen umiddelbart, den nye opdatering indeholder nye funktioner, efter installationen skal du sørge for at sige nej til at aktivere de nye funktioner.

Virker din lyd så stadig ikke så læg en ny tråd her, og skriv præcise oplysninger på din PC's model, grafikkort model, lydkort model, jeg tror dine problemer med lyd stammer fra at der både skal installeres drivers til lyddelen på dit grafikkort, og til lyddelen på dit bundkort. Det efterfølgende problem er så at få aktiveret de rigtige ting og evt. deaktiveret dem der ikke skal bruges.
På min PC er der følgende i enhedshåndtering under punktet "Enheder til lyd, video og spil":

AMD High Definition Audio Device (lyddelen på mit AMD/Radeon grafikkort)
Enheden High Definition Audio (Lydkortet på mit bundkort)
Logitech Microfone (Quickcam). Mit WEB-Kamera.

Under punktet "Lydoutput og -input" er der følgende enheder:
Et skærm ikon - 4 - Acer H264HL (AMD) High Definition Audio Device. (Højtalerne i min skærm) ikke tilsluttet.
Et DVD ikon - Digital Lyd (S/PDIF) (Enheden High Definition Audio)
Et højtaler ikon - Højtalere (Enheden High Definition Audio)
Et mikrofon ikon - Mikrofon (Logitech Microphone (Quick Cam)) Mikrofonen i mit kamera.

Hvad har du af lydudstyr tilkoblet PC'n? Ekstern højtalersystem, eller har du 'kun' den indbyggede højtaler i PC'n?
Hvis du har et ekstern højtalersystem tilkoblet er det så via lydudgangene på onboard lydkortet, eller er der et ekstra lydkort i maskinen højtalerne er koblet til?

Kommentar
Fra : ara

Dato : 28-05-18 21:06

Jeg mener ikke jeg fik muligheder for at sige NEJ til nye funktioner da jeg hentede den seneste version af Windows.
Jeg vil prøve at hente den igen en af dagene og vender tilbage når jeg står med samme problem

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 28-05-18 21:32

Citat
Jeg mener ikke jeg fik muligheder for at sige NEJ til nye funktioner da jeg hentede den seneste version af Windows.
Når installationen af opdateringen er gennemført og maskinen genstarter kommer der en velkomstskærm, hvor der gøres opmærksom åpå de nye funktioner, og du får dem så præsenteret 1 efter 1 og kan vælge at aktivere dem eller ej.
Det gjorde jeg i hvert fald, husk maskinen genstarter flere gange under processen.
Du skal heller ikke hente den seneste version, den hentes automatisk i baggrunde, når Windows vurderer at maskinen ikke er belastet for hårdt. Når installationen er klar, kommer der en besked om at der er en opdatering klar som kan tage længere tid end normalt, og du kan så vælge at køre den straks eller udsætte den.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 29-05-18 11:07

Citat
Den DVD kan du ikke bruge til noget som helst efter min mening. Dit problem med lydkortet, lyddelen på dit grafikkort løses ikke ved at indlæse en 'gammel' driver'.

Det kommer an på hvor gammel maskinen/lydkortet er.